عنایت‌الله رحیمی سه‌شنبه ۹مهرماه در آیین آغاز سال تحصیلی دانشگاه فرهنگیان فارس با اشاره به اینکه معلمی شغل انبیاست، گفت: دانشجویان دانشگاه فرهنگیان با پرورش روح و روان کسانی سر و کار دارند که قرار است آینده جامعه را رقم بزنند.

وی با برشمردن خصوصیات پیامبران که عشق به مردم و خوبی‌هاست گفت: آموزش اخلاق و انسانیت ویژگی مشترک معلمان و پیامبران است؛افزون بر این،مقاومت کردن از ویژگی‌های بارز و پسندیده‌ای است که پیامبر (ص) در شعب ابی‌طالب و در محاصره اقتصادی موصوف بدان بود، تلاش، شکیبایی، قانع بودن، مذاکره و گفت‌وگو کردن برای رهایی از محاصره و در مواقع لزوم جنگیدن و شهید شدن و درراه خدا جان‌دادن نیز از خصوصیات پیامبران است.

وی با تاکید بر اینکه معلمان باید عاشق جامعه و آینده‌سازان باشند،  گفت: معلمان باید بدانند سختی‌هایی در راه است و باید بتوانند با این دشواری ها کنار بیایند و راهکارهای کاهش این سختی‌ها را بیابند و آموزش دهند.

رحیمی با بیان اینکه اندیشیدن، خلاقیت ‌و ابتکار داشتن و مبارزه کردن راه‌های برون‌رفت از دشواری‌هاست، بیان داشت: امروز جامعه ما نیازمند تکرار و درس‌آموزی از وقایع آن روز تاریخ اسلام است.

استاندار فارس اظهار داشت: توفیقات امروز جامعه ما از آن معلمان است و اگر مشکلی هست باید بررسی کرد کجای کار آموزش اشکال داشته است.

مقام عالی دولت در استان فارس اضافه کرد: معلمان می‌توانند کارشناسان خداباور تربیت کنند و در سایه این تربیت در آینده مشکلات کمتری در جامعه در ابعاد مختلف خواهیم داشت.

 وی رسالت معلمان را بسیار دشوار توصیف کرد و گفت: معلمان باید به دنبال آموختن علوم روز توجه به مزایا و معایب آن داشته باشند، افزون بر این باید الگوی اخلاق باشند و از کسانی که در زمینه اخلاق به جایگاه های رفیع رسیده اند سرمشق بگیرند.

استاندار فارس با بیان اینکه درس‌های فراموش‌ناشدنی معلمان همواره آزادگی و آزادی‌خواهی، ظلم‌ستیزی، پرسشگری تحول‌خواهی و اصلاح‌طلبی است، عنوان کرد: از معلمان آینده انتظار می‌رود این مقوله‌های اساسی را آموزش دهند.

نقدکنندگی و نقدپذیری نیازمند شکیبایی است

رحیمی نقدکنندگی و نقدپذیری را نیازمند شکیبایی دانست و گفت: وقتی دانش‌آموز معلمی را نقد می‌کند، باید تحمل نقد شنیدن را داشت و به دانش‌آموزان نیز آموخت که پرسشگری اشکالی ندارد و باید همدیگر را تحمل کنیم و عقاید خود را به زور به دیگری تحمیل نکنیم.

وی افزود: رقابت تشکل‌های دانشجویی بسیار میمون است و به نقد منصفانه و عالمانه کشیدن یکدیگر پسندیده است؛ اما اینکه دو تشکل با یکدیگر درگیری فیزیکی پیدا کنند نشان می‌دهد اشکالی وجود دارد.

رحیمی اصلاح در روش‌ها را امری اساسی عنوان کرد و ابراز داشت: اصلاح در روش‌ها و نه در اصول، آینده جامعه ما را رقم می‌زند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه باید به دانش‌آموزان درس اصلاح‌طلبی را آموزش داد، اضافه کرد: اصلاح‌طلبی نه به معنای مرسوم سیاسی، بلکه بدین‌معناست که همیشه برای کاری که انجام می‌دهیم روش بهتری نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه در چهار دهه گذشته شاهد نقص‌هایی در ارائه روش‌ها بوده‌ایم بر ضرورت رفع نقایص گذشته تاکید کرد و گفت: باید دید کدام روش می‌تواند ما را با منافع بیشتر و آسیب‌های کمتر  و فراگیری بیشتر به مقصد برساند و این موضوع بر عهده فرهنگیان است.

استاندار فارس ابراز داشت: دانشگاه فرهنگیان فارس با فراز و نشیب‌های بسیاری مواجه بوده است و یکی از نخستین مراکز تربیت معلم در گذشته در فارس ایجاد شد و توفیقاتی را نیز تاکنون کسب کرده است.

در زمان مناسب به توسعه زیرساخت‌های دانشگاه فرهنگیان بی‌توجهی شد

رحیمی با اشاره به مشکلات موجود در دانشگاه‌های فارس از لحاظ رفاهی، عنوان کرد: انتظار بر این بود آن زمان که وضعیت مالی کشور مناسب بود و نفت را بشکه‌ای ۱۴۰ دلار می‌فروختیم به این زیرساخت‌ها توجهی ویژه می‌شد که نشد.

وی افزود: دانشگاه فرهنگیان پیش از دولت تدبیر و امید نیز وجود داشت و با وجود درآمدهای خوب کمتر به ساختار کالبدی و فیزیکی و تاسیسات و تجهیزات این مراکز رسیدگی شد.

استاندار فارس مرکز تربیت معلم شهید مطهری (آب‌باریک) شیراز را جزو بهترین مراکز عنوان کرد و گفت: این مرکز سال‌ها مستعمل بود؛ اما در دولت تدبیر و امید سعی بر آن شد که به دانشگاه فرهنگیان بیش از پیش توجه شود و در این راستا ۳۰ هکتار زمین در اختیار دانشگاه فرهنگیان فارس قرار داده شده است که جزو مرغوب‌ترین اراضی شهر شیراز به شمار می‌رود.

رحیمی با تاکید بر ارائه خدمات متناسب با جایگاه معلمان در دانشگاه فرهنگیان و مراکز تربیت معلم، گفت: دانشگاه فرهنگیان می‌تواند در صورت کمبود امکانات از داشته‌های دیگر دانشگاه‌ها استفاده عملی کند؛ به‌گونه‌ای که مباحث تئوری و عملی در کنار هم آموزش داده شود.

مقام عالی دولت در استان فارس با اشاره به اینکه دانشگاه فرهنگیان باید در همه ابعاد در شأن معلم تراز نظام جمهوری اسلامی باشد، گفت: در حال حاضر که محدودیت‌های مالی اجازه نمی‌دهد بیش از این به دانشگاه تربیت معلم پرداخته شود، مدیران باید ضمن ترویج نشاط و شادابی در بین دانشجویان و معلمان آینده، مراکز علمی و خوابگاه‌ها را به سمت و سویی ببرند که بتوان نهایت استفاده را از آن‌ها کرد.

وی  عنوان کرد: حضور نخبگان در دانشگاه فرهنگیان و خدمت در لباس معلمی، باعث ایجاد تحولات مثبت در آینده ایران خواهد شد.

۹۸۸۵ / ۱۸۷۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.