به گزارش ایرنا با وجود اینکه تا بیستم صفر (هشتم آبان) زمان برپایی آیین اربعین حسینی 30 روز فاصله داریم اما شماری از زائران و مشتاقان حرم اباعبدالله الحسین (ع) در استان فارس حرکت خود را به سمت حرم مطهر امام حسین (ع) در شهر کربلای معلی در عراق آغاز کرده‌اند.
زیارت خانه خدا و مرقد مطهر ائمه اطهار (ع)، از امور مهم معنوی شمرده شده و روایات بسیاری در باره آن و پاداش‌های اخروی‌اش وارد شده است. زیارت با پای پیاده، بزرگداشتی است که از گذشته و در میان اغلب ادیان الهی بوده است و اختصاص به زمان خاصی ندارد، نقل شده است که امام حسن مجتبی (ع) 25 مرتبه از مدینه با پای پیاده به زیارت خانه خدا رفت.
اسناد تاریخی دیگری نیز بیانگر این است که در زمان حکومت‌های شیعی در ایران همچون آل‌بویه و صفویان این رسم مذهبی رواج بیشتری داشته است و حاکمان خود نیز به این سنت اهتمام داشته‌اند.
تشرف به مرقد مطهر ائمه (ع) و کربلا معلی با پای پیاده، تا حدود صد سال قبل بین طلاب و فضلای حوزه نجف اشرف رسم بود، لیکن با وارد شدن نخستین وسیله نقلیه به منطقه، سفرهای کاروانی تعطیل شد و به دنبال آن، زیارت با پای پیاده نیز بسیار کمرنگ و به فراموشی سپرده شد.
اگر چه با الگوگیری از سفر برخی مراجع این شیوه از نو میان شیعیان رواج یافت، اما با روی کار آمدن دولت بعث عراق، حکومت از پیاده ‌روی زائران ممانعت و بسیاری از زائران پیاده را اسیر، اعدام و این مراسم مذهبی را تعطیل کرد، اما بعد از سقوط صدام، عشق حسینی، دلباختگان امام حسین (ع) را به سمت خود کشاند و آنها دو باره این سنت را برپا کردند.
شیعیان و عاشقان سالار شهیدان (ع)، در مناسبت‌های مختلف، به ویژه در اربعین حسینی، بسیار پُر شورتر از قبل، از شهرها و کشورهای مختلف، به سمت کربلا روانه می شوند، قدم در مکان گام های اسیران کربلا می گذارند و مسیرهای منتهی به شهر کربلا را با پای پیاده می‌پیمایند.
از گذشته بسیاری از زائران ایرانی به قصد قربت یا ادای نذر پیاده به کربلا می‌رفتند، در استان فارس نیز زائران غیر از اربعین در ماه محرم نیز پای پیاده به زیارت کربلای معلی می‌روند، این زائران اغلب یک هفته تا 10 روز مانده به اربعین سفر خود را آغاز می کنند اما برخی هم هستند که کل مسیر را از محل سکونت خود تا کربلا پیاده طی می کنند.

** جانباز جهرمی 1600کیلومتر را به سمت کربلا پیاده‌ طی می کند
حاج محمد رضا پارسایی‌ نژاد، تخریب ‌چی لشکر المهدی (عج)، جانباز دوران دفاع مقدس که اهل جهرم است برای سومین سال متوالی، با هدف ترویج فرهنگ عاشورا و معرفی شهرستان جهرم، چند روز پیش پیاده ‌از جهرم به سمت کربلای معلی حرکت خود را آغاز کرد.
وی پس از گذر از هفت شهر جهرم، شیراز، نورآباد ممسنی، گچساران، بهبهان، امیدیه و خرمشهر وارد کشور عراق خواهد شد و پس از عبور از بصره، ناصریه، سماوه و نجف و در مجموع پس از یک هزار و 600 کیلومتر راه به کربلا می‌رسد.
این جانباز دوران دفاع مقدس، سه روز در نجف، یک روز در سامرا، یک روز در کاظمین و پنج روز در کربلای معلا برای زیارت حرم مطهر اهل بیت (ع) اقامت می‌کند.

**پیاده‌روی زائران دبیرانی به سرزمین عشق و شهادت
هفته اول مهرماه جاری نیز زائران حسینی شهر دبیران از توابع شهرستان زرین‌دشت برای حرکت به سرزمین عشق و شهادت، میهمان جهرمی‌ ها شدند.
پنج نفر از جوانان دبیرانی برای چندمین سال متوالی مسیر شهر دبیران به سمت کربلای معلی را آغاز کرده‌اند تا با گذر از سه استان فارس، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و مرز شلمچه به کاروان بزرگ شیعیان عراق بپیوندند.
شهر دبیران در فاصله 270کیلومتری شیراز واقع شده است و این زائران با پیمودن شهرهای بصره و دیوانیه عراق، در نجف اشرف برای زیارت حرم مطهر امام علی (ع) توقف می کنند و سپس پیاده ‌روی خود را به سمت کربلای معلی ادامه خواهند داد.
این حرکت خودجوش به مدت 40 روز به طول می‌انجامد و این گروه به کاروان بزرگ پیاده ‌روی اربعین می‌پیوندند.
این گروه 10 سال است که با بدرقه مسئولان جهرم، عوامل پایگاه مقاومت و معتمدان محله آیت‌الله حق‌شناس در مسر رفت و برگشت، میهمان جهرمی‌ها هستند.
آتش این عشق هرگز خاموش نخواهد شد زیرا حسین (ع) گام در راهی نهاد که رهروان راستین او هیچگاه از آن بازنخواهند گشت.
امسال اربعین حسینی مصادف با هشتم آبان 97 است.
شهرستان جهرم در فاصله 193 کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.
9910 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.