به گزارش ایرنا سامانه پرونده الکترونیک بیمار، نرم افزاری است که مراقبت‌های دوره‌ای ارائه شده به وسیله مراکز درمانی را توصیف می‌کند و در بیمارستان ها، مراکز بهداشتی، کلینیک های جراحی، کلینیک های زیبایی و پوست و دندانپزشکی، مطب های خصوصی پزشکان و سایر مراکز ارائه خدمات درمانی همچون واحدهای تخصصی یا مراکز بهداشتی به کار گرفته می شود.
هدایت درست بیماران به سمت درمان، کاهش هزینه های بیمار و دولت و برقراری هماهنگی کامل بین حوزه بهداشت، درمان و امور اجتماعی نیز از مزیت های نظام ارجاع است که اجرای الکترونیکی آن با جدیت در دولت تدبیر و امید دنبال می شود.
میزگرد ایرنای آذربایجان غربی با موضوع «بیمه سلامت، پوشش بیمه همگانی و حفاظت مالی از بیمه شدگان» با حضور مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان غربی و معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان ظرفیت این بخش جهت عرضه خدمات مطلوب تر را بیش از پیش مشخص می کند.

** ایرنا: وضعیت پوشش بیمه همگانی در آذربایجان غربی چگونه است؟
مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان غربی گفت: 2 میلیون و 50 نفر از جمعیت سه میلیون و 265 هزار نفری این استان با 61 درصد پوشش از خدمات بیمه سلامت استفاده می کنند.
نادر نانبخش افزود: یک میلیون و 880 هزار نفر در صندوق بیمه روستایی و عشایری و همگانی، 195 هزار نفر در صندوق بیمه کارکنان دولت، 20 هزار و 200 نفر در صندوق بیمه ایرانیان و مابقی در صندوق بیمه سایر اقشار عضو هستند.
وی ادامه داد: حدود 38 میلیون نفر در سطح کشور تحت پوشش بیمه سلامت ایران هستند و با این آمار بزرگترین سازمان بیمه‌ گر کشور سازمان بیمه سلامت است و سازمان های تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و کمیته حضرت امام بعد از این سازمان قرار دارد.

** ایرنا: چه خدماتی توسط موسسه های درمانی علوم پزشکی به دارندگان دفترچه‌های بیمه سلامت عرضه می شود؟
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: از نظر نوع ارایه خدمت به صندوق های مختلف بیمه سلامت هیچگونه تفاوتی وجود ندارد و همه خدمات یکسان دریافت می کنند.
ابراهیم حسنی ادامه داد: فقط در عرضه خدمات به صندوق بیمه روستاییان کمی تفاوت وجود دارد که به نفع بیمه شدگان است.
وی افزود: از وقتی طرح بیمه همگانی راه اندازی شد، زیرساخت‌های بخش درمان تحت فشار قرار گرفت زیرا دفترچه های بیمه سلامت به عنوان چک سفید هستند و مراجعه مردم با این دفترچه های به مراکز درمانی افزایش یافته است.
وی با تاکید بر اینکه با راه اندازی طرح بیمه همگانی و اجرای طرح تحول نظام سلامت، پرداخت از جیب مردم به مراکز درمانی کاهش یافته است، اضافه کرد: با وجود افزایش تعداد مراجعه ها، دانشگاه علوم پزشکی نیز زیرساخت های درمانی را توسعه داده است تا خدمات مطلوب به مراجعه کنندگان عرضه شود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی بیان کرد: از آبان سال 1396 به دارندگان بیمه همگانی الزام شد که از خدمات دانشگاه های علوم پزشکی و موسسه های دولتی استفاده کنند و از مراجعه به مراکز خصوصی پرهیز شود.


