به گزارش ایرنا، تب خونریزی ‌دهنده کریمه - کنگو یک بیماری حاد تب ‌دار و خون ‌ریزی دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون، ترشحات، لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌ شود، این بیماری نخستین بار در سال 1944 در کریمه اوکراین شرح داده شد و نام تب خون‌ ریزی دهنده برای آن اعلام شد.
در سال 1969 معلوم شد عامل بیماری ‌زا و ایجاد کننده تب خون ‌ریزی دهنده در کریمه مشابه همان بیماری است که در سال 1956 در جمهوری دموکراتیک کنگو مشاهده شده ‌است و از این رو با توجه به مشابهت نشانه ‌ها در هر 2 مکان به این بیماری نام کنونی داده شد.
تب کنگو می تواند از طریق گزش کنه آلوده، له کردن آن بر روی پوست و یا تماس مستقیم با خون، ترشحات، لاشه گوشت دام آلوده و حتی خون، بزاق، ادرار، مدفوع و استفراغ فرد مبتلا به بیماری انتقال یابد.
تب خونریزی ‌دهنده کریمه کنگو در انسان بیماری شدیدی همراه با مرگ و میر حدود 30 درصد ایجاد می‌ کند و شیوع بیمارستانی آن نیز بسیار بالاست.

**راه های انتقال و علائم بالینی
مخزن و ناقل ویروس در طبیعت اصولا کنه ‌ها هستند و گاو، گوسفند، بز، خرگوش، خرگوش صحرایی و جوجه ‌تیغی و حتی جوندگان مثل موش نیز به عنوان ناقل شناخته می ‌شوند اما انواع پرندگان به جز شتر مرغ در برابر این بیماری مقاوم هستند.
این ویروس از طریق تماس مستقیم با خون یا ترشحات بیمار، لاشه حیوان آلوده (انتقال به قصاب یا پوست ‌کن) سبب ایجاد همه ‌گیری ‌های ناگهانی می ‌شود.
در جنوب آفریقا، پادتن ویروس تب خونریزی ‌دهنده کریمه - کنگو از سرم خون زرافه، کرگدن، گاو کوهی، بوفالوی آمریکایی، گورخر، یا سگ جدا شده ‌است.
این ویرس در نشخوار کنندگان اهلی مانند گاو، گوسفند و بز به مدت یک هفته پس از آلودگی باقی می‌ ماند.
بیماری در حیوانات اهلی هیچ گونه علائم مشخصی ندارد و خطر انتقال بیماری در انسان در هنگام ذبح یا یک دوره کوتاه پس از ذبح حیوان آلوده (به دنبال تماس با پوست یا لاشه حیوان) وجود دارد، همچنین با وجود اینکه پرندگان (به غیر از شترمرغ) به این بیماری مقاومند اما می ‌توانند با پخش کنه‌ های آلوده باعث ایجاد شیوع بیماری شوند.
همچنین تماس با خون و بافت بیماران به ویژه در مرحله خون ‌ریزی یا انجام هر گونه عملی که منجر به تماس انسان با خون، بزاق، ادرار، مدفوع و استفراغ آن ‌ها شود باعث انتقال بیماری می ‌شود، به همین دلیل مواردی در بین اعضای خانواده بیمار و پرسنل پزشکی بعد از آلودگی با خون یا ترشحات بیمار مشاهده شده است بنابراین توصیه می ‌شود پس از درمان یا فوت تمام وسایل و لباس‌های فرد بیمار آتش زده یا نابود شود.
بیمار در مدتی که در بیمارستان بستری است می‌ تواند به لحاظ انتقال بیمارستانی به شدت دیگران را آلوده کند و عفونت ‌های بیمارستانی بعد از آلودگی با خون یا ترشحات بیماران نیز شایع است.

