مکان: گرجستان/ منبع: اینترپرس

 

به گزارش جماران، به دنبال تجمع دیروز با درخواست استعفای دولت به دلیل خشونت های 5-6 ژوئیه در تفلیس و در پی آن مرگ «لکسو لاشکاراوا» فیلمبردار خبری، نمایندگان رسانه ها سعی کردند وارد پارلمان شوند تا از نمایندگان خواستار توضیح شوند.

علی رغم تلاش نمایندگان مخالف،  سران رسانه ها از ورود منع شد. با این حال، تعدادی از آنها، از جمله مدیر «واتو تسترلی» رئیس تلویزیون «پیرولی» موفق به عبور از گیت امنیتی مجلس شدند و به سالن جلسات راه یافتند، که به دنبال آن تنش ایجاد شد. در نتیجه، برخوردهای پراکنده فیزیکی و کلامی در پارلمان گرجستان، عمدتا بین نمایندگان مخالف و اکثریت رخ داد.

پس از آن، گروه های مخالف صندلی رئیس مجلس را اشغال کردند و در آنجا پرچم های گرجستان و اتحادیه اروپا را به نمایش گذاشتند.

 

Unبtitled

 

جلسه عمومی فوق العاده پارلمان تاکنون از سر نگرفته است.

لازم به ذکر است که امروز دوشنبه، به دنبال تجمع موسوم به «دولت قاتل باید استعفا دهد»، نخست وزیر «ایراکلی گاریباشویلی» اظهار داشت که «پیام های کلاسیک ضد دولت، ضد کلیسا و ضد ملی» در تظاهرات دیروز ابراز شده است. گاریباشویلی بار دیگر ساکاشویلی رئیس جمهور سابق و گروه های مخالف رادیکال را مسئول توطئه دانست.

نمایندگان رسانه ها قصد دارند امروز ساعت 18:00 برای دومین بار در خیابان «روستاولی»، روبروی پارلمان جمع شوند. روز گذشته، خواسته های آنها شامل موارد زیر بود: استعفای فوری از دولت نخست وزیر ایراکلی گاریباشویلی، تحقیق توسط کارشناسان مستقل در مورد مرگ لکسو لاشکاراوا، دستگیری و مجازات شدید همه، که به لشکراوا حمله کردند.

«پیرولی» شبکه‌ تلویزیونی که الکساندر لاشکاراوا، فیلمبردار گرجی برای آن کار می‌کرد روز یکشنبه گزارش داد که جسد وی که در آن حمله مورد ضرب و شتم شدیدی قرار گرفته بود، توسط مادرش در خانه‌ اش پیدا شد.

 

thousands-rally-in-georgia-after-death-of-tv-cameraman

 

از علت مرگ او چیزی گفته نشد. وزارت کشور گرجستان در بیانیه‌ ای اعلام کرد که برای مرگ لاشکاراوا پرونده جنایی تشکیل داده‌ است ولی علت مرگ او را فاش نکرد.

درگذشت این فیلمبردار، فعالان را برانگیخت تا روز یکشنبه یک راهپیمایی‌ به منظور درخواست پیگرد قانونی افرادی که مسئول حمله به خبرنگاران بودند، سازمان دهند.

به گفته پلیس گرجستان، بیش از 50 روزنامه نگار هدف آن خشونت‌ ها قرار گرفتند. آن حملات موجب شد که کشورهای غربی از دولت گرجستان بخواهند تا آزادی بیان و آزادی تجمعات را تضمین کنند.

 

مکان: گرجستان

منبع: اینترپرس

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.