به گزارش ایرنا، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس چهارشنبه در این آیین گفت: غلامحسن اولاد از چهره های بزرگ شعر استان فارس است و نام و یاد او هیچگاه از خاطره ها نخواهد رفت، چرا که هنر و هنرمند یادشان همیشه زنده خواهد ماند.
صابر سهرابی افزود: ملال آور است وقتی هنرمندی رخت از دنیا می بندد اما هنرمندان هیچگاه نخواهند مرد، روح هنرمند خالق زمانی که در روح هنرمند مخلوق دمیده می شود، این هنرمند مخلوق هیچ گاه از بین نخواهد رفت و نامش همواره بر زبان است.
وی اضافه کرد: هنرمندان با روح هنرمندی که خداوند در کالبد آنان دمیده است هنر را خلق می کنند و این خلق هنر است که جامعه را به پیش می برد و باید شکرگزار خداوند هنرمند باشیم.

** ضرورت توجه به معیشت هنرمندان فارس
یک شاعر، نویسنده و پژوهشگر نیز در این مراسم گفت: هنر راه درمانی برای معیشت و اقتصاد هنرمندان نیست و هنرمندان استان فارس به لحاظ مالی وضعیت خوبی ندارند.
محمدرضا خالصی اضافه کرد: در تمام طول تاریخ هیچ گاه از هنرمندان حمایتی صورت نمی گرفت اما چند سالی است که وضعیت نامطلوبی را شاهد هستیم.
وی با بیان این که دیگر در میان جوانان علاقه ای برای مطالعه وجود ندارد، اظهار داشت: مردم کتاب نمی خوانند و این میراث ارزشمند هیچ جایگاهی درمیان مردم ندارد؛ باید برای این وضعیت چاره اندیشی و برای وضعیت ادبیات در شهر شیراز دلسوزی کرد.
خالصی اضافه کرد: باید کار بزرگی در استان فارس صورت گیرد و آثار اندیشمندان استان چه زمانی که زنده اند و حتی پس از درگذشت آنان جمع آوری شود.
وی افزود: استان فارس در شاخه های فرهنگی مختلفی در کشور سرآمد است و باید از این سرآمدی استفاده شود نه این که به حال خود رها شود.

** یادبود هنرمندان، حمایت از فرهنگ است
همسر مرحوم غلامحسن اولاد در این مراسم یادبود ضمن تشکر از اهالی فرهنگ و هنر استان فارس گفت: حضور در این گونه مراسم ها برای یادبود تنها یک شاعر نیست بلکه این مراسم برای حمایت از فرهنگ و ادب فارسی است.
آزیتا تقی زاده با بیان این که افراد زیادی در انتشار و تهیه آخرین کتاب استاد اولاد همت کرده اند، افزود: غلامحسن اولاد همیشه بر این موضوع تاکید داشت که همسرش اولین منتقد و اولین شنونده آثار او است و زندگی با اینچنین هنرمندانی شرایط خاصی دارند و نیازمند ایثار بیشتری است.
وی تاکید کرد: سه جلد کتاب از آثار و دوستانش که در خصوص م.اندیش (تخلص ادبی اولاد) نوشته اند گردآوری شده است که به مرور این آثار منتشر خواهد شد.
زنده یاد غلامحسن اولاد شاعر و نویسنده پیشکسوت استان فارسی است که دارای تخلص هنری 'م.اندیش' است. وی سال 1329 در فیروزآباد از توابع استان فارس چشم به جهان گشود و در 5 فروردین 1396 در 67 سالگی پس از تحمل مدت ها بیماری چشم از جهان فرو بست.
از غلامحسن اولاد آثار مختلفی به جای مانده است که مهم ترین این آثار: باغ آتش ، کنار خوشه گندم ، تو سرو هم نباشی بلند بالایی و ... است. پیش از این، آخرین کتابی که از وی رونمایی شد ' صحرای بایزیدی ' بود که یکسال قبل از فوت این شاعر فقید در سال 1395 رونمایی شده بود.
این شاعر معاصر استان فارسی آثار خود را درقالب های غزل و شعر سپید می سرود.
ع.پ/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.