به گزارش ایرنا غلامعلی اوجی، شنبه در کارگاه آموزشی آشنایی دیده بانان پیشگیری با نقش و جایگاه منابع طبیعی در توسعه پایدار و ارتباط آن با کاهش جرائم، بیان داشت: در حال حاضر پنج انجمن صنفی مرتعداری و 61 هزار مرتعدار در عرصه های طبیعی فارس فعالیت می کنند.
وی، افزود: سازمان های مردم نهاد استان فارس به ویژه جمعیت همیاران طبیعت به عنوان بازوان توانمند منابع طبیعی در حفاظت و احیای این عرصه ها به شمار می آیند.
او گفت: مشارکت تشکل های مردمی و سازمان های مردم نهاد (سمن ها) در انجام بسیاری از طرح ها و پروژه های منابع طبیعی از جمله اجرای طرح های حفاظت مشارکتی و آبخیزداری، اطفای حریق، کشت و توسعه گیاهان دارویی در عرصه های منابع طبیعی در کنار سایر فعالیت ها برای حفاظت، احیا و توسعه این عرصه ها در زمره فعالیت های زیست محیطی این گروه ها به عنوان دیده بانان پیشگیری است.
رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت های مردمی منابع طبیعی فارس با بیان اینکه این استان بیش از 12میلیون هکتار وسعت دارد که 10میلیون هکتار آن عرصه های منابع طبیعی است، اظهار داشت: بیش از 2 میلیون هکتار از این عرصه ها را جنگل تشکیل می دهد که وسعت آنها بیش از جنگل های شمال کشور است و صیانت، حفاظت و احیای این عرصه ها نیازمند برنامه ریزی های اساسی است.
اوجی ادامه داد: با توجه به کمبود نیرو و امکانات می کوشیم که در احیا، اصلاح مراتع و اجرای طرح ها در این حوزه از مشارکت های مردمی بهره گیریم.
او بیان کرد: رویکرد طبیعت محورانه دیدبانان پیشگیری در عرصه های زیست محیطی، نقش بسزایی در کنترل جرائم و ناهنجاری های این عرصه ها دارد.
اوجی، شماره تلفن 1504 یگان حفاظت منابع طبیعی فارس را یکی از راهکارهای مبارزه با جرائم منابع طبیعی دانست و گفت: این شماره تلفن از سوی سازمان جنگل ها در اداره های منابع طبیعی این استان راه اندازی شده و مردم می توانند
به صورت شبانه روزی در زمینه آتش سوزی، تخریب و یا آسیب های احتمالی به جنگل های فارس اطلاع رسانی کنند.
وی افزود: شهروندان می توانند در صورت اطلاع از وقوع هرگونه جرم در عرصه های منابع طبیعی آن را به کارشناسان این سامانه گزارش دهند و ماموران یگان حفاظت پس از ثبت گزارش در این سامانه به آن موضوع ورود کرده و مانع از وقوع جرم خواهند شد.
رئیس مدیریت اجتماعی و مشارکت های مردمی دادگستری استان فارس هم در این نشست اظهار داشت: استفاده از ظرفیت های مردمی در پیشگیری از جرایم احتمالی در عرصه های طبیعی بسیار تاثیر گذار است.
اصغر زارع پور افزود: اطلاع رسانی منسجم و دقیق از وظایف اصلی دیده‌بانان پیشگیری است و این مساله نیازمند افزایش فرهنگ مشارکت پذیری عمومی در امر پیشگیری از وقوع جرائم و آسیب های منابع طبیعی است.
وی، با اشاره به مسئولیت پذیری بالای دیده بانان در اجتماع و شناسایی بهتر مشکلات جامعه، گفت: این مجموعه نقطه پیوند میان دولت و تشکل های مردمی است و بهتر می توانند در طراحی مداخلات اجتماعی به سازمان ها کمک کنند.
مدیران منابع طبیعی و جمعی از کارشناسان و دیده بانان مردمی پیشگیری از جرم حوزه منابع طبیعی و محیط زیست استان فارس در این نشست حضور داشتند.
9873 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.