** ایرنا: چه تعداد مرکز درمانی در آذربایجان غربی به دفترچه های بیمه سلامت خدمات عرضه می کند و تعداد مراجعه به این مراکز چقدر افزایش یافته است؟
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: 24 بیمارستان دانشگاهی در سطح استان وجود دارد که 2 مورد از این تعداد در شهرستان خوی بوده و مابقی در سطح استان فعالیت دارد و خدمات بهداشتی درمانی را به بیمه شدگان ارائه می‌کند.
حسنی ادامه داد: بیمه شدگان از خدمات کلینیک ها، درمانگاه های عمومی، پاراکلینیک، آزمایشگاه ها و رادیولوژی طرف قرارداد دانشگاهی و دولتی استفاده می‌ کنند.
وی ادامه داد: افزایش بار مراجعه ها متفاوت بوده ولی حدود 10 تا 15 درصد در بخش بستری و حدود 25 تا 30 درصد در بخش سرپایی افزایش مراجعه ثبت شده است.
وی با اشاره به اینکه در بخش سرپایی با توجه به توسعه کلینیک های تخصصی مراجعات 70 درصدی افزایش دارد، بیان کرد: بیمه شدگان غیر روستایی 6 درصد و روستایی سه درصد از هزینه ها را پرداخت می کنند.

** ایرنا: بیمه سلامت به چه میزان دغدغه مردم را در بخش تامین هزینه های درمانی کاهش داد؟
مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان غربی گفت: این استان پنجمین استان کشور از نظر تعداد بیمه شدگان سلامت نسبت به جمعیت بیمه شده در کشور است و همچنین در بخش صندوق بیمه روستایی رتبه هفتم، در بخش صندوق کارکنان رتبه هشتم و در بخش صندوق بیمه سلامت همگانی رتبه سوم را دارد.
نانبخش ادامه داد: با اجرای طرح بیمه سلامت همگانی 650 هزار نفر از جمعیت این استان که پیش از این مشمول هیچ بیمه ای نبودند از بیمه سلامت همگانی استفاده می کنند و در حال حاضر این افراد با استفاده از این دفترچه می توانند از خدمات موسسه های دانشگاهی و دولتی بهره‌ مند شوند.
وی بیان کرد: 88.5 درصد جمعیت آذربایجان غربی با یک میلیو ن و 880 هزار نفر در 2 صندوق بیمه همگانی و روستایی بدون پرداخت حق بیمه از خدمات بیمه همگانی استفاده می‌کنند که این رقم در کشور 85 درصد است.
وی افزود: با توجه به افزایش جمعیت بیمه شدگان همگانی از سال 1396 مقرر شد که این بیمه شدگان فقط به موسسه های طرف قرارداد دانشگاهی و دولتی مراجعه کنند و از مراجعه به موسسه های درمانی خصوصی پرهیز شود.
وی با اشاره به بار مراجعه افراد به مراکز درمانی گفت: هر فرد بیمه شده 4.5 بار به موسسه های درمانی این سازمان در طول سال مراجعه می کند و به طور میانگین در آذربایجان غربی 9 میلیون بار به کل موسسه های درمانی طرف قرارداد بیمه سلامت مراجعه می شود.
مدیر کل بیمه سلامت آذربایجان غربی گفت: قوانین مقرر کرده است که تمامی مردم فاقد بیمه پایه تحت پوشش بیمه همگانی قرار گیرد.

** ایرنا: بیمه سلامت سالانه چه میزان هزینه درمان در آذربایجان غربی پرداخت می کند؟
مدیر کل بیمه سلامت آذربایجان غربی گفت: بجز صندوق روستایی، به طور متوسط سالانه حدود یکهزار و 100 میلیارد ریال هزینه درمان بیمه شدگان سلامت در این استان است.
نانبخش افزود: البته این رقم سال به سال دارای تفاوت است زیرا رقم سرانه هر فرد و رسیدگی ها به بیمار بر اساس نوع خدمت فرق دارد.
وی با اشاره به اینکه 80 درصد خدمات ارائه شده به بیمه شدگان سلامت توسط موسسه های دانشگاهی و دولتی ارائه می شود، گفت: حدود 85 درصد خدمات بستری نیز از طریق این موسسه ها عرضه می شود.
وی بیان کرد: در بخش درمان سرپایی نیز حدود 70 درصد خدمات توسط بخش خصوصی به بیمه شدگان ارائه می شود.
مدیر کل بیمه سلامت آذربایجان غربی ادامه داد: هزینه های بستری هر فرد 12 میلیون ریال و درمان سرپایی هر فرد 150 هزار ریال است.
نانبخش با اشاره به اینکه در 1387 حدود 22 هزار نفر در بیمارستان های استان بستری شده بودند، گفت: این رقم در سال جاری به 200 هزار نفر رسید که این امر نیز عامل مهمی برای افزایش هزینه هاست.

