مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا و اظهارات اهالی و مسئول ورودی بافت قدیم روستای گردشگری قلات،حکایت از این مسأله دارد که شامگاه شنبه حوالی ساعت ۲۲ با حضور ماموران انتظامی نسبت به بازگشایی این محل اقدام شده است.

مشکلات بسته شدن ورودی روستا

فرشاد کوچکی،مسئول عوارضی ورودی قلات و عضو هیات مدیره شرکت تعاونی این روستا یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: از صبح جمعه ۱۵ شهریور ۹۸ ساعت ۱۰ صبح تا شامگاه شنبه ۱۶ شهریور جاری ساعت ۲۲ ورودی بافت تاریخی روستا گردشگری قلات به واسطه دستور یکی از قضات دادگستری فارس، بسته شد.  

وی ادامه داد: مسدود سازی ورودی این روستا مشکلات عدیده ای را برای اهالی به بار آورد.

کوچکی اضافه کرد: برای تخلف عده ای معدود که نباید ورودی یک روستا را که بافت آن نیز ثبت میراث ملی شده را مسدود کرد.

وی اظهار داشت: اگر در این مدت که ورودی روستا با تلی از خاک مسدود شده بود آتش سوزی و یا مشکل دیگری ایجاد شده بود که نیاز به کمک دستگاه های امدادی بود مشخص نیست که چه فاجعه ای به بار می آمد.

وی عنوان کرد: شب گذشته اجازه بازگشایی این مسیر داده شد و پرسنل عوارضی با کمک تعدادی کارگر این محل را بازگشایی کردند.

براساس مشاهدات خبرنگار ایرنا با اینکه ورودی روستای گردشگری قلات بازگشایی شده اما قریب به اتفاق واحدهای صنفی ،رستوران و کافی شاپ های این روستا مهر و موم است و همچنین تردد محدودی در این روستا وجود دارد که این موضوع باعث گلایه بسیاری از ساکنین و کسبه این روستای گردشگری شده است.

دلایل بسته شدن

خبر مسدود شدن ورودی بافت قدیمی روستای میراثی قلات شیراز، شنبه در شبکه‌های مجازی انتشار یافت، تصاویری از انباشته شدن شن و ماسه در ورودی این محل نیز به این اخبار پیوست شد و جلوگیری از فعالیت باغ‌های غیرمجاز و تردد افراد به این اماکن علت این اقدام از سوی منابع قضایی اعلام شده است.

حیدر آسیابی دادستان شیراز هدف از این اقدام را جلوگیری از فعالیت باغ‌های غیرمجاز و تردد افراد به این اماکن اعلام کرد و گفت: طی سه ماه گذشته تعداد ۱۱۰ باغ، رستوران، کافی شاپ، باغ مجالس، سفره‌خانه سنتی و در شیراز  تعطیل شده است.

دادستان شیراز همچنین گفت: این واحدهای صنفی به دلیل ایجاد مزاحمت، اعمال خلاف اخلاق و ارتکاب جرائم مشهود و با توجه به شکایت‌های مردمی و اهالی محل تا اطلاع ثانوی تعطیل شده و پرونده تخلفات آنها در دادسرای ناحیه دو شیراز رسیدگی می شود.

 کاربران در فضای مجازی به این اقدامات واکنش‌های مختلف نشان داده‌اند.

رئیس کل دادگستری استان فارس نیز پیشتر هشدار داده بود که باغشهرهایی که در آن‌ها فساد و تخلفاتی انجام شود به جای پلمب، مصادره خواهند شد و این موضوع از برنامه‌های اصلی و قطعی دادگستری استان فارس خواهد بود.

حجت الاسلام سیدکاظم موسوی  اعلام کرد : موضوع  فسادها موجب جریحه‌دار شدن احساسات عمومی شده و نارضایتی مؤمنان را به همراه داشته است .

رییس کل دادگستری استان فارس با هشدار به صاحبان باغشهرها درسطح شهر شیراز و اطراف این کلانشهر  گفت: با مذاکرات انجام شده با محاکم کیفری ۲ و محاکم تجدید نظر استان ، این موضوع به صورت ویژه در شعب اختصاصی در دستور کار قرار دارد.

 روستای گردشگری قلات در فاصله ۴۸ کیلومتری شمال غرب شیراز قرار دارد.

هفدهم اردیبهشت ۹۸ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس اعلام کرد که روستای قلات شیراز به عنوان اولین بافت روستایی- طبیعی فارس در فهرست آثار ملی ثبت شد.

مصیب امیری افزود: ثبت ملی روستای قلات شیراز می تواند منجر به طرح آن به عنوان یکی از مقاصد جدید گردشگران داخلی و خارجی، مهاجرت معکوس اهالی و رونق اقتصادی مردم روستا شود.

۹۸۷۳ / ۱۸۷۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.