به گزارش خبرنگار ایرنا ، احمد حسین زادگان روز یکشنبه در حاشیه بازدید رییس سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی کشور از طرح های گردشگری شرق مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : یکی از راههای گسترش گردشگری و ایجاد اشتغال و ثروت در مازندران ، پیوند زدن دریا با کویر و ایجاد تنوع و جاذبه های بیشتری برای گردشگران است.
وی توضیح داد : برای تحقق گردشگری کرانه تا کویر با مسئولان استان سمنان هماهنگی هایی انجام دادیم و لازم است سازمان میراث فرهنگی کشور هم در این زمینه به صورت جدی ورود و کمک کند.
نماینده عالی دولت در مازندران توضیح داد : طرح گردشگری کرانه تا کویر به این معناست که وقتی گردشگر وارد مازندران می شود تا از زیبایی های طبیعت، دریا و جنگل استان لذت ببرد ، ما بتوانیم مسیر گردشگری به کویر را هم اضافه کنیم تا گردشگران داخلی و خارجی بتوانند از کویر زیبای استان سمنان هم لذت ببرند.
حسین زادگان با اظهار این که بهره گیری دو استان از ظرفیت گردشگری یکدیگر برای تنوع بخشی به برنامه های گردشگران در نهایت به نفع کشور و هر دو استان است ، گفت : طرح گردشگری کویر تا دریا می تواند با ایجاد هم افزایی مناسب محصول جدید گردشگری را برای استان های مازندران و سمنان تعریف کند.
** سکون سه ساله طرح
طرح گردشگری کرانه تا کویر در مازندران نخستین بار تابستان سال 95 هنگامی که استاندار کنونی مازندران فرماندار شهرستان ساری بود مطرح شد و حتی نشست های هماهنگی هم میان مسئولان دو استان برگزار شده بود که از جمله آن نشست فرمانداران هشت شهرستان شامل ساری ، سوادکوه شمالی ، بهشهر و گلوگاه از مازندران و سمنان ، دامغان ، مهدیشهر و شاهرود از استان سمنان بود.
فرماندار وقت ساری هدف از اجرای این طرح را بهره گیری مازندران و سمنان از ظرفیت های گردشگری یکدیگر به عنوان مکمل اعلام کرده بود.
جامعه هدف طرح گردشگری کرانه تا کویر گردشگران خارجی ورودی به مازندران یا استان سمنان هستند تا بتوانند به صورت همزمان در یک سفر از جاذبه های طبیعی دریا و جنگل در مازندران و کویر در استان سمنان استفاده کنند.
قرار بود این طرح در قالب سند گردشگری منطقه ای به سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال شده و پس از استانداردسازی و تعریف مسیر ویژه گردشگری ، با حمایت های لازم برای اجرا به دو استان ابلاغ شود.
همچنین نشست کارشناسی طرح کویر تا کرانه نیز پاییز سال 95 برگزار شد و پیشنهاد داده بود تا این طرح در گام اول با راه اندازی تورهای ارزان قیمت برای گردشگری همزمان در ساحل مازندران و کویر سمنان کلید بخورد.
در همان زمان مشاور مدیرکل میراث فرهنگی مازندران از برنامه ریزی برای چاپ کتاب ' راهنمای گردشگری کرانه تا کویر ' به 2 زبان انگلیسی و فارسی تا پایان سال 95 خبر داده بود.
** اشتراکات مازندران و سمنان
استان مازندران از جنوب و جنوب شرقی با استان سمنان مرز مشترک دارد.
اگر چه رشته کوههای البرز سرنوشت این دو استان را به طور طبیعی جدا کرده است ، ولی تاریخ و فرهنگ مشترک سبب شده است تا همواره پیوستگی آنها محفوظ بماند. به لحاظ جمعیتی هم بخشی از جمعیت سه میلیونی مازندران را سمنانی ها تشکیل می دهند ، همان گونه که جمعیت زیادی از مازندرانی ها در مناطق مختلف استان سمنان کار و زندگی دارند .
هم اکنون سمنان و مازندران از 2 مسیر دسترسی رسمی شامل سوادکوه و کیاسر به هم پیوند می خورند . علاوه بر این مسیرهای غیررسمی دیگری هم مانند جاده سفیدچاه در شهرستان گلوگاه این دو استان را به هم وصل می کند.
وجود دهها جاده مالرو که با پشت سر گذاشتن جنگل و کوه در مازندران وارد کویر سمنان می شود ، از جاذبه های گردشگری است که تاکنون کمتر دیده شده است .
7332/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.