به گزارش ایرنا محسن رشید فرخی، چهارشنبه در کارگاه آموزشی خرما در شیراز افزود: رقم پیشنهادی به عنوان آورده هر یک از بخش های دولتی و خصوصی برای راه اندازی این صندوق، یک هزار میلیارد ریال است.
وی ادامه داد: یکی از موضوع های دیگری که در بحث خرما باید مورد توجه قرار گیرد، مقوله بیمه محصولات کشاورزی است چرا که کشاورزان هر سال مبلغی را بابت بیمه پرداخت می کنند اما در عمل اقدام موثری را شاهد نیستند.
او اظهار داشت: پیشنهاد بخش خصوصی در این زمینه این است که بیمه به معنای واقعی انجام شود و نهاد بیمه گر هم به شکل حقیقی به تعهدات خود عمل کند.
رشید فرخی، با اشاره به نقش تشکل ها در ایجاد اقتصاد پایدار، سالم و شفاف افزود: اقتصاد کشور ما در مقطع کنونی یک اقتصاد سالم و شاداب نیست در صورتی که با توجه به دوران پختگی انقلاب اسلامی باید شرایط به گونه دیگری باشد و جا دارد که کوشش بیشتری برای اقتصاد شود.
وی، در مورد تولید و صادرات خرما هم گفت: با هدف جایگزینی ارقام برتر و بازار پسندتر خرما و تولید و صادرات این محصول، تفاهم نامه ای با وزارت جهاد کشاورزی منعقد کرده ایم.
رئیس انجمن ملی خرمای ایران، بر لزوم توجه به تولید خرما متناسب با اقلیم و شرایط هر منطقه تاکید کرد و افزود: حدود چهار ماه قبل بحث ممنوعیت صادرات خرما مطرح شد که پس از رایزنی با مسئولان مربوطه این امر منتفی شد اما در 2 هفته اخیر شاهد مطرح شدن مجدد این مساله هستیم.
رشید فرخی ادامه داد: عملی شدن این بحث و ممنوعیت صادرات خرما، میدان را برای کشورهای رقیب باز خواهد کرد و آسیب هایی را به صادر کنندگان خرما وارد می کند بنابراین ضرورت دارد که در این زمینه با دقت بیشتری تصمیم گیری شود.
رئیس انجمن خرمای ایران، با اشاره به برپایی سه نمایشگاه خرما ظرف سه ماه گذشته، افزود: برگزاری نمایشگاه بین المللی خرما برای نخستین بار در کشور توسط انجمن خرمای استان فارس، اقدامی شایسته و موثر برای تحقق اهداف این انجمن است.

**زنجیره تولید تا صادرات خرما تکمیل شود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس هم گفت: در بحث تولید خرما امکان دنبال کردن شیوه های سنتی وجود ندارد و باید زنجیره تولید، بسته بندی، فرآوری و صادرات این محصول به شکل نوین عملیاتی، دنبال و تکمیل شود.
محمد مهدی قاسمی، با اشاره به جایگاه ایران و استان فارس در تولید خرما افزود: باید روند تولید خرما به گونه ای ترسیم شود که هم منافع تولید کننده، هم فرآوری کننده و صادر کننده در آن دیده شود در غیر این صورت بازارهای مناسبی را تصاحب نخواهیم کرد.
وی، ایجاد صندوق حمایتی را راهکاری مناسب برای پشتیبانی از تولید و صادرات خرما دانست و اظهار داشت: این اقدام که در دیگر محصولات تجربه شده می تواند زمینه رقابت با دنیا را فراهم کند.
قاسمی، بر لزوم توجه به مکانیزه کردن کشاورزی نیز تاکید و بیان کرد: از آنجا که ترویج مکانیزاسیون سبب کاهش هزینه تولید می شود انتظار است که سرمایه گذاران بیشتری در این حوزه وارد شوند و ما نیز حمایت های لازم را خواهیم داشت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس ابراز امیدواری کرد که وزارت جهاد کشاورزی نیز ردیف های اعتباری بیشتری برای ترویج مکانیزاسیون در نظر بگیرد.
وی، با اشاره به وجود ضعف هایی در زمینه بسته بندی و فرآوری انواع محصولات کشاورزی گفت: هنوز محصولات ما به ویژه خرما به شکل حجمی و انبوه صادر می شود در صورتی که صادرات به شکل جزیی تر، منافع و سود بیشتری به همراه دارد.
6122 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.