به گزارش ایرنا پیام کبیری روز دوشنبه در جشنواره پژوهش دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: حمایت از تاسیس 607 شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت با گردش مالی سالانه حدود سه هزار میلیارد ریال در دو دولت تدبیر و امید صورت گرفته است.
وی ادامه داد: همچنین 74 مرکز رشد مستقر در دانشگاه های علوم پزشکی تاسیس شده است به عبارتی هر دانشگاه حداقل یک مرکز رشد دارد.
رئیس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت اظهار داشت: ایران در افق سند چشم انداز 1404 باید در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، علمی و فرهنگی رتبه نخست منطقه را احراز کند.
وی بیان کرد: روند رشد تولیدات علمی و حرکت پویا در مرزهای دانش توسط دانشمندان و متخصصان ایران اسلامی منجر به آن شده که کشور در سال 2014 میلادی یعنی 10 سال زودتر از افق چشم انداز پیش بینی شده با پشت سر گذاشتن ترکیه به رتبه اول تولید علم منطقه دست پیدا کند.
کبیری عنوان کرد: ایران در سال 2017 میلادی 65 هزار و 534 استناد از مقالات خود را در بانک اطلاعاتی SCOPUS کسب کرده است همچنین در این مدت رتبه 17 جهانی و اول منطقه را در دریافت تعداد استنادات به مقالات به دست آورده است.
وی تصریح کرد: در این ارتباط پس از ایران کشورهای دانمارک، روسیه، اتریش، تایوان، سنگاپور، رژیم صهیونیستی، ترکیه و مالزی قرار گرفته اند.
رئیس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت یادآور شد: تعداد دانشمندان یک درصد برتر دنیا و ایران در نظام رتبه بندی ESI در ابتدای فعالیت دولت یازدهم در علوم پزشکی، هشت دانشمند، یک درصد برتر پراستناد جهانی بود که در نوامبر 2018 به 55 نفر افزایش پیدا کرده است.
وی گفت: روند رتبه کشور از نظر تعداد استنادات دریافتی توسط مقالات در بانک اطلاعاتی SCOPUS در سال های جاری از رتبه 49 در سال 1988 به رتبه 17 جهانی در سال 2017 رسیده است که این خود نمادی از بهبود چشم گیر کیفیت مقالات در سال های مورد اشاره است.
کبیری افزود: در ابتدای فعالیت دولت یازدهم تنها در علوم پزشکی 108 دانشمند برتر دارای شاخص h-index در کشور وجود داشت که سال 1394 به 298 نفر و در حال حاضر به 817 نفر افزایش پیدا کرده است.
وی با اشاره به وضعیت علم و فناوری در کشور گفت: این دستاوردها در شرایطی محقق شده که هیچگاه اعتبارات پژوهشی کشور از سهم نیم درصدی تولید ناخالص ملی فراتر نرفته است.
رئیس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت اضافه کرد: در بسیاری از موارد اعتبار نهایی تخصیص داده شده کمتر از سه درصد تولید ناخالص ملی بوده است و سهم وزارت بهداشت در بهترین شرایط 13 درصد از سه درصد تولید ناخالص بوده است.
وی بیان کرد: ایران در سال 2016 نسبت به 2015 در زمینه نوآوری بر اساس داده های بین المللی 31 رتبه ارتقا داشته است یعنی از 106 در سال 2015 به رتبه 75 در سال 2017 رسیده است.
کبیری تاکید کرد: سهم دانشگاه های علوم پزشکی از فروش محصولات دانش بنیان 25 درصد کل فروش شرکت های دانش بنیان کشور است.
وی با اشاره به بررسی وضعیت فعلی تحقیقات و فناوری در دانشگاه های علوم پزشکی کشور عنوان کرد: در وضعیت کمبود منابع مانند فردی که دچار بحران شده و اکسیژن کافی دریافت نکرده است حفظ اکسیژن برای اعضای حیاتی و ارگان های مهم بدن لازم است در غیر اینصورت آسیب جدی و گاهی غیرقابل برگشت برای کل مجموعه به وقوع خواهد پیوست.
رئیس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت تاکید کرد: از دیدگاه ما پژوهش و فناوری یکی از ارگان های حیاتی و مهم هر دانشگاه به مفهوم کلمه است.
وی اظهار داشت: در شرایط بحرانی کنونی باید با هم و با همکاری هم کار کنیم و باید اقدام به موقع انجام طرح های چند مرکزی بین المللی داشته باشیم چراکه این مقالات هم تجربه کاری همکاران و هم تعداد استنادات آنان و کشور را ارتقا خواهد بخشید.
کبیری با بیان اینکه در این شرایط باید با برنامه و هدفمند عمل کنیم افزود: بایستی تحقیقات را هدفمند و گرایش پژوهشی را برای پژوهشگران تعریف کنیم.
وی بر منبع زایی و تبدیل ظرفیت ها و توان های بالقوه به بالفعل تاکید کرد و گفت: توانمندی بخش تحقیقات و بخش های بالینی در بیمارستان ها و دانشگاه ها هنوز کامل فعال نشده است باید این بخش را زنده و فعال کرد.
رئیس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت در ادامه به مقالات و پژوهش های انجام شده توسط دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اشاره کرد و افزود: تعداد 898 مقاله و چهار هزار و 353 استناد از این دانشگاه در بانک اطلاعاتی Scopus ثبت شده است.
وی ادامه داد: تعداد اعضای هیئت علمی این دانشگاه 301 نفر و نسبت مقاله به هیئت علمی در سال 2017 ، 2.45 درصد و نسبت استناد به مقاله 8.17 درصد است.
کبیری با بیان اینکه 46 درصد از مقالات دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در عرصه پزشکی بالینی منتشر می‌ شود گفت: همچنین حدود 10 درصد از مقالات این دانشگاه در بین 10 درصد مقالات پراستناد دنیا قرار گرفته که این رقم برای کل کشور 11 درصد است.
وی ادامه داد: فاصله زیادی در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از مقالات پراستناد که کیفیت پژوهش در دانشگاه محسوب می شود در کشور وجود ندارد.
رئیس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت افزود: 8.8 درصد از مقالات دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در بین 10 درصد مجلات برتر دنیا قرار گرفته است که این رقم در کشور 16 درصد است.
وی گفت: همچنین 13 درصد مقالات دانشگاه علوم پزشکی بیرجند حاصل همکاری ‌های بین المللی است که این رقم در کشور 21 درصد است.
کبیری تاکید کرد: در مجموع دانشگاه های علوم پزشکی کشور بیش از 60 دانشگاه و دانشکده وجود دارد که 30 درصد از مقالات تولیدی کشور را به خود اختصاص داده است.
در این جشنواره 30 نفر از فعالان حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در حوزه های مختلف تجلیل شدند.
7557 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.