رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس گفت: متاسفانه مسئولان کشور تا امروز نتوانسته اند شعار های سال را عملى کنند، بطورى که این شعار تنها در بنر و بر روى سربرگ هاى ادارات بوده است.

جمال رازقی در گفت و گو با ایلنا افزود: تاکنون هیچ اقدام موثرى در جهت رونق اقتصادى کشور انجام نشده است.

وی بیان کرد: با با توجه به اینکه  صنایع کوچک و متوسط کشور از اهمیت ویژه اى برخوردار است، اما تاکنون اقدام مناسب و مهمى در این بخش انجام نشده است.

رئیس اتاق بازرگانی فارس با اشاره به اینکه صنایع کوچک و متوسط پاشنه آشیل کشور محسوب مى شوند، افزود: رفع مشکل این صنایع مى تواند مزایایى مانند پایدارى در تولید و در ادامه اشتغال در کشور داشته باشد.

رئیس اتاق بازرگانى، صنایع، معادن و کشاورزى فارس ادامه داد:  طبق صحبت هاى معاون وزیر کار، در سالیان گذشته در بخش صنعت، ریزش اشتغال داشتیم.

رازقی افزود: اگرچه بعضى از صنایع توانستند اشتغالزایى داشته باشند اما نباید فراموش کرد که این اشتغال در بخش هاى غیر رسمى و خدماتى بوده است.

رئیس اتاق بازرگانى، صنایع، معادن و کشاورزى فارس خاطر نشان کرد: از آن جا که نظام بانکى و حذف سود مرکب از مهمترین مشکلات در بخش تولید محسوب مى شوند، اما جاى تعجب است که سازمان ها و مسئولین مانند دولت، مجلس شوراى اسلامى، شوراى نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و..... این موضوع را جدى نمى گیرند.

وى گفت:  باوجود اینکه حذف سود مرکب در مجلس شوراى اسلامى توسط نمایندگان به تصویب رسید و مراجع این مهم را حرام اعلام کردند، اما هنوز علت صحه گذاشتن مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دریافت سود مرکب توسط نظام بانکى واضح و آشکار نیست.

رازقى تصریح کرد: دریافت سود مرکب توسط نظام بانکى حاصل تعهداتى است که نظام بانکى معیوب ما نسبت به سپرده گذاران ایجاد کرده است که این مهم سبب رشد نقدینگى در کشور شده است، بطورى که این نقدینگى آوارى شده است بر روى اقتصاد کشور که هر روز به سمت مواردى مانند ارز، طلا، و.... حرکت مى کند.

وى با بیان اینکه تامین مالى قاچاق کشور از طریق نظام بانکى انجام مى شود، افزود: این در حالى است که نظام بانکى در سال هاى گذشته سهم تولید را در بخش هاى صنعت، کشاورزى، صادرات و ...... کاهش داده است و در مقابل شاهدیم که این نظام توانسته سهم بخش خدمات که عمده آن از طریق واسطه گرى تامین مى شود را افزایش دهد. رئیس اتاق بازرگانى، صنایع، معادن و کشاورزى فارس ادامه مى دهد: نظام مالیاتى کشور با دریافت 65 درصد مالیات از بخش تولید، ضربه بزرگى را به این بخش وارد کرده است.

رازقى بیان کرد: حدود 20 میلیارد قاچاق کشور توسط شبکه اصناف و در قالب کالاهاى مصرفى توزیع مى شود، که این مهم چیزى جز تیشه بر ریشه تولید کشور در بر ندارد.

وى با بیان اینکه دستگاه هاى اجرایى کشور بر سر راه تولید سد قرار مى دهند ادامه داد: این درحالیست که در شرایط فعلى تولید باید براى کشور سود آور باشد.

رازقی افزود: رونق تولید در گرو سود آورى است که در این بخش نیاز است عواملى مانند نظام بانکى، اصلاح نظام مالیاتى، تامین اجتماعى، روابط خارجه، قانون کار اصلاح شود.

به گفته وى تنها یک جراحى عمیق در اقتصاد کشور مى تواند گره بسیارى از مشکلات را باز کند، چرا که در غیر اینصورت شاهد بدتر شدن اوضاع خواهیم بود.

رئیس اتاق بازرگانى، صنایع، معادن و کشاورزى فارس با بیان اینکه مشکلات اقتصادى و تولید در استان فارس ملى و کشورى است، گفت: با توجه به اینکه تولید و اشتغال، خط قرمز تمام مسئولین ارشد و اجرایى استان است، بنابراین این مهم سبب شده که عمده مشکلات استان فارس حل شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.