*** توصیه های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به تب کنگو
• گوشت مصرفی خود را تنها از مراکز و قصابی های معتبر و زیر نظر اداره دامپزشکی تهیه کرده و از خرید لاشه های بدون مهر اداره دامپزشکی (کشتار غیر مجاز) خودداری کنید.
• هنگام هر نوع تماس با دام یا لاشه آن در قصابی، کمک به زایمان دام، خرد کردن گوشت تازه، تیمار کردن، پشم چینی ، تمیز کردن آغل یا طویله حتما از وسایل حفاظتی شامل کلاه، ماسک، عینک، دستکش، روپوش، پیش بند پلاستیکی و چکمه استفاده کنید.
• قبل از خرد کردن، دستکاری و مصرف گوشت تازه دام ذبح شده باید حداقل به مدت 24 ساعت و احشای آن مانند جگر، دل و قلوه به مدت 48 ساعت در یخچال و در دمای 4 تا 8 درجه نگهداری شود.
• از مصرف جگر و گوشت دام به صورت خام یا نیم پز خودداری کنید
• در مناطقی که احتمال گزش کنه وجود دارد (مانند محل نگهداری دام) از لباس هایی به رنگ روشن و مواد دور کننده حشرات استفاده کنید و هر 2 تا 4 ساعت بدن و لباس خود را از لحاظ وجود کنه بررسی کنید.
• هرگز کنه را با دست جدا یا له نکنید و برای این کار روغن وازلین را به سطح پشتی کنه بمالید تا تنفس این حشره قطع شده و توانایی اتصال به پوست را نداشته باشد.

**بیشترین آمار واگیر کنگو و کمترین مرگ در سیستان و بلوچستان
سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور به سبب گستردگی جغرافیایی و قرار گرفتن در همسایگی 2 کشور افغانستان و پاکستان میزان شیوع بسیار زیادی از این بیماری را دارد اما در سال های اخیر به دلیل توجه خاص به بیماری تب کنگو میزان مرگ و میر ناشی از آن کاهش چشمگیری داشته است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان به خبرنگار ایرنا گفت: بیشترین موارد بیماری واگیردار تب کریمه کنگو کشور و کمترین مرگ و میر ناشی از این بیماری مربوط به سیستان و بلوچستان است.
دکتر سیدمحمد هاشمی شهری اظهار داشت: اقدامات کادر درمانی بیمارستان بوعلی زاهدان در رابطه با تب کریمه کنگو بسیار موفقیت آمیز بوده است و بزودی نیز آزمایشگاه فوق تخصصی این بیماری در این مرکز راه اندازی می شود.
وی افزود: به طور میانگین مرگ و میر ناشی از بیماری تب کریمه کنگو 10 تا 30 درصد است که با اقدامات درمانی خوب در حال ارائه این آمار در بیمارستان بوعلی زاهدان به زیر یک درصد رسیده است.
هاشمی شهری تصریح کرد: سال گذشته در بیمارستان بوعلی زاهدان 61 مورد مظنون به بیماری تب کریمه کنگو بودند که 10 مورد محتمل و 56 مورد قطعی اعلام شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: ورود دام و شرایط مرزهای سیستان و بلوچستان و چگونگی انجام اقدامات قرنطینه ای توسط دستگاه های مرتبط نقش مهمی در شیوع بیماری تب کریمه کنگو دارد.
رئیس گروه بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: امسال با تلاش تیم های سلامت، مشارکت سازمان ها و مردم موارد قطعی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در سیستان و بلوچستان نسبت به پارسال 70 درصد کاهش یافته است.
دکتر محمد کیانی اظهار داشت: شایع ترین نوع بیماری های مشترک بین انسان و دام در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان شامل تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF )، سالک، تب مالت و هاری و حیوان گزیدگی است که در سالهای گذشته تاکنون اقدامات موثر و پیشگیرانه تیم های سلامت دانشگاه برای کنترل این بیماری ها به نحو مطلوبی اجرایی شده است.
وی افزود: با وجود اینکه حدود 10 تا 40 درصد از موارد بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در سایر نقاط جهان فوت می کنند اما به دلیل شناسایی فوری بیماران و انجام اقدامات درمانی به موقع و مشارکت خوب سازمان ها، نهادها و همکاری مردم مرگ و میر ناشی از این بیماری در مبتلایان به کمتر از پنج درصد در سال گذشته رسیده است.
رئیس گروه بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با توجه به فصل گرما و افزایش فعالیت ناقلین به ویژه کنه ها و خطر وقوع طغیان های ناشی از بیماری های منتقله توسط ناقلین به ویژه تب خونریزی دهنده کریمه کنگو کارگاه آموزشی با حضور متخصصان گروه بیماری های عفونی، کارشناسان بیماری ها و بهداشت محیط مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان های تابعه این دانشگاه در سراوان برگزار شد.
گرچه تب کریمه کنگو بیماری خطرناکی محسوب می شود اما می توان با انجام اقدامات مناسب و نیز پیشگیری میزان شیوع و مرگ و میر این بیماری را تا حد زیادی کاهش داد.
7311**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.