اربعین که تمام می‌شود مشهدالرضا برای میزبانی از زائران پیاده  آماده می‌شود. زائرانی که به عشق امام هشتم، روانه دیار آفتاب شده‌اند.

روزهای آخر صفر نگاه عاشقان اهل بیت(ع) به مشهد است. اما عشاق حضرت فقط زائرانش نیستند، بلکه آنان که بی‌ریا و خالصانه خدمت این زوار می‌کنند هم آمده‌اند تا در سایه مهر هشتم، خاک پای زائران را طوطیای چشم کنند.

این عشق و دلدادگی زائران به مشهد و حرم آقا، وقتی بیشتر جلوه می‌کند که می‌بینی چهره‌ها و شخصیت‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و هنری به خدمت مشغولند؛ چهره‌هایی که برای مردم قابل احترامند و گاه الگو و سرمشق زندگی دیگران نیز می‌شوند.

جهرمی‌ها نیز از گذشته تا کنون ایام شهادت امام رضا(ع) چه در جهرم و چه در مشهد جلوه‌هایی از این عشق را به نمایش گذاشته‌اند؛ در این روزها می‌بینی که از امام جمعه تا شهردار جهرم هم در مشهد به خدمت زائران رضوی کمر بسته‌اند، هزار کیلومتر دیگر در جهرم برخی استادان دانشگاه در موکب‌های مخصوص زوار به پذیرایی مشغولند یا فرهیختگانی که عاشقانه وسایل پذیرایی بسته‌بندی می‌کنند، هنرمندانی که به تهیه تصویر و فیلم و... مشغولند و...

آیین پیاده‌روی «حرم تا حرم»

حدود پنج سال است که جهرمی‌ها در روز شهادت امام رضا(ع) فاصله بین دو امامزاده جلیل‌القدر که یکی از ایشان برادر امام رضا(ع) است را پیاده طی می‌کنند. امامزاده فضل بن موسی بن جعفر آرامگاه زیارتگاهی منسوب به یکی از فرزندان موسی بن جعفر و برادر تنی علی بن موسی الرضا(ع) است که نام مادر هر دو ایشان در اسناد تاریخی، نجمه ذکر شده و زیارتگاه مشتاقان بسیاری است.

فاصله بین دو حرم در این مناسبت، انباشتته از سیل عاشقان امام رضا(ع) است و موکب‌هایی مردمی نیز در این مسیر از ایشان پذیرایی می‌کنند. شب وقت خواب اشت اما چشم‌های خادمان به خواب نمی‌رود و در شب شهادتش عاشقان به جا مانده از کاروان حرمش به پخت حلیم و... برای پیاده‌روی زائران مشغولند. حتی برداشتن یک دانه خرما باعث خوشحالی پیرزنی است که دارایی اندکش را نذر ‌عشاق رضوی کرده است.

دبیر اجرایی مراسم پیاده‌روی حرم تا حرم جهرم در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: این مراسم برای چهارمین سال متوالی است که در جهرم برگزار می‌شود و می‌توان گفت جهرم اولین شهری است که در سالروز شهادت امام رضا(ع) سنت پیاده‌روی حرم تا حرم را با جمعیت هزاران نفری اجرا کرده است.

هادی بخشی افزود: در اولین سال این مراسم حدود چهار هزار نفر و در سال گذشته قریب به ۳۰ هزار نفر جمعیت در این مراسم از آستان مقدس امامزاده حسین(ع) تا امام‌زاده فضل بن موسی(ع) که حدود هشت کیلومتر مسافت دارد، پیاده‌روی کردند.

دبیر اجرایی مراسم پیاده‌روی حرم تا حرم جهرم اظهار کرد: مراسم پیاده‌روی اربعین از زمان های خیلی قبل حتی در زمان امام صادق(ع) بوده است اما در سال‌های اخیر به واسطه حضور رسانه و فضای مجازی به یک فرهنگ تبدیل شده و در نهایت شاهد اجتماع عظیم میلیونی شده که برای همه دنیا بی‌نظیر است.

بخشی گفت: با هماهنگی‌های خوبی که صورت گرفته است در مسیر پیاده‌روی حرم تا حرم شاهد استقرار افزون بر 20 موکب ثابت و سیار چندین موکب هستیم. این مراسم امروز ۷آبان ماه از ساعت ۱۵ برگزار می‌شود.

برپایی تکیه شهدای شهرستان جهرم در مشهد مقدس

تکیه شهدای شهرستان جهرم در منطقه ثامن مشهد مقدس نیز یکی از جلوه‌های عشق و ارادت مردم به آستان سعادت‌پناه امام هشتم است.
این تکیه در آخر صفر سال ۱۳۹۵ به همت جمعی از خیرین بسیجی جهرمی در منطقه ثامن مشهد پا گرفت و در سال ۱۳۹۶ کار خود را با توزیع سه هزار وعده ناهار بین زائران توسعه داد.

حجم نذورات مردم به آستان قدس در سال‌های اخیر در این تکیه به اندازه‌ای زیاد بوده است که با هماهنگی آستان قدس رضوی این نذورات بین سایر هیات ها تقسیم شده است.

مسئول تکیه شهدای شهرستان جهرم در مشهد مقدس نیز در گفت‌گو با خبرنگار ایرنا گفت: نزدیک به ۱۸ سال است که در ایام شهادت امام رضا (ع)، بسیجیان شهرستان جهرم ضمن تشرف به پابوسی آن امام رئوف و برپایی عزا، با محصولات جهرم از زائران و عزاداران در مشهد مقدس پذیرایی می‌کنند.

محمدرضا پرنیان افزود: در چهار سال اخیر با برپایی تکیه شهدای شهرستان جهرم در مشهد مقدس و در ایام  رحلت حضرت رسول اکرم(ص) تا شهادت امام رضا(ع)به مدت سه شبانه روز این حرکت معنوی رنگ  و بویی دیگر به خود گرفته است.

وی  بیان کرد: امسال نیز مانند سال‌های قبل تکیه شهدای شهرستان جهرم در محل مسجد گدای علی(ع) واقع در خیابان شهدای حج، جنب میدان ۱۷ شهریور  در سه روز پایان ماه صفر برپا شد.

به گفته وی برای انجام این برنامه مهم تعداد ۴۰ نفر از بسیجیان شهرستان به عنوان خادم به مشهدالرضا اعزام شده‌اند که با اضافه‌شدن نزدیک به ۷۰نفر از خدام مشهدی وظیفه پذیرایی از زوار را بر عهده دارند.

همه مردم ایران عزیز باور دارند که امام مهربانی‌ها، میزبانی است مهربان برای آن‌ها که زائر او می‌شوند و از هر کجای این کره خاکی به زیارت می‌آیند. مغناطیس عظیمی در خطه خراسان وجود دارد که مشهد را برای دلدادگان اهل بیت(ع) عزیزترین و مقدس‌ترین سرزمین‌ها می‌کند.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.