به گزارش ایرنا حسین پژمان، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که اقدامات پیشگیرانه ظرف یک ماه آینده از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار داشت: استان فارس دارای 2 آمادگاه ملخ در شهرهای شیراز و لامرد است و برنامه های مختلفی برای مبارزه با این آفت در صورت ورود آنها به اراضی کشاورزی دارد.
وی، با اشاره به این که این ملخ ها گرایش به نور دارند و تاکنون تنها در مناطق شهری دیده شده اند، بیان کرد: 160 هکتار از اراضی استان فارس تا به حال مورد بازرسی و مبارزه با این آفت قرار گرفته است و گروه های پایش سازمان جهاد کشاورزی این استان نیز مبادرت به بازرسی از اراضی کشاورزی کرده اند.
پژمان با تاکید بر مبارزه با این آفت کشاورزی از طریق کانون کوبی، گفت: عربستان یکی از کشور هایی است که از گذشته تا کنون به عنوان یکی از کانون های اصلی ملخ های صحرایی شناخته شده است از این رو باید مبارزه با این آفت در کانون آن صورت می گرفت اما امسال شاهد هستیم که این مبارزه در کشور نام برده به خوبی صورت نگرفته است .
وی، در مورد ورود این آفت به فارس اظهار داشت: نخستین موج ملخ های صحرایی از اواسط بهمن ماه 97 به ایران و استان فارس وارد و تعدادی از این ملخ ها در مناطق لار و لامرد مشاهده شد ولی کانون های اصلی این آفت در کشورمان در استان های جنوبی و به ویژه روستای نخیلو در استان بوشهر است.
او افزود: البته در استان کرمان نیز این نوع ملخ مشاهده شده است و پیشتر نیز مناطق نام برده در کشورمان، کانون های بومی ملخ های صحرایی بودند.
پیش از این مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خنج گفته بود: با توجه به اینکه ملخ صحرایی (دریایی) به صورت پراکنده در برخی از مناطق این شهرستان مشاهده شده برای جلوگیری از زیان های هجوم این آفت به مزارع و باغ ها، ستاد مقابله با این حشره در خنج تشکیل شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس هم سیزدهم بهمن 97 در مورد مقابله با ملخ صحرایی در شهرستان های جنوبی این استان به ایرنا بیان داشت: این آفت تنها در شهرستان مُهر و در سطحی نزدیک به 2 هکتار مشاهده شده که علیه آن سمپاشی صورت گرفته است.
محمد مهدی قاسمی افزود: تمام ملزومات مبارزه با ملخ صحرایی در استان فارس فراهم شده و نیروها در حالت آماده باش به سر می برند.
وی بیان کرد: 2هواپیمای سمپاش در فارس مستقر شده است و دستگاه های سمپاشی نیز در این استان به حد کافی وجود دارد.
قاسمی افزود: گروه های رصد، در حال پایش مزارع و اراضی زیرکشت شهرستان های جنوبی فارس هستند که احتمال مشاهده این نوع ملخ در آنها وجود دارد.
ملخ‌های زرد رنگ صحرایی (دریایی)، گروهی از ملخ‌های پرنده هستند که بزرگی آنها حدودا به 15سانتی‌متر می رسد و در زمره مضرترین حشرات به شمار می آیند.
ع.پ /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.