به گزارش ایرنا ، در این اطلاعیه تاکید شده است: طبیعت گردی پایدار نوعی از گردشگری است که در عین استفاده از مواهب طبیعی به طبیعت آسیبی نمی رساند.
محیط زیست استان فارس از شهروندان خواست تا در روز طبیعت از افروختن آتش در جنگل خودداری کنند و در صورت استفاده از اجاق های صحرایی با اطمینان از خاموش شدن آن محل را ترک نمایند.
در این اطلاعیه تاکید شده است : از برداشت محصولات جنگلی و گیاهان دارویی خودداری کنیم ، در ورود به جنگل ها با ایجاد سروصدای اندک مثلا سوت زدن حضور خود را اعلام کنیم. این مساله به ویژه در مناطق شمال استان که زیستگاه خرس قهوه ای است حائز اهمیت است. ایجاد سر و صدا موجب بوجود نیامدن برخورد مستقیم با حیات وحش می شود.
روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس تاکید کرد: با توجه به بارندگی های اخیر و بیرون آمدن بندپایان و خزندگان از زمین قبل از اتراق در یک محل و یا نشستن بر روی صخره ها اطراف را بررسی کنیم. از رهاسازی ماهی های گلی سفره هفت سین در رودخانه ها و دریاچه ها به شدت پرهیز کنیم.
این اطلاعیه می افزاید: زباله ها را در طبیعت رها نکنیم رها سازی زباله در طبیعت موجب خدشه دار شدن چرخه زیستی و آسیب جدی به مواهب طبیعی می شود.

** شیرینی روز طبیعت را با نادیده گرفتن نکات ایمنی تلخ نکنیم
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز نیز بر رعایت نکات ایمنی در روز طبیعت تاکید کرد و گفت: مردم با نادیده گرفتن نکات کوچک و ساده شیرینی روز سیزده به در را تلخ نکنند.
به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی سازمان آتش نشانی، محمد هادی قانع درخصوص اقدامات صورت گرفته برای سیزدهم ‌فروردین، روز طبیعت، بیان کرد: 21 ایستگاه عملیاتی سازمان آتش نشانی در آمادگی کامل به سر می برند؛ همچنین 10‌ تیم امدادرسانی و 5 تیم موتور سوار در نقاط مختلف شهر مستقر شده اند.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 56 عملیات، 19 حریق و 17 امداد در این روز صورت گرفته است، از تمامی شهروندان و مسافران درخواست کرد نکات ایمنی را همواره مدنظر داشته باشند.
قانع افزود: افراد باید ته سیگار روشن و چوب نیم سوخته و سوختن زغال داخل اجاق ها را پس از اتمام، کاملاً خاموش و با اطمینان کامل آن را زیر خاک مدفون کنند.
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز افزود: توصیه می شود افراد هنگام ترک جنگل، ضایعات و زباله ها را داخل کیسه مخصوص ریخته و در محل مناسب در خارج از جنگل بریزند.
وی با اشاره به احتمال بالای آتش سوزی در جنگل ها و مراتع بیان داشت: لازم است افراد محل اطراف خود را حداقل تا فاصله 10 متری از شاخ و برگ درختان خشک و خش و خاشاک پاکسازی کنند؛ زیرا چون بر اثر گرما و کوچکترین حرارت و جرقه، سریعاً آتش سوزی به وجود می‏ آید.
قانع تاکید کرد: با توجه به وضعیت بارندگی های اخیر مردم باید از برپایی چادر در مسیل ها و یا کنار رودخانه ها پرهیز کنند؛ افزون بر این برای گرمایش خود در درون چادر به هیچ عنوان از پیک نیک یا ذغال استفاده نکنند.
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز با بیان اینکه به همراه داشتن یک دستگاه خاموش کننده آتش نشانی و کیف محتوی لوازم کمک های اولیه در روز طبیعت ضروری است، گفت: کسانی که قصد گردش در طبیعت را دارند، باید از حضور در زمین هایی که پوشش گیاهی انبوهی دارد و شناخت کافی نسبت به آن ندارند، خودداری کنند؛ زیرا احتمال وجود حیوانات وحشی و چاه و گودال و سقوط در آن وجود دارد.
