مکان: هراره، زیمبابوه/ منبع: دیلی میل

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گزارش ها حاکی ا‌ست که به دنبال تشدید بحران بر سر جانشین احتمالی «رابرت موگابه» رئیس جمهوری زیمبابوه، نیروهای ارتش شامگاه سه شنبه شبکه تلویزیون دولتی ZBS را به اشغال خود درآورد‌ه‌ اند و صدای انفجار متعدد در «هراره» پایتخت این کشور شنیده شده است.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است نیروهای ارتش در خیابان ها مستقر شده اند و خیابان های منتهی به دفاتر اصلی دولتی، پارلمان و دادگاه ها را در مرکز این شهر مسدود کرده اند.

مردم جلوی بانک ها صف بسته اند تا موجودی های اندک خود را از حساب هایشان بردارند.

این در حالی است که حزب حاکم «زانو-پی‌ اف» ارتش را به اقدامات «خیانت کارانه» متهم کرده است.

آسوشیتدپرس گزارش داده است این نخستین بار است که اختلافات بین ارتش و موگابه تا این حد عمیق می شود. ارتش نقشی اساسی در حکومت رابرت موگابه، از سال 1987 تاکنون، در زیمبابوه داشته است.

طبق این گزارش، اختلافات اخیر با برکناری «امرسون منانگاگوا» معاون رئیس‌ جمهور توسط موگابه وارد مرحله تازه ای شد. امرسون منانگاگوا از حمایت ارتش برخوردار است و گزینه اصلی جانشینی موگابه محسوب می شود. این در حالی است امرسون منانگاگوا از زیمبابوه گریخت و اعلام کرد که جانش در خطر است.

گزارش ها حاکی است، جناحی از حزب حاکم «زانو-پی‌ اف» که از جانشینی «گریس موگابه» همسر موگابه حمایت می کند، بیش از 100 مقام ارشد دولتی را به دلیل نزدیکی با امرسون منانگاگوا مورد توبیخ قرار داده و تصفیه کرده است.

گریس موگابه اکنون خود را آماده می کند تا به عنوان معاون رئیس جمهور و جانشین امرسون منانگاگوا معرفی شود.

رقابت میان موگابه و منانگاوا باعث شکاف در حزب زانو پی اف شده است.

یک سخنگوی ارتش در بیانیه ای در تلویزیون دولتی اعلام کرده است موگابه و خانواده اش در «یک مکان امن» هستند در حالی که سربازان سربازان در هراره در حال اجرایی کردن عملیات هستند.

این بیانیه می گوید که موگابه که 93 سال دارد و خانواده اش در سلامت هستند و امنیت آنها تضمین شده است. معلوم نیست که اکنون چه کسی هدایت اقدام نظامی را به عهده دارد.

آسوشیتدپرس گزارش داده است گریس موگابه به دلیل ولخرجی هایش محبوبیت چندانی در این کشور ندارد.

ژنرال «کنستانتینو چیوانگا» فرمانده ارتش زیمبابوه روز دوشنبه در بیانیه ای در مورد مقامات ارشد حزب حاکم هشدار داد و خواستار توقف این اقدامات شد.

ارتش زیمبابوه ادعا کرده است قدرت را به دست گرفته است تا «جنایتکاران» اطراف رابرت موگابه را که موجب بروز مشکلات اجتماعی و اقتصادی شده است، هدف قرار دهد.

ژنرال کنستانتینو چیوانگا گفته است: باید به آنهایی که پشت اقدامات خیانتکارانه اخیر هستند یادآوری کرد که ارتش وقتی پای حفظ انقلاب در میان باشد قاطعانه اقدام خواهد کرد.

در همین حال حزب حاکم در بیانیه ای ضمن متهم کردن فرماندهی ارتش به رفتار خیانت آمیز گفته است اظهارات ژنرال کنستانتینو چیوانگا برای برهم زدن آرامش و ثبات در زیمبابوه و تحریک به آشوب بود.

مکان: هراره، زیمبابوه

منبع: دیلی میل

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.