محمد بلاغی بیان این که خوشبختانه نمونه ارسالی گل های رز فارس مورد پسند روس ها قرار گرفته است، ‌اضافه کرد: این قرارداد به خصوص برای ماه های محرم و صفر پیش رو که مصرف گل در کشور به حداقل می رسد به نفع گلخانه داران است.

بلاغی بیان داشت: البته در این مسیر مشکلات عدیده ای وجود دارد از جمله آن که مجبوریم گل ها را فریز کرده و با هواپیما و در کنار بار مسافر از فرودگاه شیراز به فرودگاه مهرآباد تهران بفرستیم و بعد هم بعد از معطلی 4 ساعته برای ترخیص در فرودگاه مهرآباد آن را با ماشین به فرودگاه امام خمینی (ره) در تهران بفرستیم و بعد به مسکو صادر کنیم.

رییس اتحادیه گلخانه داران فارس با بیان این که صادرات با چالش های جدی مواجه است، اضافه کرد: فارس امکاناتی برای صادرات گل ندارد و ماشین سردخانه دار برای ارسال گل ها به تهران دراختیار نداریم، برای همین مجبوریم با حمل و نقل چندین باره و پیاده و سوار کردن پی در پی گل ها، آن را به مسکو بفرستیم که قطعا این اقدامات می تواند به کیفیت گل ها صدمه جدی بزند.

وی گفت: این در حالی است که با ماشین های سردخانه دار می توانیم گل ها را در شرایط استاندارد به فرودگاه امام خمینی (ره) تهران فرستاده و بعد صادر نماییم، اقدامی که قطعا با توجه به شرایط تاخیر پروازها و معطلی برای ترخیص گل ها زمان کمتری می برد.

بلاغی افزایش نرخ ارز را از دیگر مشکلات موجود بیان کرد و گفت: نوسانات شدید نرخ ارز باعث بالا رفتن قیمت نهاده ها شده و قیمت ها را دو یا سه برابر کرده، در این وضعیت گلخانه داران قادر نیستند کود خریداری کنند و بدیهی است مواد غذایی به بوته ها نمی رسد و برخی گلخانه داران مجبور به تعطیلی موقت گلخانه های خود شده اند.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت هزینه های حمل و نقل هم باعث شده تا هزینه گلخانه داران افزایش پیدا کند،‌ گفت: هزینه حمل و نقل گل مشمول یارانه و سوبسید نیست و همه هزینه ها بر دوش گلخانه داران است.

بلاغی گفت: با وجودی که همه هزینه های گل بر عهده گلخانه داران است اما گل های رزی که هر شاخه 2 هزار تومان از آنها خریداری می گردد 6 یا 7 هزار تومان در گل فروشی ها فروخته می شود یعنی 3 تا 4 برابر قیمت آن.

بلاغی با تاکید بر این که گل فروشی ها باید زیر مجموعه اتحادیه گلخانه داران قرار بگیرند، افزود: اگر این اتفاق بیفتد امکان تنظیم بازار گل وجود دارد. در حال حاضر گل فروشی ها زیر مجموعه اتحادیه فروشندگان کود و سم هستند که سنخیتی با هم ندارند و موجب شده تا شاهد افزایش قیمت گل در گل فروشی ها باشیم.

وی در ادامه به آغاز تولید پایه گل رز در استان فارس اشاره کرد و گفت: به دلیل افزایش نرخ ارز و عدم تامین پایه گل رز از هلند، به سمت تولید بوته های گل رز در فارس و در منطقه خان زنیان رفتیم که خوشبختانه بسیار موفقیت آمیز بود و اولین گل ها از این گلخانه استخراج گردید.

بلاغی بیان داشت: گل های پرورش یافته از این بوته ها تا یک متر و 40 سانت هم قد دارند که یک اتفاق بسیار خوب در صنعت پرورش گل است.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1005963
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.