به گزارش ایرنا، یکی از این آئین ها که همه ساله و در روز تاسوعا که در استان ایلام برگزار می شود حضور بانوان ایلامی در تکایا، مساجد، حسینه ها و هیات های عزاداری است و در این مراسم که قدمتی دیرینه دارد از صبح روز تاسوعا تا ساعات پایانی روز زنان به تکیه و مسجدگردی می پردازند.
در این آئین که اوج آن در عصر تاسوعا است، مساجد محل تردد بانوانی است که احیاگر سنت قدیمی تکیه و مسجد گردی که به یادگار مانده از مادرانشان است، هستند و عزاداری سیدالشهدا را رنگ و بوی دیگری می بخشند.
در این سنت که به یادگار مانده از روزگاران گذشته است زنان و دختران ایلام با پوشش های مشکی که نشان از عزاداری و سوگوار بودن آنها دارد به مساجد، تکایا و حسینه های سطح شهر و محلات خود می روند.
در این آئین محلی بانوان با حضور در این اماکن مقدس عبادی اقدام به اقامه عزا در سوگ ماتم عظمای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و شهدای مظلوم کربلا می کنند.
در این رسم کهن بانوان با توزیع انواع نذورات، روشن کردن شمع، دود کردن اسپند، خواندن نماز، قرآن، زیارت عاشورا و ادعیه و مالیدن خاک بر سر و شانه ارادت خود را به شهدای کربلا و خاندان رسالت ابراز می دارند.
در عصر تاسوعا همه کوچه و خیابان و معابر محل تردد بانوان بانوان عزاداری است که به مساجد، تکایا و حسینه های سطح شهر می روند و در طول مسیر ایستگاه های صلواتی با خوراکی هایی چون شربت، چای، شیرینی، خرما، حلیم، شله زرد، آش رشته و ... از آنها پذیرایی می کنند.
در این میان حضور کودکان و نونهالانی خردسال و کم سن با لباس های مشکی به نشانه عزا به این محافل جلوه ای خاص بخشیده است و این کودکان از همین طفولیت مشق محبت به اهل بیت (ع) و شهدای کربلا را از مادران عفیف و پاکدامن خود می آموزند.
روز تاسوعا همه مساجد، تکایا، حسینه ها و هیات های عزاداری به زنان عزادار اختصاص دارد و زنان در حد توان و وقت خود به این اماکن به هدف تبرک سر می زنند و به اقامه عزا می پردازند.
در این روز اماکنی چون تکیه سید محمد موسوی معروف به تکیه سید، هیات عزاداری بختی، مسجد صاحب الزمان (عج)، تکیه حضرت ابوالفضل (ع)، حسینه حضرت ام البنین (س) از مهمترین مکان هایی است که زنان و دختران عزادار روز تاسوعا حضور می یابند.
7172/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.