به گزارش ایرنا، تنوع مواد معدنی در سمنان ظرفیتی ایجاد کرده است که در کنار امکان ارزش افزوده، منبع مهمی برای اشتغالزایی و رونق اقتصادی منطقه است که باید با برنامه ریزی اصولی و سرمایه گذاری همه جانبه استفاده بهینه کرد.
میزان ذخایر معدنی شناخته شده کشور در شرایط فعلی حدود 60 میلیارد تن برآورد شده و این درحالی است که سه درصد از ذخایر شناخته شده معدنی جهان در ایران قرار دارد.
از سوی دیگر، تنوع اقلیمی استان سمنان شرایطی فراهم کرده است که تنوع ماده معدنی در این استان گسترده باشد و بهره برداری از این ذخایر را نیز در صورت وجود زمینه لازم اقتصادی کرده است.
بر اساس آمارها، استان سمنان در داشتن ذخایر گچ و نمک رتبه اول، در داشتن ذخایر زغال سنگ و سلستین رتبه سوم کشور را داراست که هر کدام از این موادمعدنی در صورت بهره برداری مناسب و فرآوری مطلوب، می تواند زمینه اشتغالزایی و ارزش افزوده قابل توجهی را متوجه استان سمنان کند.
مهمتر این که باید تدابیری اتخاذ کرد تا از خام فروشی مواد معدنی جلوگیری شود.
معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: اکنون در استان 580 معدن فعال و در حال استخراج وجود دارد که برای چهار هزار نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی داشته است.
محمد فروهر تصریح کرد : 580 معدن در حال فعالیت در استان سمنان دارای 570 میلیون تن ذخیره قطعی است.
وی با اشاره به فرآیند صدور مجوزهای معدنی در سازمان صنعت، معدن و تجارت، بیان کرد: اکنون 107 پروانه اکتشاف به منظور کشف موادمعدنی احتمالی برای متقاضیان صادر شده و تعداد گواهی کشف در استان نیز 70 فقره است که نتیجه اکتشافات است.
معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان با اشاره به اینکه بیشترین میزان اشتغال در این فرآیندها مربوط به مرحله بهره برداری است، گفت: اشتغال در فرآیند پروانه و گواهی کشف پایدار نیست.
وی، با تاکید بر اینکه وجود صنایع فرآوری باعث ایجاد ارزش افزوده چندبرابری برای ذخایر معدنی استان سمنان می شود، خاطرنشان کرد: اولویت سیاست معدنی در استان ایجاد صنایع فرآوری برای سودآوری بیشتر است.
وی اضافه کرد: پراکنش و گستردگی پهنه های معدنی در استان سمنان باعث شده تامین زیرساخت برای ایجاد این صنایع فرآوری در استان با مشکل مواجه باشد.
به گفته فروهر، نبود زیرساخت اصلی ترین معضل ایجاد معادن و صنایع فرآوری است، در شرایطی که برای بسیاری از صنایع فرآوری در استان سرمایه‌گذار وجود دارد.
معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان تاکید کرد: ذخایر معدنی استان به گونه ای است که سرمایه‌گذاری در این بخش بسیار اقتصادی است ولی تامین زیرساخت وظیفه بخش دولتی است که باید به آن توجه بیشتری شود.
استان سمنان دارای سه و نیم میلیارد تن ذخیره زمین شناسی و بیش از پنج هزار و 500 میلیون تن ذخیره قطعی معدنی است.
در استان سمنان یکهزار و 800 واحد تولیدی و صنعتی فعالیت دارد.
6103/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.