روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در گزارش روز یکشنبه با بیان این مطلب به نقل از کارشناس مسئول امور معادن این استان افزود: آلاباستر شناسایی شده در اشکنان لامرد بر خلاف آلاباسترهای سایر نقاط کشور به دلیل ضخامت قابل توجه و نزدیکی این شهرستان به بندرهای جنوبی کشور از شرایط مناسبی برای صادرات برخوردار است.
رضا افشاری بیان داشت: این ویژگی ها زمینه مناسبی برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی مهیا و همچنین ظرفیت معدنی جدیدی برای استان فارس ایجاد کرده است.
وی گفت: در صورت توجه به این ظرفیت و سرمایه گذاری برای اکتشاف، استخراج و فرآوری این سنگ تزیینی، ارزش افزوده قابل توجهی نصیب استان فارس و کشورمان خواهد شد.
این کارشناس امور معادن استان فارس ادامه داد: با انجام مطالعات زمین شناسی و اکتشافات معدنی، قابلیت های مناسبی از سنگ تزیینی آلاباستر در بخش اشکنان شهرستان لامرد شناسایی شده که هم اینک با نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس، بخش خصوصی در حال انجام عملیات اکتشاف است و ذخایری از این ماده معدنی مورد شناسایی دقیق قرار گرفته است.
افشاری افزود: کشورهای اسپانیا، ایتالیا و آمریکا از تولیدکنندگان اصلی این محصول به شمار می آیند و با فرآوری و صادرات آن سود قابل توجهی به دست می آورند.
او گفت: در کشور ما به دلیل ناشناخته ماندن این سنگ، نبود تجهیزات فناوری و دانش فنی خاص برای فرآوری آن موجب شده از این ذخیره با ارزش در کشور، بهره مناسبی نداشته باشیم و از ارزش افزوده آن محروم شویم.
افشاری بیان کرد: از چالش ها و مشکلات موجود این است که این ماده معدنی کاملا در بازار داخلی شناخته نشده و به همین سبب بازار فروش در داخل ندارد.
وی ادامه داد: همچنین به دلیل بازاریابی نامناسب و عدم معرفی به کشورهای دیگر، در شناسایی بازارهای هدف برای آلاباستر ایران موفق نبوده ایم.
کارشناس مسئول امور معادن استان فارس اضافه کرد: سنگ آلاباستر که در دنیا به عنوان خاص ترین سنگ تزیینی از آن یاد می شود، دارای ویژگی شگفت انگیز عبور نور از خود است و به همین سبب قابلیت بسیار زیادی برای ساخت دکوراسیون های منحصر به فرد دارد.
وی بیان داشت: اکثر سنگ ها نمی توانند نور را از خود عبور دهند اما این سنگ از خاصیت عبور هر نوع طیف رنگی از نور برخوردار است و هر نوری که در آن تابیده شود، همان رنگ را بازتاب می دهد.
به گفته افشاری از سنگ تزیینی آلاباستر در هتل ها، ساختمان های هنری، دکوراسیون و مصنوعات سنگی شامل لوستر وسایل تزیینی، آباژور، مبلمان و مجسمه های نورانی استفاده می شود.
ع.پ / 6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.