به گزارش ایرنا، آیت‌الله محمدمهدی میرباقری پنجشنبه 29 آذرماه در همایش ملی تبیین ابعاد شخصیتی مرحوم آیت‌الله شیرازی در نخستین سالگرد ارتحال ایشان یکی از ویژگی‌های ممتاز آیت‌الله حائری را تشخیص درست مشکل اصلی جامعه و اداره دینی آن دانست و افزود: بر این اساس، وی بخش عمده‌ای از عمر خویش را برای حل این معضل گذاشت.
وی بیان کرد: در چهل سالگی انقلاب اسلامی در کنار پیروزی‌ها و دستاورد‌های باعظمتی که داشته‌ایم، ناکامی‌هایی داشته‌ایم که مهم‌ترین آن‌ها خلأ نرم‌افزار و تئوری‌های لازم برای اداره اسلامی جامعه است.
آیت‌الله میرباقری بیان داشت: با آنکه زحمات فراوانی برای اداره کشور کشیده شده، برنامه‌ریزی‌ها عمدتا براساس علوم مدرن به ویژه علوم انسانی مدرن صورت گرفته است؛ درحالیکه دستگاه هنری و امپراتوری خبری غرب هم توان پاسخگویی به مسائل را ندارد، در کشور ما به هیچ وجه پاسخ مثبتی به حل معضلات نخواهد داد.
وی با اشاره به اینکه برنامه ‌ریزی در ایران به شکل منسجم از سال 1327 آغاز شده اما هیچوقت موفق نبوده است، گفت: جامعه اسلامی ما به عنوان نقطه کانونی اتفاقات دوران ظهور برگزیده شده از همین رو به هیچ وجه تغییراتی که تحقق الگوهای پیشرفت و توسعه غربی است، نمی‌تواند اقتضائات خود را در این جامعه محقق کند و لایه های عمیق جامعه ما نیز تاکنون در برابر این تدبیر‌ها مقاومت کرده است.
آیت‌الله میرباقری ابراز داشت: غرب ‌گرایانی که چهار دهه است بر سکان برنامه‌ ریزی ما حکومت می‌کنند حاضر نیستند این ضعف‌ها را به برنامه ‌ریزی خود نسبت دهند و در غالب اپوزیسیون به اسلام نقد می‌کنند.
وی پر کردن این خلأ را بر عهده نخبگان دانست و بیان کرد: مراکز پژوهشی و علمی غرب هیچ وقت به دنبال حل معضلات کشور ما نیستند، آن‌ها به دنبال حکمرانی بر کل جهان و حاکمیت واحد مبتنی بر ایدئولوژی واحد هستند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه درصورت تجمیع ظرفیت‌های ایجادشده در حوزه علوم انسانی اسلامی، معلوم می‌شود از مرز دانش‌های مدرن عبور کرده‌ایم، بر تغییر چارچوب‌ها و سرمشق های علوم انسانی در کشور تاکید کرد.
وی ادامه داد: برخی علما در تغییر علوم انسانی رویکرد تهذیبی را مد نظر دراند؛ به معنای اینکه باید علوم غربی به ویژه علوم انسانی مدرن را ترمیم کنیم و بخش‌هایی از آن را که با فرهنگ اسلام در تضاد است، حذف کنیم.
آیت‌الله میرباقری این رویکرد را حداقلی خواند و افزود: رویکرد دومی وجود دارد که مبناگرایانه است؛ بدین معنا که علوم مدرن بیش از پیکره ظاهری لایه‌هایی پنهانی دارند که مبتنی بر آن‌ها شکل گرفته‌اند و مبانی ای دارند که در علم اثرگذارند.
وی بیان داشت: دیدگاه آیت الله حائری به علوم انسانی از این طیف است و معتقد است علوم انسانی غربی برای طبیعت انسان نسخه می‌نویسد و نمی‌تواند لایه‌های فطرت انسان را در نظر بگیرد و این آفت دامن ما را خواهد گرفت.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه آیت‌الله حائری در حوزه اقتصاد که مساله پول اعتباری و خلق پول توسط بانک‌ها رخ می‌دهد و درنهایت به ربا منتهی می‌شود، نظراتی برجسته داشت.
وی ابراز کرد: آفتی که دامن جامعه غربی را گرفته این است که جریان تعبد به وحی در آن‌ها جاری نشده؛ یعنی منزلت وحی در عقلانیت غرب مغفول است و باید این عقلانیت را بازآفرینی کنیم و این بازآفرینی حتی در حوزه علوم برگرفته از یونان باستان نیز باید اعمال شود.
این استاد حوزه با تاکید بر اینکه باید علوم را بر مبنای ایمان بنا کنیم، ابراز داشت: مشکل ما در حوزه عقلانیت این است که عقلانیت تجربی و شهودی و نظری به صورت روشمند متعبد به وحی نیست.
وی ادامه داد: پیشنهاد این است که در دانشگاه ها لایه‌های پنهانی علوم را هم تشریح کنیم و به جای تربیت تکنسین علمی، دانشمند تربیت کنیم و در مرحله دوم در یک مهندسی معکوس پاسخ سوالات مبنایی را به دست آوریم تا بتوان نرم افزار کلان توزیع عقلانیت اسلامی و بانک اطلاعات اسلامی را تدوین کرد.
آیت الله محی الدین حائری شیرازی امام جمعه پیشین شیراز و عضو سابق مجلس خبرگان رهبری بود که در 29 آذرماه 1396 در قم در گذشت.
7375 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.