به گزارش ایرنا، محمد تقی منوچهری روز سه شنبه در نشست کارگروه آب و کشاورزی استان بوشهر افزود: براین اساس تعداد کمباین ها برای برداشت محصول گندم از 450 به 570 کمباین در استان افزایش می یابد.
وی بیان کرد: تاکنون حدود 350 کمباین وارد استان شده و به زودی 100 کمباین دیگر نیز به این شمار افزوده می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: باتوجه به شرایط اقلیمی و ناپایداری های جوی حاکم بر استان تلاش می شود عملیات برداشت محصول با سرعت انجام شود.
منوچهری اضافه کرد: از آغاز زمان برداشت از 2 فروردین ماه تاکنون بیش از یکهزا ر و 300 تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان در استان بوشهر خریداری شده است.
وی ادامه کرد: با تدابیر اندیشیده شده محصول گندمی که دچار زودرسی و ریزش هستند نیز از گندمکاران تحویل گرفته می شود و نگرانی در این خصوص وجود ندارد.
منوچهری یادآورشد: قیمت هر کیلوگرم گندم معمولی 17هزار ریال و گندم دوروم 17هزار و 700 ریال تعیین شده که براساس لیست تهیه شده مشکلی در پرداخت وجود ندارد.
وی گفت: پنج مرکز خرید گندم فعال در استان بوشهر از ساعت هفت صبح تا ساعت هشت شب آمادگی دریافت محصول است و مجموع انبارهای چغادک نیز به صورت 24 ساعته آماده خدمت رسانی به کشاورزان است.
منوچهری با بیان اینکه میزان رطوبت مجاز برای محصول گندم 12 درصد پیش بینی شده است گفت: با توجه به شرایط جوی و امکان افزایش رطوبت این محصول برداشت و بعد از خشک شدن و کاهش رطوبت امکان تحویل آن وجود دارد.
وی در خصوص آبیاری تحت فشار افزود: براساس برنامه ریزی ها سال گذشته باید 2هزار و 274 هکتار از زمین های کشاورزی استان زیرپوشش طرح های آبیاری تحت فشار قرار می گرفت که این میزان به چهار هزار و 15 هکتار افزایش یافت.
منوچهری گفت: برهمین اساس استان بوشهر با افزایش حدود14 درصدی عملکرد در بخش آبیاری تحت فشار هفتمین استان کشور در این بخش است.
وی یادآورشد: در زمان حاضر 41 درصد از اراضی باغات استان بوشهر به سیستم آبیاری تحت فشار تجهیز شده این درحالی است که میانگین کشور در این بخش 22 درصد است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: تلاش می شود امسال 6هزار و 500 هکتار از اراضی حاشیه رودخانه ها از جمله حله که شامل گناوه، دشتستان و بوشهر می شود به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شوند.
وی بیان کرد: 2هزار و 800 هکتار از اراضی و باغاتی که زیرپوشش 157 دهنه چشمه و 140 رشته قنات است نیز امسال زیر پوشش طرح های آبیاری تحت فشار قرار می گیرند.
وی افزود: در زمان حاضر یکهزار و 823 حلقه چاه در استان بوشهر دارای پروانه بهره برداری موقت هستند که تاکنون 245 حلقه تعیین تکلیف و مابقی هنوز هیچ اقدامی برای تعیین تکلیف انجام نداده اند و در این شرایط امکان اجرای طرح های آبیاری تحت فشار از طریق این چاهها امکان پذیر نیست.
6047/6045
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.