وی در ادامه از مردم در خواست کرد که در صورت بروز هر گونه مشکل با سامانه 125 تماس بگیرند.

** آیا قصه پرغصه مردم سپیدان در سیزده نوروز امسال هم تکرار خواهد شد
مسمومیت و مشکلات گوارشی ناشی از مصرف آب آلوده قصه پر غصه ای است که سال گذشته و سالهای پیشتر در سیزدهمین روز بهار در شهرستان سپیدان رخ داد، امسال نیز بیم آن می رود که با حضور دسته جمعی مردم در این شهرستان در روز سیزده بدر این دست حوادث تکرار شود.
شهرستان سپیدان در فاصله 100 کیلومتری شمال شیراز به لحاظ برخورداری از جاذبه های گردشگری و تفرج گاههای طبیعی یکی از مقاصد اصلی شهروندان در روز سیزده بدر است.
حضور دسته جمعی مردم در سپیدان و پهن کردن بساط تفرج در حاشیه رودها و چشمه ها در این شهرستان و به دنبال آن ورود فاضلابها و آلودگی ها به درون آبها در سال گذشته و سالهای پیش از آن به مسمومیت دست کم 700 شهروند سپیدانی منجر شد.
منابع تامین آب آشامیدنی مردم سپیدان همین چشمه ها و آبهای جاری در شهرستان است که با مقداری فراوری و کلرزنی در اختیار مردم قرار میگیرد، آلوده شدن آبها به فضولات انسانی و ورود فاضلابها به این آبها خطر مسمومیت و بیماری های گوارشی دراین شهرستان را تشدید میکند.
دکتر عبدالرسول همتی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت : توصیه هایی برای عدم مصرف آب چشمه ها و رودخانه ها به مردم در روز سیزده بدر شده و در این زمینه اطلاع رسانی گردیده است ، امید است شهروندان با رعایت موازین بهداشتی از آلوده سازی آبها نیز خودداری نمایند.
مهندس محمد علی قلندری مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس هم بر لزوم رعایت موازین بهداشتی برای عدم آلودگی آبها تاکید کرد و گفت: فرمانداری سپیدان نیز در رابطه با لزوم رعایت موازین بهداشتی به مردم توصیه هایی کرده است.
کارشناسان بهداشتی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز معتقدند ، راه اندازی مجموعه های گردشگری در کنار سرچشمه ها و رودخانه در شهرستان سپیدان کار خطرناک و حادثه آفرینی است که در سالهای گذشته انجام شده است ، ارائه مجوز این ساخت و سازها باید با هماهنگی و بررسی علوم پزشکی همراه باشد زیرا آب سرچشمه به طور مستقیم با زندگی و سلامت مردم ارتباط دارد.
سال گذشته با مراجعه دسته جمعی شماری از شهروندان سپیدانی از شامگاه 15 فروردین به مراکز درمانی این شهرستان نشانه های مسمومیت دسته جمعی هویدا شد ، افرادی با علائم مشابه اسهال و استفراغ و داشتن حالت های تهوع و سرگیجه به مراکزدرمانی آمدند و از همان ابتدا علائم اپیدمی نوعی مسمومیت و بیماری شبهه برانگیز دراین شهرستان دنبال گردید.
سرانجام مدیران و مسئولان بهداشتی به میدان آمدند و راهکارهای اولیه مهار این مسمومیت آغاز شد، بیماران و افراد مراجعه کننده به مراکز درمانی اغلب با گرفتن دستورات اولیه بهداشتی و با تجویز های دارویی ترخیص می شدند و بهبودی نسبی می یافتند اما هر لحظه و هر روز بر شمار مراجعان بیشتر می شد طوری که آمارهای اولیه حکایت از 20 مراجعه در هر ساعت داشت.
این رویداد در سال 94 نیز در این شهرستان رخ داد و بیش از 2 هزار نفر از شهروندان را در چنین روزهایی درگیر مسمومیت کرد .
سپیدان به مرکزیت اردکان در فاصله 100 کیلومتری شمال غربی شیراز است.
6113 / 7375/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.