دکتر امیرعلی حمیدیه شامگاه سه شنبه در حاشیه نشست شورای استانی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی قطب فارس به خبرنگار ایرنا گفت: از جمله شهرهایی که در زمینه توسعه سرمایه گذاری بر روی طرح های سلول های بنیادی خوب درخشیده شیراز است، شیراز نگین انگشتری علمی کشور دراین حوزه است.
وی پیگیری برای آغاز ساخت اتاق تمیز مرکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی، در برج پژوهشی محمد رسول الله(ص) شیراز را یاد آورشد و افزود: این پروژه زیرساختی بسیار اساسی و مهم برای دانشگاه علوم پزشکی شیراز و رشد و پرورش سلول های بنیادی و پزشکی شیراز است.
حمیدیه اجرای طرح های توسعه علوم سلول های بنیادی را بسیار ارزنده دانست و اضافه کرد: در گذشته اقدام هایی که در حوزه سلول های بنیادی انجام می شد، بیشتر در تهران متمرکز بود که اکنون منابع در اختیار دیگر استان ها از جمله فارس نیز قرار گرفته است، پس باید دنبال راهکارهایی باشیم تا محصولات با کمترین هزینه در دسترس مردم قرار گیرد.
دبیر ستاد توسعه سلول های بنیادی با اشاره به پروژه های پژوهشی مهم استان فارس در این حوزه،از کار بر روی ساخت استخوان غضروف به عنوان یکی ازمهمترین این پروژه ها یاد کرد و افزود: ایمونوسل تراپی سرطان سینه وکارهایی که در حوزه گوارش، کبد انجام می شود نیز از مهمترین اقدام های استان فارس در این زمینه است.
حمیدیه به ساز و کارهای اجرایی برای توسعه فعالیت ها دراین عرصه اشاره کرد و افزود: دانشگاه باید 51 درصد سهام شرکت ها را در اختیار اعضای هیات علمی قرار دهد تا به توسعه مقالات و تولید محصولات بیانجامد.
وی عنوان کرد: اگر محققی در زمینه ای تلاش و پژوهش می کند، باید آن را به تاییدیه نظام غذا و داروی کشور برساند تا ثبت شود و بتوان آن را توسعه داد و برای تولید هر چه زودتر محصول اقدام کرد.
حمیدیه در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر سهم بازار کشورمان در حوزه سلول های بنیادی و پزشکی ساختاری بسیار ناچیز است افزود: البته این سهم در طول سه سال اخیر با راه اندازی شرکت های دانش بنیان سرعت گرفته و پیش بینی می شود تا سال 2020 طبق سند پیش رو ایران یک تا دو درصد سهم بازار بین المللی را بدست آورد.
وی با اشاره به تدوین سند 10 ساله بین سالهای 1394 تا 1404 و همچنین سند چشم انداز 20 ساله نظام، بهره‌مند شدن یک هزار و 500 نفر از استادان، نخبگان و کارشناسان برجسته کشور در حوزه‌های پزشکی، علوم پایه، فنی و مهندسی در قالب 30 کارگروه تخصصی در سطح ملی، جلب مشارکت نخبگان ایرانی شاغل در دانشگاه‌های خارج از کشور، فعال‌سازی شورای سلول‌های بنیادی در بیش از 20 استان را از جمله اقدامات ستاد توسعه سلول‌های بنیادی ذکر کرد.
به گفته دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی در حال حاضر بیش از 100 شرکت در این حوزه در حال فعالیتند که 80 شرکت دانش بنیان هستند.
به گفته وی طی 10 سال آینده این صنعت می‌تواند بیش از 170 هزار میلیارد تومان بازار جهانی را در اختیار داشته باشد و شرکت‌های چند ملیتی که در ایران کار می‌کنند به سمت تولید محصولات با پایه سلول رفته‌اند.
حمیدیه با بیان اینکه برنامه راهبردی 10 ساله برای سلول‌های بنیادی ایجاد شده است، گفت: این برنامه بر مبنای سند نقشه جامع علمی کشور است و بسترهای مناسب برای توسعه علم و فناوری را در نظر گرفته است.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز تامین اعتبار برای مطالعات سلول های بنیادی در این مرکز را یادآور شد و ابراز امیدواری کرد که سال 98 همراه با دستاوردهای بزرگ در این زمینه باشد.
یونس قاسمی برگزاری نشست شورای استانی سلول های بنیادی پزشکی در استان فارس را فرصتی برای طرح درخواست های استادان و اعضای علمی برای حمایت ویژه از آغاز کارهای پژوهشی دانست.
بدن انسان دارای صدها نوع سلول مختلف است که کارهای حیاتی بدن را تنظیم می کنند مانند ضربان قلب، فعالیت های مغزی. سلول های بنیادی، تولید کننده سلول های جدید هستند. وقتی سلول های بنیادی تقسیم می شوند، می توانند سلول هایی مانند خود تولید کنند.
وقتی که زخمی یا بیمار می شویم، سلول هایمان صدمه می بینند یا از بین می روند در این موقعیت، سلول های بنیادی فعال می شوند یعنی سلول های بنیادی مسئول تعمیر کردن بافت های صدمه دیده و جایگزین کردن سلول هایی هستند که به طور طبیعی می میرند.
بااستفاده از دانش سلول های بنیادی، محصولاتی برای ترمیم سلول ها یا تولید سلول های جدید تولید می شود وامکان درمان بیماری ها نیز وجود دارد.
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.