در این یادداشت به قلم سید محی الدین حسینی ارسنجانی آمده است: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که درواقع یکی از اسناد مهم ملی و بالادستی کشورمان است و حاصل فکرواندیشه مجمعی از نخبگان علمی و اجتماعی، آموزشی، فرهنگی، تربیتی ومذهبی است سندی روبه فراموشی است، به نحوی که عملکرد وزارت آموزش و پرورش در سال های پس از تدوین و تصویب سند باعث گردیده که نه تنها به اهداف آن دست نیابیم بلکه روزبه روز از اهداف آن دورتر شویم.
دورشدن از سندی به این مهمی که نقشه راه آموزش‌های پایه در کشور ماست. آثار سوء و غیرقابل جبرانی به دنبال خواهد داشت.
عدم درک درست برخی از مسولان ارشد و میانی آموزش و پرورش، از چرایی و فلسفه تعلیم و تربیت در نظام جمهوری اسلامی ایران باعث نوعی تضاد و نگاه ناصواب به سندتحول بنیادین آموزش وپرورش شده است.
مشکلات فراوان موجود دراین ارگان وسیع دولتی به ویژه چالش‌های پیش روی نظام آموزشی و مشکلات مربوط به معیشت معلمان اجازه نمی‌دهد که کسی به فکر اجرای اهداف و جزئیات سند تحول بنیادین باشد.
سوء مدیریت ها و ندانم کاری ها و عدم توجه به شایسته سالاری ها، تصمیمات خلق الساعه و عدم بهره بردن از نظرات صاحبنظران و مشاوران صادق باعث گردیده که مسائل آموزش وپرورش بیش ازپیش به حاشیه رفته و کسی درعمل حواسش به اوضاع وخیم آموز ش و پرورش نباشد. گویی همه تصمیم‌گیران دراین تشکیلات فراموش کرده اند که آموزش وپرورش نهادی ورای همه نهادهای کشور است.
نمی توان با حرف و شعار در سخنرانی‌ها دلخوش به اجرای سند تحول بنیادین آموزش وپرورش بود. اجرای سندتحول بنیادین آموزش وپرورش مردانی آهنین و بی ادعا می خوا هد و مااین روزها برای فقدان چنین مردانی به عزا نشسته ایم. البته چه توقعی است به افراد یا تیمی که اعتقادی به این سند ندارند، امابا شعارِ اجرای سند تحول روی کارآمده اند؟! برای اجرای چنین سند مهمی، فرد بایداعتقاد لازم را داشته باشد.
برخی از مسئولان و مجریان اصلی این سند معتقدند سند تحول بنیادین ماهیتی ایدئولوژیکی دارد، یعنی بیشتر به مذهب واعتقادات دینی دانش آموزان نظر دارد تا سایر موارد مثل آموزش و یادگیری. حتی اگر این ایده درست هم باشد که نیست درهمین زمینه هم به سند مذکور بی توجهی شده است.
ای کاش برای تحقق همین یک هدف از اهداف فراوان سند هم تلاش می‌شد تا فرزندان آینده ایران افرادی قهر با مذهب و دین بار نیایند. امیدوارم اجرایی شدن کامل سندتحول بنیادین آموزش وپرورش بتواند به امر آموزش وتربیت دانش‌آموزان ایرانی کمک نموده و آنان را افرادی پویا و خلاق و درنهایت افرادی صالح و شایسته نماید.
منبع: روزنامه تماشا
7375/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.