به گزارش خبرنگار ایرنا ، علیرضا صحراییان روز شنبه در نشست شورای حفاظت از میراث فرهنگی و صنایع دستی جهرم اظهار داشت: لازم است هرچه سریعتر علمیات اجرایی این موزه باتوجه به دغدغه‌های مسئولین و دلسوزان حوزه میراث فرهنگی، آغاز شود.
وی ایجاد تفاهم‌نامه بین ادارات و دستگاه های مرتبط را در راستای تسریع در روند احداث موزه مرکزی جهرم، مؤثر دانست و بیان داشت: محل در نظر گرفته شده برای احداث موزه با حدود 2 هزار و 400 متر مربع زیربنا، موقعیت و فضای بسیار مناسبی برای معرفی تاریخ جهرم به نسل‌های آینده و همچنین مسافرین و بازدیدکنندگان است.
فرماندار ویژه جهرم به ظرفیت های این شهرستان در حوزه فرهنگی اشاره وعنوان کرد : بخش‌های مختلف جهرم شناسی، مردم شناسی، موزه انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و شهدا، موزه سلامت، مشاهیر، موزه اسناد و متون تاریخی، موزه سنگ، موزه اسناد وزارت کشور و آموزش و پرورش، از جمله ظرفیت‌های ارزشمند در ایجاد موزه در این شهرستان است.
صحرائیان با تأکید بر حفظ و حراست از آثار تاریخی و میراث فرهنگی شهرستان جهرم ، خاطر نشان کرد: لازم است یگان حفاظت از میراث فرهنگی به صورت مستمر و جدّی‌تر از این آثار سرکشی و حفاظت کند.
وی آثار تاریخی جهرم را هویت شهرم عنوان کرد و افزود: نباید در اثر سهل انگاری و یا عدم نظارت، میراث گرانبهای فرهنگی شهرمان دچار آسیب و یا سرقت شود.
**موزه و مرکز اسناد باعث وحدت اقشار مختلف می‌شود
حجت‌الاسلام محمدحسین مدبر امام جمعه شهر جهرم نیز در این نشست گفت: امیدواریم به زودی شاهد بازگشایی مرکز اسناد و موزه مرکزی در شهرستان جهرم باشیم. این موزه مرکزی از جهات مختلف می‌تواند برای شهر ما برکت داشته باشد.
امام جمعه جهرم ابراز کرد: ایجاد ظرفیت گردشگری باعث ایجاد اشتغال می شود و می تواند شهرستان جهرم را از اقتصاد تک‌محصولی و وابستگی به آن نجات دهد.
وی تصریح کرد: جهرم از نظر گردشگری‌ پرظرفیت است، این مسئله می‌تواند باعث وحدت طیف‌های مختلف، اصناف و گروه‌های مختلف با سلایق مختلف شود.
نماینده ولی فقیه در شهرستان جهرم تاکید کرد: موزه مرکزی ظرفیتی است که باعث وحدت در شهر ما خواهد شد. کسانی که به شهدا علاقه‌مند، کسانی که به تاریخ و فرهنگ شهر علاقه‌مندند، کسانی که به طبیعت علاقه‌مندند و روحانیت با ایجاد موزه علما، پذیرای تمام طیف‌ها خواهد بود.
وی بیان کرد: از مجموعه دانشگاه علوم پزشکی که داوطلب شد و ساختمانی را برای این کار به طور موقت اختصاص داد سپاسگزاریم تا زمانی که با همت همه مجموعه‌ بنایی مناسب برای موزه مرکزی جهرم احداث شود.
**راه‌اندازی موزه، دفاع از هویت جهرم است
نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: راه‌اندازی موزه معرفی و ظرفیت‌های گذشته، حال و آینده جهرم است و دفاع هویت این شهرستان است.
محمد رضا رضایی کوچی افزود: موزه مرکزی جهرم در یک فضا متمرکز ‌می شود و در کنار آن می‌توان برنامه‌ریزی کرد که در نقاط دیگر نیز موزه‌هایی راه‌اندازی شود.
وی ابراز کرد: از ظرفیت مردم و سازمان‌های مردم نهاد برای ایجاد این موزه باید استفاده شود.
**راه اندازی موزه در جهرم در دستور کار
رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان جهرم نیز گفت: دستور کار اداره میراث فرهنگی جهرم در سال جدید شامل مواردی محتلفی است که 18 مورد از همه مهمترند و تأکید بر راه‌اندازی موزه و مرکز اسناد جهرم یکی از این موارد مهم است.
علی لطفی‌پور با بیان اینکه با انجام این دستورکار رونق تولید و شکوفایی صنایع دستی را شاهد خواهیم بود، افزود: ثبت آثار معنوی و میراث ناملموس شهرستان جهرم مثل موسیقی سنتی، مراسم نیمه شعبان، حلوای خارک جهرم، نان‌های سنتی جهرم که منحصراً متعلق به شهر جهرم است بیشتر معرفی می شوند.
وی ادامه داد: راه‌اندازی موزه مرکزی جهرم، موزه آیت‌الله سیدعبدالحسین نجفی لاری، خانه صنایع دستی، خانه تاریخی جلال طوفان، دو اقامتگاه بومگردی کوهکن و بازرگان و مجتمع گردشگری دستغیب، ‌ موزه تاریخی بازرگان، مرکز اسناد و بانک اطلاعات گردشگری شهرستان جهرم، از دیگر موارد در حال پیگیری در سال جاری است.
وی ابراز کرد: تهیه و چاپ کتاب جامع گردشگری شهرستان جهرم، چاپ آلبوم عکس جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی شهرستان جهرم، تهیه طرح جامع گردشگری، تملک خانه آیت‌الله نجفی لاری و تملک غار سنگ‌‌اشکن و محدوده اثر و پیگیری طرح احیای آن، از دیگر برنامه‌ها در امسال است.
این مقام مسوول تصریح کرد: همچنین واگذاری اثرتاریخی قدمگاه جهت احیا و بهره‌برداری از آن، تهیه طرح احیا و مرمت قبر جاماسب در بخش خفر، احیای آب‌انبار دَم‌شیر و ساماندهی سفره‌خانه‌های سنتی از دیگر مواردی است که ما بر آن تاکید داریم.
در این نشست با ایجاد تفاهم‌نامه با دانشگاه علوم پزشکی جهرم برای اختصاص ساختمان موزه، راه‌اندازی موزه و مرکز اسناد در جهرم عملیاتی شد.
شهرستان جهرم در فاصله 193 کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.
9910 / 6113
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.