به گزارش خبرنگار ایرنا حدود 100 نفر از رانندگان وانت بارهای سیار عرضه کننده میوه، چهارشنبه با اجتماع در مقابل فرمانداری و شهرداری شیراز، خواستار لغو ممانعت شهرداری از ادامه فعالیت شان در این زمینه و حل مشکلاتشان شدند.

** به خاطر خشکسالی و نبود شغل، میوه فروش سیار شدیم
یکی از این رانندگان وانت بار به خبرنگار ایرنا، گفت: به دلیل کاهش بارندگی های چند سال اخیر در دهستان قره باغ و تعطیلی کشاورزی و دامپروری در این منطقه و همچنین پُر کردن چاه های کشاورزی، بسیاری از اهالی این دهستان ناگزیر به روی آوردن به سمت مشاغلی مانند میوه فروشی سیار و جمع آوری ضایعات شدند.
علی حسینی ادامه داد: با مدرک لیسانس مشغول فروش میوه و تره بار به صورت سیار هستم تا از این طریق هزینه زندگی خانواده ام را تامین کنم اما متاسفانه شهرداری شیراز در ماه های اخیر با توقیف وانت بارها از این کار ممانعت به عمل می آورد.
یکی دیگر از رانندگان وانت بار سیار شیراز اظهار داشت: در حال حاضر بیش از سه هزار خانواده به صورت مستقیم در این شهر از طریق این کار امرار معاش می کنند و با اجاره وانت بار و یا با استفاده از وام، وانت تهیه کرده و از محل آن هزینه زندگی خود و خانواده هایشان را تامین می کنند.
علی احمدی که سرپرستی خانواده پنج نفره ای را بر عهده دارد، گفت: به ناچار به این شغل روی آورده ام و هرچند که در شان خود نمی بینم اما چاره ای جز این کار ندارم و باید مخارج زندگی را در این شرایط اقتصادی سخت تامین کنم.
مرد میانسال دیگری که با استفاده از وانت خود، فروشنده میوه و تره بار به صورت سیار است، اظهار داشت: به سبب خشکسالی، 20هکتار از زمین های خود را در منطقه قره باغ به امان خدا رها کرده و عازم شیراز شدم و با خرید وانت بار به
میوه فروشی سیار اشتغال دارم در صورتی که مسئولان شهرداری اظهار می کنند نباید به این کار ادامه دهم.
وی که مایل نبود نامش فاش شود، افزود: اگر مسئولان شهرداری شیراز مانع این کار می شوند باید شغلی جایگزین برای فعالان این حوزه در نظر بگیرند و فکری به حال امرار معاش جوانانی بکنند که وارد این شغل شده و به امید این درآمد، ازدواج کرده و اقساط وام خود را از این طریق پرداخت می کنند.
بانویی که همسر یکی از رانندگان وانت بار عرضه کننده میوه و تره بار در شیراز است و به همراه همسرش در اجتماع مقابل فرمانداری شیراز حضور داشت، گفت: یک فرزند خردسال داریم و در خانه ای بسیار قدیمی و مخروبه در شهرک سعدی این شهر زندگی می کنیم که در و دیوار آن ترک برداشته و در زمستان سقف آن چکه می کند و وضعیت بهداشتی مناسبی ندارد.
او که خود را زارع معرفی کرد، افزود: با این وضعیت، تنها راه درآمد همسر من یک وسیله نقلیه فرسوده و از رده خارج است که متاسفانه در روزهای اخیر شهرداری شیراز آن را توقیف کرده است.

