سعدی نقشبندی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه آتش سوزی در این منطقه از جمعه گذشته شروع شده است، اظهار داشت: در این چند روز محیطبانان و جنگلبانان بیش از 12 بار اقدام به خاموش کردن آتش کردند.
بخشی از جنگل های روستاهای سلسی و پیله در شهرستان مریوان روز جمعه دچار آتش سوزی شد و صبح شنبه مجددا کنده های نیمه سوخته شعله ور شدند که در نتیجه آن 2 نفر از فعالان زیست محیطی و 2 نفر از پیمانکاران اطفای حریق منابع طبیعی در محاصره دود و آتش گرفتار شده و جان خود را از دست دادند و یک نفر نیز دچار سوختگی شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با بیان اینکه روز شنبه بیشترین شدت این آتش سوزی بود، اضافه کرد: در طی این پنج روز، 6 گروه مجهز متشکل از 30 محیطبان و جنگلبان در منطقه حضور داشتند و در کنار خاموش کردن آتش نسبت به مدیریت نیروهای داوطلب و مردم نیز اقدام کردند.
نقشبندی یادآور شد: در روز شنبه با توجه به شدت آتش سوزی ها، 9 گروه از محیط بانان در کنار مردم و اعضای سازمان های مردم نهاد اقدام به خاموش کردن آتش کردند که ساعاتی پس از فعالیت متوجه غیبت چند تن از اعضای گروه ها می شوند و پس از جستجو با پیکر بی جان و سوخته چهار نفر و زخمی یک نفر مواجه می شوند.
وی تاکید کرد: رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان پس از مشاهده این وضعیت اقدام به انتقال اجساد و فرد زخمی با ماشین اداری به مرکز شهر می کند و پس از آن فرد زخمی توسط بالگرد اورژانس 115 به بیمارستان توحید سنندج منتقل شد.
نقشبندی اظهار داشت: با وجود اینکه آتش روز شنبه توسط نیروها کنترل شد اما نیروهای مختلف متشکل از منابع طبیعی و آبخیزداری تاکنون روزی چند بار اقدام به آتشی که مجددا شعله ور می شود، می کنند که آخرین مورد آن مربوط به ساعت 23دوشنبه است.
وی گفت: روز گذشته نیز فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به مریوان سفر کرد و وعده تامین تجهیز یگان های حفاظت استان به 50 دستگاه آتش خاموش (فلاکس بک) و انواع لباس های ویژه آتش خاموش کن را دادند.
مدیرکل منابطع طبیعی و آبخیزداری کردستان افزود: در کمتر از 24 ساعت از این سفر، 50 دستگاه از آتش خاموش کن ها به استان ارسال و تمام آنها به محیطبانان شهرستان مریوان تحویل داده شد.
وی اضافه کرد: در نظر داریم بقیه تجهیزاتی که به این استان ارسال می شود به منابع طبیعی چهار شهرستان حادثه خیز استان از جمله مریوان و سروآباد تحویل داده شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان در خصوص نتایج بررسی علل آتش سوزی یادآور شد: عامل آتش سوزی به علت دوری منطقه اولیه حریق از روستاها و تراکم زیاد جنگل فعلا مشخص نشده اما بر اساس آمارها، 95 درصد عوامل حریق انسانی است.
نقشبندی با اشاره به از جان گذشتگی کارکنان منابع طبیعی و فعالان زیست محیطی تاکید کرد: در این آتش سوزی ها حدود 35 هکتار از این جنگل ها طعمه حریق شد البته این میزان به صورت تقریبی برآورد شده ولی در نظر داریم پس از مهار کامل آتش نسبت به سنجش دیپقیق خسارت ها اقدام کنیم.
به گزارش ایرنا، عملیات اطفای حریق جنگل های مریوان با سه بالگرد همزمان با نیروهای منابع طبیعی و آبخزداری کردستان و نیروهای داوطلب مردم محلی و بسیج مردمی ادامه دارد و این بالگردها شامل 2 فروند بالگردها متعلق به هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران و یک فروند نیز از منابع طبیعی کشور است.
بخشی از جنگل های بلوط در اطراف روستاهای سلسی و پیله شهرستان مریوان طعمه حریق شده و در برخی مناطق هنوز این آتش خاموش نشده است.
روز شنبه عملیات اطفای حریق با کمک 2 بالگرد از هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی، یک بالگرد اورژانس 115، 12 دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس حامل تجهیزات مورد نیاز انجام شد.
از مساحت 2 میلیون و 937 هزار هکتاری استان کردستان، بیش از 374 هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می دهد، جنگل های این استان که جزو جنگل های زاگرس شمالی به حساب می آیند، در طول بیش از 50 هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی های اکوتوریستی و ارزش های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.
جنگل های این استان که بخشی از جنگل های غرب کشور را تشکیل می دهد بیشتر اطراف شهرهای بانه و مریوان واقع شده است و بعد از جنگل های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار دارند.
روستای های سلسی و پیله در 20 کیلومتری شمال مریوان و در مسیر جاده مریوان - سقز قرار دارند.
شهرستان مرزی مریوان در 130 کیلومتری سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.