به گزارش شنبه ایرنا، در میان مناسبت های ماه شعبان، یکی از اعمالی که بسیار به آن تاکید شده است، احیای شب نیمه شعبان است.
مروری بر تعالیم دینی نشان می دهد که چند شب توسط اولیاءالله توصیه و تاکید شده است که احیا درآن صورت بگیرد که از جمله این شب ها می توان به لیالی قدر ، شب آرزوها (لیلةالرغائب) و شب نیمه شعبان (لیلةالبرات) اشاره کرد.
هرکدام از این شب ها اعمال خاص خودشان را دارند با این حال احیای شب نیمه شعبان بر اساس آنچه که در برخی روایات آمده است همتراز با شب قدر عنوان شده است.
بدین ترتیب، مومنان منتظر ظهور حضرت حجت بن الحسن العسکری (ع) با برپایی آیین احیای شب نیمه شعبان برای پالایش روح ، خود را مهیای مقدمات ظهور و عدالت گستری موعود در زمین می کنند.

** احیای شب نیمه شعبان طلایی ترین شب برای استغفار است
امام جمعه موقت شیراز در خصوص فضائل احیای شب نیمه شعبان گفت: سه شب طلایی در ماه های رجب ، شعبان و رمضان وجود دارد که شب نیمه شعبان از این شب ها است و بهترین فرصت برای آمرزش گناهان و استغفار است.
حجت الاسلام محمد حسن مرادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس روایات یکی از شب هایی که همتراز با شب قدر عنوان شده احیا در شب نیمه شعبان است و خداوند بزرگ در این شب پس از استغفار افراد، گناهان بزرگی را مورد عفو قرار می دهد.
وی با اشاره به روایات کتب دینی در خصوص احیای شب نیمه شعبان اظهار داشت: امام رضا(ع) در خصوص فضائل این شب اینگونه فرموده اند که شب نیمه شعبان در درگاه الهی آنقدر با عظمت است که خداوند بزرگ گناهان زیادی از مومنان را مورد عفو قرار می دهد.
او اضافه کرد: پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) در خصوص احیای شب نیمه شعبان اینگونه فرمودند که احیا در شب نیمه شعبان به این علت است که این شب شب سرنوشت سازی برای انسان است و رزق یک ساله هر فرد در این شب توزیع و پس از استغفار، گناهان افراد بخشیده می شود.
مرادی افزود: امام سجاد (ع) نیز در خصوص احیای شب نیمه شعبان اینگونه بیان کرده اند که کسی که نیمه شعبان را احیا بگیرد هرگز در قیامت دلمرده نخواهد شد.
وی درباره اعمال شب نیمه شعبان اظهار داشت: شب نیمه شعبان همتراز با شب قدر است و خواندن دو رکعت نماز در شب نیمه شعبان بعد از نماز عشاء مستحب است؛ از اعمال این شب، خواندن دعای کمیل در سجده است البته خواندن زیارت عاشورا نیز مورد تاکید بوده و باز از دیگر برنامه های این شب، تقرب به امام زمان (عج) اشاره شده است.
15 شعبان سالروز میلاد امام زمان (عج) امسال همزمان با اول اردیبهشت ماه هجری شمسی است.
ع.پ / 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.