**وانت های سیار نباشند میوه گران می شود
یکی از رانندگان وانت بارهای سیار نیز که در میان اجتماع کنندگان در مقابل شهرداری شیراز حضور یافته بود به خبرنگار ایرنا بیان کرد: به دلیل پایین بودن نرخ میوه هایی که فروشندگان سیار عرضه می کنند در مقایسه با قیمت این کالا در مغازه ها، مردم از عملکرد ما راضی هستند چون با وجود وضعیت کنونی اقتصادی و گرانی قیمت میوه، افرادی که از قشر کم درآمد جامعه هستند دیگر ناگزیر نیستند سراغ مغازه های ثابت با نرخ های گران بروند.
محسن قره باغی اضافه کرد: بی شک افرادی مانند من اگر پول کافی برای ایجاد فروشگاه ثابت داشته باشند، عرضه میوه و تره بار خود را به صورت سیار و با استفاده از وانت انجام نخواهند داد و مسئولان ذی ربط در شهرداری باید بپذیرند که ما ناخواسته به این کار روی آورده ایم.
او گفت: سال 96 حدود 30 میلیون ریال برای صدور مجوز وانت بار به شهرداری این شهر پرداخت کردم اما متاسفانه امسال مسئولان این نهاد اعلام کرده اند که از هرگونه فعالیت میوه فروشان سیار جلوگیری می کنند و در ماه های اخیر نیز بسیاری از این گونه وانت ها را توقیف کرده اند.
وی ادامه داد: مشتریان ما اغلب افراد کهنسالی هستند که قادر به بیرون آمدن از منزل نیستند و ما میوه را به در منازل آنها می بریم و آنها نیز از این امر رضایت کافی دارند.
قره باغی بیان داشت: عدم فعالیت وانت های میوه فروش سیار در شیراز، اثر بسیار منفی بر قیمت میوه و تره بار این شهر خواهد گذاشت و قیمت این کالا در مغازه ها هم گران خواهد شد.
وی، همچنین از رفتار برخی از ماموران شهرداری با رانندگان وانت بارهای سیار گلایه و بیان کرد: رفتار تعدادی از ماموران شهرداری با فعالان این بخش بسیار نامناسب است و در بعضی موارد رفتار آنها باعث بروز درگیری نیز می شود.
این فروشنده سیار میوه و تره بار در شیراز اضافه کرد: در پی اجتماع امروز (چهارشنبه) رانندگان وانت های سیار از بین خود نماینده ای تعیین کرده اند و مقرر شده مسئولان شهرداری شیراز در مورد موضوع ممانعت از فعالیت این رانندگان، پاسخ قانع کننده ای به این نماینده ارایه دهند در غیر این صورت در روزهای آینده نیز به این اجتماع ادامه خواهیم داد.

**رفتار شهرداری قهری اما قانونی بوده است
معاون فنی و امور عمرانی فرمانداری شهرستان شیراز هم در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:
با توجه به رکود ایجاد شده در حوزه کشاورزی و کمبود اشتغال، بسیاری از اهالی روستاهای اطراف شیراز با وانت بارهای شخصی اقدام به جمع آوری ضایعات و بار فروشی به صورت دوره گرد در محلات شیراز و به ویژه حاشیه های این کلانشهر می کنند.
فرهاد امیدوار افزود: شهرداری شیراز برای ساماندهی حوزه حمل و نقل و باربری این شهر، برخوردی قهری اما مطابق با قانون با رانندگان این وانت بارها انجام داده و با توجه به شرایط خاص اشتغال کنونی نیاز است که با سعه صدر و دید حمایتی بیشتری، ساماندهی در این حوزه ادامه پیدا کند تا مشکلات ایجاد شده کاهش یابد.

**شهرداری برای قشر ضعیف، کمتر سختگیری کند
معاون فنی و عمرانی فرمانداری شهرستان شیراز همچنین گفت: در پی اجتماع شماری از رانندگان وانت بارهای شیراز در مقابل این فرمانداری، هماهنگی هایی با شهرداری شیراز انجام شد تا این نهاد برنامه ساماندهی این بخش را با سختگیری کمتر و متعادل تر در پیش گیرد.
امیدوار اظهار داشت: این رانندگان وانت بار اغلب کسانی هستند که به صورت دوره گرد در سطح این شهر فعالیت می کنند و این افراد باید برای فعالیت، یکسری مجوزهای لازم را اخذ کنند.
وی ادامه داد: تعدادی از این وانت بارها مجوزهایی از صنف علافان و بارفروشان دریافت کرده و تعدادی نیز فاقد هرگونه مجوز هستند که این گروه نیز باید مجوزهای لازم را از شهرداری دریافت کنند.
امیدوار، با تاکید بر لزوم رعایت منافع مغازه داران و تجار محله ای گفت: مشاغل و اصنافی که در طول سال مالیات و عوارض پرداخت می کنند نیز باید منافعشان مدنظر قرار گیرد و نیاز است که شهرداری شیراز در این مورد برنامه ریزی جامعی انجام دهد و در مناطقی از این شهر که فقر سرانه های تجاری و خدماتی وجود دارد، این وانت بارها مستقر و ساماندهی شوند.
وی ادامه داد: بنا به گفته رانندگانی که امروز (چهارشنبه) در مقابل فرمانداری شیراز حضور داشتند، حدود یک هزار خانوار از اهالی دهستان قره باغ از این طریق امرار معاش می کنند.
دهستان قره باغ از توابع بخش مرکزی شیراز که حدود 2 دهه پیش، پنج هزار سکنه داشت هم اینک بیش از 50 هزار نفر جمعیت را در خود جا داده در حالی که گفته شده و مشاهدات بیانگر آن است اغلب امکانات و زیرساخت های این دهستان متناسب با جمعیت 20 سال پیش این محل است و امروزی نیست.
خبرنگار ایرنا در پی اجتماعی رانندگان وانت بار در مقابل شهرداری شیراز اقدام به برقراری تماس با معاون خدمات شهری و رئیس سازمان میادین و مشاغل شهرداری شیراز کرد اما متاسفانه پاسخی از سوی این افراد در این باره داده نشد.
9873 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.