به گزارش ایرنا طیب قدیمی، پنجشنبه در سومین کنگره بین المللی و هشتمین کنگره ملی سوختگی در شیراز افزود:
در حال حاضر، مرگ و میر ناشی از سوختگی در دنیا 6.1 در 100هزار نفر است اما این آمار در ایران 5.4 در 100 هزار نفر است.
وی، با اشاره به تلاش ها برای دسترسی به فناوری کشت سلولی برای درمان بیماران سوختگی، اظهار داشت: این تلاش ها به اتخاذ راهکارهایی برای افزایش میزان بقا در بیماران سوختگی انجامیده است.
قدیمی، ادامه داد: در بین حوادث، بعد از سوانح ترافیکی و سقوط از ارتفاع، سوختگی سومین حادثه در کشور را به خود اختصاص داده است.
این مقام مسئول بیان کرد: شمار تخت های بستری در بخش مراقبت های ویژه برای بیماران سوختگی از سال 90 تا 96، روند رو به افزایش داشته است.
قدیمی افزود: با توجه به اینکه تعداد تخت بستری بیماران سوختگی از سال 93 تا کنون نزدیک به 20 تا 22 هزار مورد بوده ثبات این آمار، نشان دهنده این است که در زمینه پیشگیری تا اندازه ای موفق بوده ایم.
قائم مقام و معاون اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت اضافه کرد: شبکه ملی مراقبت سوختگی در حال تدوین سند توسعه است و این امر بیانگر این است که نیاز بیشتری به هماهنگی های درون بخشی و برون بخشی در زمینه سوختگی وجود دارد.
قدیمی گفت: با احتساب بیمارستان سوانح سوختگی و ترمیمی امیر المومنین (ع) شیراز، هم اکنون هشت بیمارستان تخصصی سوختگی در کشور فعال است و کاهش مرگ و میر بیماران سوختگی، نشانه مهارت بالای متخصصان و پرستاران این مراکز درمانی است.

**آموزش عمومی برای پیشگیری از سوختگی ضروری است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم در این کنگره بیان داشت: انتظار این است که متخصصان برای پیشگیری از سوختگی و مسایلی که موجب خودسوزی برخی از افراد می شود، با ارایه بسته های پیشنهادی، در اجرایی شدن قوانین مربوط به جلوگیری از سوختگی و حوادث ناشی از آن، گام های موثری بردارند.
علی بهادر ادامه داد: بسیاری از سوختگی ها مانند سوختگی های دانش آموزان در مدارس مناطق سردسیر و فاقد شبکه گاز رسانی، خودکشی و سوانح سوختگی در جوانان به ویژه افراد شاغل، قابل پیشگیری است.
وی افزود: با توجه به افزایش جمعیت و توسعه شهرنشینی، خطرات ناشی از سوختگی نیز افزایش یافته است از این رو آموزش به مردم و رعایت نکات ایمنی در ساختمان ها به ویژه در مناطق پُر جمعیت بسیار ضروری است.
بهادر در باره سوختگی های تهدید کننده در کودکان که موجب سوختگی در ناحیه مری و معده می شود، به خانواده ها هشدار داد و گفت: باید مواد خطرساز دور از دسترس کودکان یا در بسته ها و محل های مناسب قرار گیرد و همکاری سازمان استاندارد نیز موجب پیشگیری از این حوادث می شود.
وی، همچنین برگزاری همایش های ملی و بین المللی سوختگی را برای تبادل نظر و ارایه آموزش به مردم ضروری و سودمند دانست و اظهار داشت: می توان از این طریق با ارایه راهکارهایی برای پیشگیری از سوختگی و در صورت نیاز ایجاد قوانینی در این زمینه، به کاهش مرگ و میر ناشی از سوانح سوختگی کمک کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، همچنین خواستار تلاش همه متخصصان و پرستاران فعال در این حوزه برای ارایه بهترین خدمات درمانی به بیماران سوختگی شد و گفت: علاوه بر جنبه های درمانی، جنبه روحی روانی این بیماران نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
بهادر از همت نیکوکاران استان فارس نیز برای مشارکت در ساخت بیمارستان، اقامتگاه و توسعه بیمارستان سوانح سوختگی و ترمیمی امیرالمومنین (ع) شیراز قدردانی کرد.
سومین کنگره بین المللی و هشتمین کنگره ملی سوختگی با محوریت افزایش میزان بقا در بیماران سوختگی با موضوع هایی از جمله، پیشگیری، توانبخشی، تغذیه، روان درمانی، کنترل عفونت، مدیریت سوختگی حاد، مراقبت ویژه، روش های نوین جراحی ترمیمی و پلاستیک، مهندسی بافت، سلول درمانی، مراقبت های پرستاری در سوختگی، درمان های نوین در زخم های حاد و مزمن تا دهم اسفندماه در شیراز ادامه دارد.
6113 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.