به گزارش ایرنا به نقل از گزارش دریافتی دوشنبه 28 آبان از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فارس، علی عسکر نجفی در همایش معاونان و کارشناسان آموزش ابتدایی با اشاره به هفته کتاب و کتابخوانی گفت:گرایش به کتاب و کتابخوانی از اصول اساسی فرهنگی ماست.
وی ادامه داد: هفته کتابخوانی مناسبتی بسیار مهم و سرنوشت ساز است و متاسفانه موضوع کتاب و کتابخوانی در جامعه ما مغفول مانده است.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس با اشاره به آمارهای ارائه شده درباره سرانه مطالعه در کشور و مقایسه آن با کشور ژاپن گفت: میانگین مطالعه در ایران بین 12 تا 13دقیقه در شبانه روز است درحالی که ژاپنی ها در روز 90 دقیقه مطالعه دارند و یک ژاپنی سالانه 47 کتاب می خواند و این اختلاف فاحشی است که بر تعلیم و تربیت، آموزش و پرورش، مسائل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی تاثیرگذار است.
نجفی بیان کرد: تشویق دانش آموزان به کتابخوانی با هر بهانه گام بسیار مهمی برای پیشبرد امور جامعه است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در گذشته برنامه ریزان آموزشی بر نظام حافظه محور تاکید داشته اند، گفت: سالهاست که با این نظام حافظه محور حرکت کرده ایم و خروجی آن دانش آموزانی تک بعدی، خالی از مهارت های اجتماعی و آسیب پذیر در برابر آسیب های مختلف اجتماعی، بدون عزت نفس و اعتماد به نفس، شکننده و آسیب پذیر بوده است.
نجفی ابراز داشت: نیاز به تحول در تمام ارکان آموزش و پرورش محسوس و ملموس است اما آبشخور آموزش و پرورش ما فرهنگ التقاطی غربی و شرقی است.
وی ادامه داد: در کتاب‌های درسی از غرب گفتیم و از شرق الهام گرفتیم اما از فرهنگ ایرانی اسلامی خود که گنجینه ای از ذخایر معنوی و پر از انگیزه های شوق برانگیزانه در وجود انسانهاست مغفول ماندیم و باید رجعت می کردیم که خوشبختانه این دغدغه ها و فکرهای متعالی منجر به تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شد.
مدیر کل آموزش و پرورش فارس با تاکید بر لزوم بازنگری در برنامه های درسی گفت: برنامه های درسی امروز باید مبتنی بر ذائقه های تربیتی و به نحوی باشد که در زندگی به درد دانش آموزان بخورد.
7375 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.