به گزارش دریافتی شنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس، مصیب امیری افزود: به استناد ماده 24 آیین نامه مدیریت ساماندهی، نظارت و حمایت از دارندگان و مالکان اموال منقول فرهنگی-تاریخی مجاز، مجموعه دارانی که آثارشان به ثبت میراث فرهنگی رسیده است می توانند نسبت به ایجاد موزه های خصوصی اقدام کنند.
وی ادامه داد: ثبت و مستند نگاری این آثارهیچ خدشه ای به مالکیت افراد وارد نمی کند و تنها نظارت و حمایت از مجموعه به عهده میراث فرهنگی است.
این مقام مسئول افزود: خوشبختانه تاکنون در استان فارس نزدیک به 10 مجموعه خصوصی مستند نگاری و به ثبت رسیده است که از این تعداد، چهار مجموعه، مجوز ایجاد موزه خصوصی دریافت نموده اند.
سرپرست امور موزه های میراث فرهنگی فارس نیز در این باره گفت: بعد از هشت دهه سابقه فعالیت موزه در سطح استان، این نخستین بار است که در پنج سال اخیر شاهد تاسیس موزه توسط بخش خصوصی هستیم .
محمد مهدی نجفی اضافه کرد: این در حالی است که در سالیان گذشته تمامی موزه های سطح استان کاملا دولتی تاسیس و اداره می شدند که بیشتر آنها نیز فاقد پروانه فعالیت بوده و هستند.
وی با اشاره به تصویب آیین نامه حمایت از دارندگان و مالکان اموال فرهنگی- تاریخی مجاز توسط هیات وزیران افزود: تغییرات وسیعی از نظرسطح نگرش و ارائه خدمات به مجموعه داران بخش خصوصی ایجاد گردید تا این مجموعه ها پس از مستند نگاری و ثبت، مجاز به تاسیس موزه شوند.
سرپرست امور موزه های میراث فرهنگی فارس ادامه داد: از سوی دیگر تغییر دیدگاه افراد بر مقوله اهمیت موزه ها به عنوان ثروت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و نقش اساسی و تاثیر گذار آن در سطح منطقه ای، ملی و جهانی فرهیختگان را تشویق نموده است تا در این زمینه سرمایه گذاری کرده و اثری ماندگار از خود بجای گذارند.
این مقام مسئول اضافه کرد: از این دست سرمایه گذاری ها ، مجموعه خصوصی خسرو رودانی است که پس از ثبت و مستند نگاری ، در بخشی از بنای اختصاص یافته، ویترین بندی، موزه آرائی و چیدمان آثار انجام پذیرفت و در نوع خود یکی از زیباترین موزه های شهر شیراز است.
وی ادامه داد: موزه مردم شناسی بخش اوز شهرستان لارستان نیز در زمره فعال ترین موزه های کشور شناخته می شود و علاوه بر حفظ ونگهداری افزون بر 2 هزار قلم از اشیای مردم شناسی بخش اوز، برنامه های متنوعی نیز به مناسبت های مختلف در محیط موزه اجرا می شود.
نجفی گفت: همچنین موزه بین المللی مطبوعات خبر جنوب به عنوان نخستین موزه رسمی بخش خصوصی فارس و خانه موزه روستائی قلات شیراز نیز به عنوان نخستین خانه موزه روستایی پروانه فعالیت دریافت نمودند.
نجفی ابراز امیدواری کرد: تا پایان سال 97 دو خانه موزه روستایی دیگر فارس، ثبت و پروانه بهره برداری دریافت کنند.
9873/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.