به گزارش ایرنا علی اصغر مونسان، چهارشنبه در آیین گشایش دهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری پارس در شیراز، صنعت گردشگری را ابزار قوی دیپلماسی برای دولتمردان خواند.
وی افزود: کشور‌های مختلف تلاش می‌کنند با ایجاد پروژه‌های مصنوعی و غیرطبیعی، سهمی از این صنعت پُرسود را به خود اختصاص دهند در حالیکه کشور ما با همه جاذبه‌های طبیعی، جایگاهی ویژه در این صنعت دارد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از این صنعت به عنوان سومین صنعت پر سود جهان نام برد که بخش بزرگی از صادرات جهان با قابلیتی بسیار بالا بدان وابسته است و در عرصه اشتغال و توسعه جوامع محلی، راهکاری برای توسعه پایدار به شمار می‌رود.
معاون رئیس جمهوری بیان کرد: سازمان تجارت جهانی پیش‌بینی کرده است که تا سال 2020 شمار گردشگران دنیا به یک میلیارد و 600 میلیون نفر خواهد رسید و این صنعت قابلیت این را دارد که بتواند 50 درصد معضل اشتغال را رفع کند.
مونسان با بیان اینکه ظرفیت اشتغالزایی گردشگری در کشور کم نظیر است، افزود: اقداماتی که تا کنون انجام شده نشان می دهد این صنعت با حداقل سرمایه گذاری به ازای هر شغل 500 میلیون ریال زمینه ساز اشتغال شده است و با چنین ظرفیتی، مهم‌ترین راهکار برای برون رفت از معضل اقتصادی به شمار می‌رود.
معاون رئیس جمهوری ادامه داد: ایجاد اشتغال ارزان، توزیع عادلانه ثروت از طریق توسعه بومگردی و صنایع دستی و نیز تحقق ایده اقتصاد مقاومتی مبتنی بر درون زایی، همه جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی ایران را در فهرست 10کشور برتر جهان در این حوزه قرار داده است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گردشگری همچنین به تلاش‌های کشورهای کوچک منطقه که بدون برخورداری از تاریخ غنی و جغرافیای متفاوت در پی ایجاد طرح ‌های جاذب گردشگری هستند، اشاره کرد.

** در تبلیغات خارج از کشور ضعف داریم
مونسان، همچنین از ضعف تبلیغات در حوزه معرفی ایران در خارج از کشور یاد کرد و بیان داشت: سازمان میراث فرهنگی برنامه‌هایی جدی در حوزه تبلیغات و معرفی کشور به دیگر نقاط جهان دارد و امیدواریم بودجه لازم آن نیز تامین شود.
وی اضافه کرد: دولت همه تلاش خود را برای افزایش بودجه در این زمینه کرده است و هم‌ اکنون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جزو دستگاه های برتر به لحاظ رشد بودجه در سال 98 است اما سرجمع بودجه این سازمان نسبت به نهادهای دیگر اندک است.
معاون رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود از برگزاری نمایشگاه های گردشگری به عنوان یکی از دستاورد‌های بارز سازمان میراث فرهنگی در زمینه گردشگری یاد کرد که امکان ارتباط چهره به چهره فعالان گردشگری را فراهم می‌کند.
مونسان، نمایشگاه گردشگری پارس و نمایشگاه گردشگری تهران را بزرگترین نمایشگاه های کشور دانست.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گردشگری تلاش‌های صورت گرفته در دولت را در زمینه گردشگری چشمگیر توصیف کرد و گفت: این تلاش‌ها در تاریخ کشور بی سابقه بوده است تاجایی که هم اکنون، یک هزار و 100طرح با سرمایه گذاری 43 هزار میلیارد تومان در کشور در حال اجراست.
وی، با اشاره به روند تامین زیرساخت‌ها نیز بیان داشت: در دولت دوازدهم افزون بر 392 طرح را به بهره برداری رسانده ایم، همچنین لغو روادید با کشور‌های هدف با همکاری وزارت امور خارجه صورت گرفته است که در جدیدترین اقدامات روادید کشور عمان حذف شده است و در حال مذاکره برای لغو روادید کشور چین هستیم.
مونسان، همچنین به صدور ویزای بدون برچسب نیز اشاره کرد که از هفته گذشته آغاز شده است و در مورد تامین امنیت و نظم گردشگران و نیز ارایه بسته های سفر ارزان در قالب اقامتگاه‌های بوم گردی نیز سخن گفت.

**رویداد‌های گردشگری تقویم می‌شود
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: رویداد‌های گردشگری کشور به عنوان یکی از مولفه های مهم توسعه گردشگری به صورت تقویم در خواهد آمد و این امر باعث ثبات در فعالیت‌های گردشگری خواهد شد.
معاون رئیس جمهوری همچنین از استان فارس به عنوان قطب گردشگری کشور یاد کرد که می‌تواند مقصدی بین المللی باشد.
مونسان اضافه کرد: 117طرح گردشگری با یک هزار و 700 میلیارد تومان سرمایه گذاری برای تکمیل روند زیرساخت‌های گردشگری در فارس در حال تکمیل است.
وی افزود: برخورداری استان فارس از بیشترین ثبت در حوزه گردشگری در ایران بیانگر این است که این استان از ‌ظرفیت های بسیار ارزشمندی برخوردار است و تا امروز نیز کارکرد‌های بسیار خوبی داشته است.
دهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری پارس تا بیست و چهارم آذرماه جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های استان فارس واقع در شهرک گلستان شیراز برپاست.
7375 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.