پلیس مینیاپولیس با شلیک گلوله، یک مرد سیاه پوست را در 10 مایلی محلی که جورج فلوید به قتل رسیده بود، کشته است و این اقدام موجب اعتراضات گسترده ای در این شهر شده است.

 

به گزارش جماران، شبکه الجزیره گزارش داد پس از آن که پلیس آمریکا با یک شلیک مرگبار در فاصله 16 کیلومتری شهر «مینیاپولیس» در ایالت مینه ‌سوتا، محل قتل «جورج فلوید» یک مرد سیاه ‌پوست 20 ساله را به قتل رساند، بار دیگر خیابان ‌ها به صحنه اعتراضات ضد خشونت و نژادپرستی پلیس تبدیل شد.

یک مامور پلیس مردی را در خودروی خود در حومه شهر «بروکلین سنتر» هدف شلیک گلوله قرار داد. بستگان این مرد سیاه ‌پوست که برای شناسایی وی در محل حادثه حاضر شدند گفتند که نام وی «دوانته رایت» بوده و 20 سال داشته است.

 

Untitled25

 

پلیس بروکلین سنتر در بیانیه‌ ای اعلام کرد ماموران خودروی رایت را به دلیل تخلف رانندگی ساعت 14 به وقت محلی متوقف می‌کنند و متوجه می ‌شوند که حکم بازداشت وی صادر شده بوده است. به ادعای آنها، وقتی پلیس تلاش می‌ کند وی را بازداشت کند، او به داخل خودروی خود بازمی ‌گردد.

طبق اعلام پلیس، یک مامور به او که در حال حرکت بوده تیراندازی می ‌کند و او چند بلوک دیگر رانندگی می‌ کند و بعد با خودرویی دیگر تصادف می ‌کند و در دم جان خود را از دست می‌ دهد. یک خانم که عابرپیاده بود، دچار آسیب جزئی شده و یک افسر پلیس هم به بیمارستان انتقال یافت.

به گفته پلیس، دوربین لباس دو مامور پلیسی که در جریان این حادثه نقش داشتند، در زمان حادثه فعال بوده است.

مادر دوانته گفت که در زمان بروز این حادثه در حال گفت‌ و گوی تلفنی با پسرش بوده است. بر این اساس، دوانته برای دریافت مشخصات بیمه این خودرو که به تازگی از مادرش گرفته بود، با او تماس گرفت.

مادر این قربانی سیاه پوست گفت که صدای افسران را می ‌شنید که از پسرش می ‌خواستند از خودرو خارج شود، بعد از آن ظاهرا درگیری رخ داد و تلفن قطع شد. بعد از آنکه دوباره تماس گرفت، به او اطلاع دادند که پسرش به ضرب گلوله کشته شده است.

در پی این حادثه، «تیم والز» فرماندار مینه ‌سوتا اعلام کرد اوضاع را تحت نظر دارد و در توئیتی نوشت: «همانطور که ایالت ما در سوگ زندگی یک مرد سیاه ‌پوست دیگر که توسط پلیس گرفته شده نشسته، برای خانواده دوانته رایت دعا می‌ کنیم.»

در پی این حادثه، ده ‌ها معترض خشمگین، با در دست داشتن بنری که روی آن نوشته شده بود «عدالت برای جورج فلوید» با پلیس ضد شورش درگیر شدند.

 

c1_3945815

 

در شرایطی که معترضان برای حرکت به سمت اداره پلیس بروکلین سنتر آماده می شدند، «مایک الیوت» شهردار آنجا این تیراندازی را تراژدی دانست و از معترضان خواست مسالمت آمیز باقی بمانند و اینکه با اعتراضات مسالمت آمیز با زور برخورد نمی شود.

با فرا رسیدن شب چند صد معترض اطراف اداره پلیس حومه که صدها مامور پلیس با لباس ضد شورش از آن محافظت می ‌کردند، جمع شدند. پلیس به سمت جمعیت معترضان نارنجک گیج کننده و گاز اشک ‌آور شلیک کرد. برخی از معترضان هم به دو خودوروی پلیس حمله کردند و به سمت آنها سنگ پرتاب کردند و روی آنها پریدند.

 

Untitled2585

download (7)

 

یکی از شاهدان گفت پلیس به سمت معترضان گلوله های پلاستیکی شلیک کرد که دستکم دو نفر مورد اصابت قرار گرفتند و یکی از آنها از ناحیه سر دچار خونریزی شد.

در حال حاضر به دلیل برگزاری جلسات محاکمه «درک شاوین» مامور پلیسی که با فشار بر گردن، فلوید 46 ساله را در همین ایالت به قتل رساند، تنش ‌ها در این منطقه به شدت بالاست. امروز دوشنبه این جلسات وارد هفته سوم خود می‌ شود.

از اوایل خرداد ماه و پس از اقدام پلیس مینیاپولیس به قتل جورج فلوید شهروند سیاهپوست از طریق فشردن زانو بر روی گردنش به مدت حدود ۹ دقیقه، اعتراضات سراسری علیه خشونت پلیس آمریکا و تبعیض ‌های نژادپرستانه از شهر مینیاپولیس آغاز شد و به دیگر شهرهای آمریکا و حتی کشورهای دیگر سرایت کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.