محمد بلاغی اظهار داشت: طبق قرارداد منعقد شده قرار است هر محموله 10 هزار شاخه ای هر هفته یا هر 10 روز یک بار به صورت هوایی به مسکو صادر شود.

وی با بیان این که خوشبختانه نمونه ارسالی گل های رز فارس مورد پسند روس ها قرار گرفته است، ‌اضافه کرد: این قرارداد به خصوص برای ماه های محرم و صفر پیش رو که مصرف گل در کشور به حداقل می رسد به نفع گلخانه داران است.

بلاغی بیان داشت: البته در این مسیر مشکلات عدیده ای وجود دارد از جمله آن که مجبوریم گل ها را فریز کرده و با هواپیما و در کنار بار مسافر از فرودگاه شیراز به فرودگاه مهرآباد تهران بفرستیم و بعد هم بعد از معطلی 4 ساعته برای ترخیص در فرودگاه مهرآباد آن را با ماشین به فرودگاه امام خمینی (ره) در تهران بفرستیم و بعد به مسکو صادر کنیم.

رییس اتحادیه گلخانه داران فارس با بیان این که صادرات با چالش های جدی مواجه است، اضافه کرد: فارس امکاناتی برای صادرات گل ندارد و ماشین سردخانه دار برای ارسال گل ها به تهران دراختیار نداریم، برای همین مجبوریم با حمل و نقل چندین باره و پیاده و سوار کردن پی در پی گل ها، آن را به مسکو بفرستیم که قطعا این اقدامات می تواند به کیفیت گل ها صدمه جدی بزند.

وی گفت: این در حالی است که با ماشین های سردخانه دار می توانیم گل ها را در شرایط استاندارد به فرودگاه امام خمینی (ره) تهران فرستاده و بعد صادر نماییم، اقدامی که قطعا با توجه به شرایط تاخیر پروازها و معطلی برای ترخیص گل ها زمان کمتری می برد.

بلاغی افزایش نرخ ارز را از دیگر مشکلات موجود بیان کرد و گفت: نوسانات شدید نرخ ارز باعث بالا رفتن قیمت نهاده ها شده و قیمت ها را دو یا سه برابر کرده، در این وضعیت گلخانه داران قادر نیستند کود خریداری کنند و بدیهی است مواد غذایی به بوته ها نمی رسد و برخی گلخانه داران مجبور به تعطیلی موقت گلخانه های خود شده اند.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت هزینه های حمل و نقل هم باعث شده تا هزینه گلخانه داران افزایش پیدا کند،‌ گفت: هزینه حمل و نقل گل مشمول یارانه و سوبسید نیست و همه هزینه ها بر دوش گلخانه داران است.

بلاغی گفت: با وجودی که همه هزینه های گل بر عهده گلخانه داران است اما گل های رزی که هر شاخه 2 هزار تومان از آنها خریداری می گردد 6 یا 7 هزار تومان در گل فروشی ها فروخته می شود یعنی 3 تا 4 برابر قیمت آن.

بلاغی با تاکید بر این که گل فروشی ها باید زیر مجموعه اتحادیه گلخانه داران قرار بگیرند، افزود: اگر این اتفاق بیفتد امکان تنظیم بازار گل وجود دارد. در حال حاضر گل فروشی ها زیر مجموعه اتحادیه فروشندگان کود و سم هستند که سنخیتی با هم ندارند و موجب شده تا شاهد افزایش قیمت گل در گل فروشی ها باشیم.

وی در ادامه به آغاز تولید پایه گل رز در استان فارس اشاره کرد و گفت: به دلیل افزایش نرخ ارز و عدم تامین پایه گل رز از هلند، به سمت تولید بوته های گل رز در فارس و در منطقه خان زنیان رفتیم که خوشبختانه بسیار موفقیت آمیز بود و اولین گل ها از این گلخانه استخراج گردید.

بلاغی بیان داشت: گل های پرورش یافته از این بوته ها تا یک متر و 40 سانت هم قد دارند که یک اتفاق بسیار خوب در صنعت پرورش گل است.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1004776
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.