سایه خشکسالی چند سالی بر سیمای کشاورزی استان فارس سایه افکنده بود و کشاورزان با آفت و کاهش فشار آب(دبی آب) مواجه بودند و توانستند با مدیریت مصرف آب حتی میزان تولید محصولات خود را اندکی افزایش دهند.
خشکسالی ، کاهش آب و شوری آن، باران های خارج از فصل و سیلابی شدن روان آب ها از جمله مشکلاتی است که کشاورزان با آن مواجه شدند و توانستند بر این مشکلات نیز فایق آیند.
طی سال زراعی جاری نیز مشکلات همچنان وجود دارد لیکن مشکلات جدیدی نیز اضافه شده است و آن هم آفت هایی بوده که در استان فارس و کشور مشاهده شده است از جمله این آفات می توان به ملخ صحرایی، آفت مینوز در مزارع صیفی و هلیوتیس در مزارع گلرنگ اشاره کرد.
از بهمن ماه سال 97 که ملخ های صحرایی در برخی از نقاط استان فارس مشاهده شد تدابیر لازم برای مقابله با این آفت ها در استان در نظر گرفته شد و تا پایان فروردین 98 همچنان ادامه داشت تا اینکه پوره های ملخ صحرایی(ملخ های کوچک و نابالغ) حرکت خود را آغاز و به سمت نقاط مختلف حرکت کردند.
خوزستان، هرمزگان ، بوشهر ، سیستان و بلوچستان ، فارس ، کرمان و کهگیلویه و بویراحمد استان هایی هستند که در آنها مقابله با ملخ صحرایی در حال انجام است.
پیشتر مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به ایرنا گفته بود که شهرستان های لارستان، گراش ، ممسنی، قیر و کارزین، خنج، داراب و زرین دشت شهرستان هایی هستند که مقابله با پوره های ملخ صحرایی با آنها در حال انجام است.

** 4 هزار هکتار از اراضی فارس سمپاشی شد
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: بیش از چهار هزار و 119 هکتار از اراضی استان فارس از بهمن 97 تاکنون برای مقابله با ملخ صحرایی سمپاشی شده است.
حمید دبیری با بیان اینکه مردم محلی باید به نیروهای جهاد کشاورزی در زمینه مقابله با پوره های ملخ صحرایی کمک کنند اضافه کرد: در آخرین مقابله با پوره های ملخ صحرایی بیش از 225 هکتار سمپاشی صورت گرفت.
وی بیان کرد: در لارستان با توجه به اینکه تراکم پوره های ملخ صحرایی بیشتر از سایر نقاط است علاوه بر وجود سمپاش های زمینی، هواپیمای سمپاش نیز در منطقه حضور داشت و 30 اردیبهشت 98 سمپاشی در این منطقه و مرز شهرستان های لارستان و گراش به صورت هوایی انجام شد.
دبیری عنوان کرد: بیش از 115 هکتار از اراضی شهرستان ممسنی سمپاشی شده است اما سختی در عبور و مرور و وجود مسیر های کوهستانی کار مبارزه با این آفت کشاورزی را در این شهرستان سخت کرده است.
او افزود: با هماهنگی هایی که در شهرستان های گچساران و یاسوج صورت گرفته است مناطقی از استان فارس که هم مرز با مناطق یاد شده اند به صورت هماهنگ سمپاشی خواهند شد.
دبیری گفت: به علت سختی در عبور و مرور در برخی از مناطق، مردم محلی نیز باید با همکاری نیروهای جهاد کشاورزی نسبت به مبارزه با پوره های ملخ صحرایی مبادرت ورزند تا شاهد هیچگونه خسارتی به مزارع استان نباشیم.

**15 هکتار از اراضی قیر و کارزین سم پاشی شد
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیرو کارزین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در این شهرستان ملخ ها در وسعتی نزدیک به 250 هکتار دیده شده اند که با تلاش هایی که در شهرستان صورت گرفته است 15 هکتار از اراضی شهرستان قیرو کارزین سم پاشی شده است.
احمد همتی ، با اشاره به اینکه مشاهده ملخ ها در این شهرستان به صورت لکه ای بوده است اضافه کرد: دو گروه برای مقابله با پوره های ملخ صحرایی در شهرستان قیرو کارزین در حال فعالیت هستند.
وی اضافه کرد: رصد و پایش مزارع و منابع طبیعی شهرستان همچنان ادامه دارد تا کمترین خسارت به باغ ها، مزارع و منابع طبیعی شهرستان وارد شود.

**مبارزه با افت در مزارع شهرستان مرودشت
کارشناس مرکز جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت گفت: آفت مینوز در مزارع کینوا در مرودشت دیده شده و اقدامات مبارزه ای با این افت در حال انجام است.
مریم غنی اضافه کرد: این آفت یکی از مهمترین آفات در مزارع سبزی و صیفی است ؛ لاروهای جوان این آفت از بافت بین دو سطح برگ تغذیه می کنند و مسیرهای پیمایش و تغذیه آنها از برگ در قالب منحنی های لکه ای و مارپیچ روی برگ ها دیده می شوند.
وی گفت: در مجموع خسارت این آفت موجب ریزش برگ ها، کاهش فتوسنتز و در نهایت افت عملکرد محصول می شود.
غنی افزود: استفاده از سموم سیستمیک و مصرف گروه های مختلف حشره کش ها برای ایجاد تاخیر در بروز مقاومت در کنترل این آفت موثر است.
البته یکی دیگر از کارشناسان حفظ نباتات شهرستان مرودشت نیز از رهاسازی زنبور براکون علیه آفت هلیوتیس در اراضی گلرنگ شهرستان مرودشت سخن گفت.
طاهره امیری با اشاره به برنامه هایی که در سال جاری برای مبارزه بیولوژیک و غیر شیمیایی با این آفت در دستور کار واحد حفظ نباتات این شهرستان قرار دارد گفت : برای اولین بار در این شهرستان تعداد هشت هزار زنبور براکون دربیش از یک هکتار علیه این آفت در مزرعه گلرنگ واقع در روستای زرگران توسط کارشناسان کلینیک گیاه پزشکی نهال رهاسازی شد.
آفت هلیوتیس یکی از آفات مهم محصولات زراعی مانند گوجه فرنگی، نخود، گلرنگ و... است.
ملخ‌های زرد رنگ صحرایی (دریایی)، گروهی از ملخ‌های پرنده هستند که بزرگی آنها حدودا به 15سانتی‌متر می رسد و در زمره مضرترین حشرات به شمار می آیند.
ع.پ /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.