به اعتقاد کارشناسان، چنانچه بار اضافی و سنگین بر این اثر ملی وارد شود، قسمت های عمده بنا فرو می ریزد، از این رو طی سال های گذشته تردد خودروها از روی پل ممنوع اعلام شده و حتی برخی از فعالان حوزه میراث فرهنگی هم معتقدند که عبور و مرور افراد نیز از روی این پل نباید انجام شود.

به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری «خبرجنوب»، بند امیر یکی از پل های تاریخی در فارس است که قدمتش به بیش از یکهزار سال قبل برمی گردد؛ پلی که کاربری متفاوتی داشته و به دلیل آنکه مانند یک سد عمل می کرده، به پل- بند هم معروف است.

این اثر ملی برروی رودخانه کر بنا شده و جزو صدها پل و بندهایی است که در دوره های مختلف تاریخی برروی رودخانه ساخته شده است، اما این پل به دلیل اصالت، قدمت و ویژگی های خاصی که در معماری دارد در سال 1349 در فهرست ملی به ثبت رسید.

به گفته برخی از فعالین حوزه میراث فرهنگی و گردشگری، این بنای تاریخی به واسطه جایگیری در مسیر گردشگری شیراز- مرودشت، می تواند به جاذبه گردشگری تبدیل شود و مورد بازدید گردشگران قرار گیرد، ولی همچنان ناشناخته و متروکه باقی مانده و قسمت های عمده آن تخریب شده و برخی از طاق های آن نیز در آستانه ریزش است، هرچند که طی سال های اخیر، قسمت هایی از بنا به صورت اضطراری مرمت شده، اما کافی نیست.

در این باره یکی از فعالان حوزه میراث فرهنگی به خبرنگار ما گفت: بند امیر سال هاست که کاربری خود را از دست داده چرا که رودخانه خشک شده و تنها محل رفت وآمد اهالی روستاست و گاها دیده می شود که خودروهای سبک و سنگین هم از روی پل تردد می کنند که این موضوع آسیب جدی برای این اثر ملی به همراه دارد.

زارع با بیان اینکه بدنه و پی بنا باید محکم شود، افزود: این اثر ملی در دوره دیلمیان برروی رودخانه کر ساخته شده اما طی یک دهه اخیر به دلیل بی توجهی ها، قسمت های عمده آن دچار مشکل جدی شده است به طوری که با نزدیک شدن به پی بنا، می توان ترک خوردگی های متعددی را دید.

اما در این رابطه، سیامک بصیری کارشناس حوزه مرمت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس به خبرنگار ما گفت: کار مرمت این پل چندماهی است که به پایان رسیده و قسمت های در معرض آسیب و حتی آسیب دیده بنا هم مرمت شده و هم اکنون جای نگرانی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه استحکام بخشی قسمت های آسیب دیده پل- بند امیر انجام شده، افزود: طاق اصلی بنا نیز مرمت شده و در حال حاضر این بنای تاریخی با مشکل خاصی مواجه نیست، اما برای اطمینان بیشتر، تردد خودروهای سنگین و سبک از روی پل ممنوع است.

بصیری با تاکید بر اینکه نمی توان زمان مشخصی را برای پایان عملیات مرمت یک بنای تاریخی تعیین کرد، گفت: به دلیل حساسیت های موجود و همچنین قدمت، مرمت کامل آثار تاریخی هیچ گاه به پایان نمی رسد و مرمتگران همچنان مشغول کارند.

به گفته این کارشناس حوزه مرمت، در حال حاضر قسمت های آسیب دیده پل تاریخی بند امیر مرمت شده، اما این اثر ملی همچنان نیازمند توجه بیشتری می باشد.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1028129
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.