به گزارش دریافتی شنبه ایرنا از اداره اطلاع‌ رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فارس،علی عسکر نجفی شنبه 28مهرماه در کارگاه آموزش تربیت مدرس «مدیریت مورد پیشگیری از آسیبهای اجتماعی» با تاکید بر اینکه آسیب ها و تهدیدها در حوزه اجتماعی فزاینده و روبه رشد است، گفت: به جز آسیب های مختلفی که حیات اجتماعی ما و فرزندانمان را در خانواده ها و مدارس تهدید می کند، نوع نگرش جوانان و نوجوانان نیز نسبت به آسیب های اجتماعی نگران کننده است.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس افزود: امروز زنگ خطر شدیدتر و قوی تر از قبل برای جامعه به صدا در آمده و بیش از گذشته سلامت جسمی و روانی نسل های آتی در خطر است.
وی با تاکید بر اینکه در موضوع آسیب‌های اجتماعی در سنین نوجوانی دچار تناقض هستیم، گفت: از یک سو امید به زندگی، شور، نشاط و قدرت دوران نوجوانی و جوانی این گروه سنی را به تحرک و فعالیت های بیش از حد وامی دارد و از سوی دیگر رفتارهای پرخطر و آمارهای ناشی از مرگ و میر نگران‌ کننده است.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس ادامه داد: ساختار نوجوانی به گونه ای است که درک آنها از خطر بیش از آنکه موجب رفتار احتیاطی شود، اشتیاق را برای آزمودن تصادفی موقعیت خطرناک افزایش می‌دهد و این همان خطرپذیری است که به شدت نوجوانان ما را تهدید می کند.

** مصرف مواد مخدر شایع ترین آسیب در بین دانش آموزان است
نجفی گفت: مصرف مواد مخدر جدی ترین و شایع ترین آسیب در بین دانش آموزان است و افزون بر این، استفاده از قرص هایی که حتی سلامت بزرگسالان را به خطر می اندازد، دانش آموزان را در معرض تهدید قرار می دهد.
وی همچنین با اشاره به اینکه اضطراب شایع ترین عامل روانی آسیب زا در بین دانش آموزان است، ابراز داشت: طلاق، آزار جنسی، نگرانی خانواده‌ها، احساس ناامنی، عدم اعتماد به فرزندان، تلاش برای کنترل بیشتر و در نتیجه افزایش هزینه زندگی خانواده ها از عوامل آسیب زایی است که امروز با آن شدت درگیر هستیم.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس بی‌ اعتمادی را آسیب فراگیر جامعه امروز دانست و بیان کرد: در این زمینه طرح های بسیاری در سازمان های مختلف کشور از جمله بهزیستی، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، آموزش و پرورش و سایر نهادهای حمایتی دیگر انجام شده است که آموزش مهارت‌های اجتماعی برای کاهش اعتیاد، طرح 'نماد' یا نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان، مدارس عاری از خطر، طرح مهارت های مراقبت از خود، جشنواره نوجوان سالم و... از این جمله است.
نجفی ابراز داشت: حریم امنی که در خانه و در مدرسه برای فرزندانمان ایجاد کرده بودیم، به واسطه عوامل مختلف مورد تهدید قرار گرفته است و گذران وقت دانش‌آموزان در یک اتاق و با یک تلفن همراه، خانواده ها را نیز به چالش کشیده است.
نجفی گفت:خوشبختانه در سند تحول بنیادین به این نقش کلیدی مدرسه در راهبری فعالیتهای آموزشی و پرورشی توجه جدی شده و در بحث آسیب های اجتماعی هم پیوند مدرسه خانه و محله به عنوان سه مکانی که تبیین گر رخدادها در خصوص آسیبهای اجتماعی است اشاره جدی شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس در ادامه از کنکور با عنوان یکی از عواملی که منشاء آسیب‌های اجتماعی است، یاد کرد و بیان داشت: برای مقابله با این موضوع نمی توان نسخه ذوقی و سلیقه ای پیچید و در این زمینه نیازمند آموزش و جدیت در پیگیری امور هستیم.
7375 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.