حجت الاسلام سید عباس موسوی، یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در بافت قدیم و تاریخی شهر شیراز مکانی موسوم به کلم بار مشیر (کالا انبار مشیر) سال های سال با وجود قرار گیری در موقعیت خوب تجاری رها شده و محل تجمع زباله بود.
وی ادامه داد: حدود 2 سال پیش مجوز های لازم برای احیا و مرمت این مکان تاریخی اخذ شد و با توجه به اینکه بنا دارای ارزش تاریخی و میراثی بود طرح مرمت و بازسازی آن زیر نظر میراث فرهنگی تهیه و اجرا شد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان فارس اضافه کرد: در نهایت از محل سرمایه گذاری موقوفه معدل الملک کار مرمت و احیای این مجموعه با صرف بودجه ای افزون بر هشت میلیارد ریال و ظرف مدت 2 سال به اتمام رسید.
وی، یکی از دلایل طولانی شدن مرمت این مکان را نمایان شدن بخش هایی از این بنای تاریخی شامل، حوض، زیر زمین و آشپزخانه حین انجام کار عنوان کرد و گفت: این مجموعه با زیربنای 200 مترمربع، کاربری گردشگری و با معماری کاملا سنتی و ایرانی به بهره برداری رسید.
موسوی اظهار داشت: این مجموعه در اختیار بخش خصوصی قرار خواهد گرفت و به صورت یک فضای غذا خوری و رستوران در محل بازار مورد استفاده قرار می گیرد.
وی، با بیان اینکه با راه اندازی این مجموعه به صورت مستقیم برای هفت نفر اشتغالزایی می شود، افزود: رویکرد کلی اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس این است که بناهای میراثی در بافت قدیم را که سال ها رها شده با تسهیلات و طرح های سنتی، بازسازی و احیا کند و در اختیار مردم قرار دهد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان فارس بیان کرد: هم اکنون احیای بافت های تاریخی زیر نظر این اداره کل در این استان کلید خورده که حتی می توان بخش بازسازی آنها را به بخش خصوصی واگذار کرد و در قبال آن اجاره برای مدت طولانی تری به سرمایه گذار اعطا شود.
9873 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.