با ایجاد شهرک‌های صنعتی قرار بود که سرمایه‌گذار در بوروکراسی‌های اداری گرفتار نشود و هزینه سرمایه‌گذاری نیز به‌سبب توزیع و اشتراک این هزینه در این محل‌ها کاهش یابد؛ اما در عمل چنین اتفاقی در شهرک‌های صنعتی فارس و شیراز رخ نداده است و بهای تمام‌شده و هزینه سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی فارس و شیراز افزایش یافته و عدد بسیار بالایی است.

به گزارش ایلنا در جلسه شورای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی فارس، نماینده ولی فقیه در استان از دستگاه قضایی خواست اگر تخلفات مالی و سوءاستفاده از امکانات بیت‌المال در شهرک‌های صنعتی فارس صورت گرفته است، قاطعانه و با سرعت به آن رسیدگی کند.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام با اشاره به گزارش‌های مفصلی که درباره برخی صنایع و شهرک‌های صنعتی فارس به او رسیده، نسبت به تضییع حق مردم در این شهرک‌ها ابراز نگرانی کرده است.

امام‌جمعه شیراز با تأکید بر اینکه برخورد با مفسدان اقتصادی، سرمایه‌گذاران واقعی را فراری نمی‌دهد، افزوده است: برخورد با فساد سبب ایجاد فضای رقابتی، منطقی و عادلانه خواهد شد و سرمایه‌گذاران واقعی را برای سرمایه‌گذاری جذب خواهد کرد. اما رسیدگی به فسادهای احتمالی در شهرک‌های صنعتی که امام‌جمعه شیراز نسبت به آن ابراز نگرانی کرده است، چه موضوعاتی را شامل می‌شود و چه تبعاتی برای اقتصاد و تولید در استان در پی خواهد داشت؟ برای پیگیری این موضوع، خبرنگار ایلنا با مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی بزرگ شیراز گفت‌وگویی انجام داد تا از کم‌وکیف این موضوع اطلاعات بیشتری کسب کند. 

ورود دستگاه قضایی و سازمان بازرسی به موضوع فساد در شهرک‌های صنعتی

مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی بزرگ شیراز در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به بیانات نماینده ولی‌فقیه در استان فارس در جلسه اخیر شورای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی استان فارس گفت: قطعاً گزارش‌هایی از فساد به دست آیت‌الله دژکام رسیده است و امام‌جمعه شیراز نیز به استناد این گزارش‌ها از دستگاه قضایی تقاضای رسیدگی به فساد در شهرک‌های صنعتی را کرده است که دستگاه قضایی و سازمان بازرسی کل کشور نیز به استناد دستور آیت‌الله دژکام در حال رسیدگی به این موضوع هستند. 

جواد باصری گفت: هدف از ایجاد شهرک‌های صنعتی کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری و سهولت در ایجاد صنایع بوده است.

انتقال سرمایه‌گذاران فارس به استان‌ها

مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی بزرگ شیراز در ادامه با بیان اینکه امروز هزینه سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی فارس و شیراز بسیار بالا است، دلیل این موضوع را عواملی ازجمله بخش خصوصی، مدیریت در شرکت شهرک‌ها، عدم حمایت کافی دستگاه‌های مرتبط با شهرک صنعتی و فساد عنوان کرد.

جواد باصری سپس تبعات افزایش هزینه سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی فارس و شیراز را انتقال شیب سرمایه‌گذاری به استان‌های همجوار (مانند یزد و اصفهان) و کشورهای همسایه (مانند ارمنستان، گرجستان، اوکراین و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس) عنوان کرد و افزود: هنگامی که هزینه تمام‌شده برای سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی فارس و شیراز، نسبت به خدماتی که سرمایه‌گذار دریافت می‌کند، توجیه اقتصادی ندارد و سرمایه‌گذار می‌تواند با همین سرمایه‌گذاری در استان‌های هم‌جوار و کشورهای همسایه، هم توجیه اقتصادی داشته باشد و هم استرس و حاشیه‌های کمتری برای او به وجود بیاید، قطعاً سرمایه‌اش را از فارس به مناطق دیگر خواهد برد.

باصری به عنوان مثال شرکت «ماموت» را یکی از مثال‌های انتقال سرمایه از شیراز به استان‌های دیگر عنوان کرد و افزود: شرکت ماموت در ابتدای دهه 90 یک سرمایه‌گذاری عظیم (بیش از 40 میلیارد تومان) در شهرک صنعتی شیراز و در قطعه زمینی به مساحت 120 هزار مترمربع انجام داد و قرار بود که خط تولید اسکانیا و تولید سردخانه و... با برند ماموت انجام شود، اما متأسفانه چندی بعد، خط تولید این شرکت از شیراز به استان قزوین انتقال یافت و با راه‌اندازی و آغاز خط تولید در آن استان، سبب ایجاد اشتغال و ارزش‌افزوده بسیار قابل توجهی در آنجا شد. 

N82108364-70788496

کاهش 50  درصدی  بهره‌برداران شهرک صنعتی شیراز

مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی بزرگ شیراز در ادامه گفت‌وگوی خود با ایلنا ادامه داد: به عنوان مثال بوروکراسی اداری، فشارهای دستگاه‌های مختلف برای وصول مطالبات و ارائه گزارش و انتقال به مرکز، و برخی سازوکارهای دستگاه‌های مالیاتی و بانک‌ها را نمونه‌هایی از قوانینی عنوان کرد که در شرایط کنونی سرمایه‌گذار را از زمره فعالیت اقتصادی خارج می‌کند.

باصری در پایان این گفت‌وگو با اشاره به اینکه در شهرک‌های صنعتی واحدهای صنعتی بزرگ و کوچک، واحدهای کارگاهی و خدماتی، انبار و واحدهای تجاری وجود دارد و تعداد صنعتگران کمتر از واحدهای اقتصادی دیگر است، افزود: هم‌اکنون در زمین‌های واگذارشده در شهرک صنعتی بزرگ شیراز، بیش از 2200 بهره‌بردار وجود دارد که از این تعداد 50 درصد آن‌ها فعال هستند.

گزارش: احسان اکبرپور

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.