** ایرنا: چالش های پیش روی بیمه سلامت چیست؟
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: مهمترین چالش پرداخت نشدن به روز مطالبه های موسسه ها و پزشکان طرف قرارداد بیمه سلامت بوده و این امر موجب نارضایتی آنان شده است.
حسنی ادامه داد: مطالبه های سال جاری به روز پرداخت می شود ولی مطالبه های سال 1396 از خردادماه تا پایان سال مانده است.
مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان غربی نیز گفت: چالش ها در سه بعد قابل بررسی است؛ بیمه شدگان باید فرهنگ صحیح بهره مندی از دفترچه بیمه در جامعه را رعایت کنند تا به صورت اصولی از این دفترچه ها استفاده شود.
نانبخش ادامه داد: موسسه های بیمه گذار دومین چالش ما هستند زیرا برخی تمایل دارند تا بیش از اندازه به فرد خدمات ارائه دهند و این امر هزینه اضافی را برای سازمان به وجود می ‌آورد.
وی ادامه داد: سومین عامل و چالش پیش روی سازمان بیمه سلامت، پرداختی‌های این سازمان است که باید به روز و با نظم به موقع به طرف قرارداد پرداخت شود و این امر نیز به جد مورد پیگیری است.

** ایرنا: چه پیشنهادی برای عرضه مطلوب تر خدمات بیمه ای دارید؟
مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان غربی گفت: اجرای دقیق پزشک خانواده، سیستم ارجاع ضابطه مند و هوشمندسازی دفترچه های درمانی منجر می شود تا از هزینه تراشی های اضافی و مراجعه های بی مورد به مراکز درمانی جلوگیری شود.
نانبخش با بیان اینکه هوشمندسازی دفترچه های درمانی و حذف کاغذی دفترچه در سطح کشور آغاز شده است، ادامه داد: اگر برنامه پزشک خانواده و حذف دفترچه به درستی اجرا شود، هر فرد بر اساس نیاز خود و در صورت لزوم به مراکز درمانی مراجعه می کند و همچنین افراد سودجو نمی توانند دفترچه بیمه خود را در اختیار سایر افراد قرار دهند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی نیز گفت: پرونده الکترونیک سلامت راهکار مناسبی تسهیل کار است و برای راه اندازی آن زیرساخت‌های مناسب باید ایجاد شود.
حسنی ادامه داد: عرصه سلامت نیازمند مدیریت و برنامه ریزی مناسب بوده تا به کسانی خدمات عرضه شود که نیازمند خدمت باشند و از ارائه خدمات بیشتر جلوگیری ‌شود.
وی بیان کرد: در حال حاضر برنامه سیستم ارجاع به صورت کاغذی اجرا می شود و استفاده از سامانه یکپارچه بهداشت با عنوان «سیب» نیز در حال اجراست.
وی ادامه داد: علت افزایش مراجعه ها به مراکز درمانی به این دلیل است که مراجعه بر اساس نیاز صورت نمی‌ گیرد و هر کس بر اساس علاقه خود اقدام می کند و اگر پرونده الکترونیک سلامت اجرایی شود هم هزینه ها کاهش می یابد و هم خدمت مناسبی به نیازمندان ارائه می شود.
به گزارش ایرنا بیمه سلامت از دستاوردهای امیدبخش دولت تدبیر و امید بوده که از سال 1393 اجرا شده و در کنار صندوق های بیمه تامین اجتماعی و نیروهای مسلح حرفی برای گفتن دارد و با اجرای آن آحاد مختلف جامعه و به خصوص نیازمندان از خدمات مناسب بهداشتی و درمانی بهره مند شده اند و هوشمندسازی مسیر تعالی روز افزون این دستاورد را هموار خواهد کرد.
میزگرد از: نیما سعیدی اقدم
3072/9918
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.