زمانی که مرکل در لباس فارغ التحصیلان هاروارد در این دانشگاه حضور یافت، در حقیقت در قامت کاندیدای دموکرات رقیب ترامپ ظاهر شد زمانی که دیدگاه ترامپ را بدون آنکه نامی از او ببرد، تخریب کرد و سبب خنده حاضران شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه واشنگتن پست گزارش داد «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در مراسمی در دانشگاه هاروارد آمریکا به دلیل سیاست درهای باز بر روی پناهندگان به شدت مورد تقدیر قرار گرفت. او در سخنرانی‌ اش از ترامپ انتقاد کرد و گفت گاهی بهتر است قبل از حرف زدن کمی تامل کرد.

صدراعظم آلمان در یک سخنرانی در یکی از قدیمی‌ ترین و معتبرترین دانشگاه‌ های جهان بر واژ‌ه‌‌ ای تاکید بسیار کرد: «حقیقت!» او گفت جوانان سراسر دنیا با ورود به این دانشگاه قبل از هر چیز یاد می‌ گیرند در جستجوی حقیقت باشند و گفت‌ و گو کردن را فرا ‌گیرند.

 

5cf0ccb54c96bbef3d8b4568

 

مرکل گفت برای این کار باید آموخت که «دروغ را به جای حقیقت جا نزنیم و حقیقت را دروغ ننامیم». 

در این جا بود که حاضران در مراسم با خندیدن و کف زدن شدید خشنودی خود را از انتقاد غیرمستقیم مرکل از «دونالد ترامپ» رئیس  جمهور آمریکا به نمایش گذاشتند.  مرکل در سخنرانی خود نامی از ترامپ نبرد.

 

A2VJ7TUDJII6TNMF4NVRNJJRVI

 

«سارا کان» یک دانشجوی 24 ساله که هفته گذشته از هاروارد فارغ‌ التحصیل شده پس از سخنرانی مرکل گفت: «همه می‌ دانند منظور او کیست، مردی که در کاخ سفید نشسته است».

به آنگلا مرکل در این مراسم دکترای افتخاری اهدا شد. «لاورنس بکو» رئیس هاروارد در سخنرانی خود از سیاست مرکل در قبال پناهجویان تقدیر کرد و گفت او درهای کشورش را بر روی میلیون‌ ها نفر باز کرد که  در حال فرار از جنگ در خاورمیانه بودند.

مرکل در این سخنرانی از تاریخ فروریختن دیوار برلین گفت و این که هیچ چیز آن گونه که هست نمی‌ ماند و «آنچه سخت پابرجا و غیرقابل تغییر می‌ نماید، روزی تغییر می‌ کند.»

او در جای دیگری از سخنانش از سیاست ترامپ تحت عنوان «حمایت از سیاست تولیدات داخلی» و بحران آفرینی در تجارت بین‌ المللی انتقاد کرد.

ترامپ در یک توئیت خبر داده است که او از 10 ژوئن بر تمام واردات مکزیک 5 درصد تعرفه گمرکی می‌ بندد و مادام که مکزیک جلوی ورود مهاجران از مرز خود به آمریکا را نگیرد، این تعرفه را افزایش خواهد داد.

مرکل در دانشگاه هاروارد که 383 سال قدمت دارد از اهداف زیست محیطی آلمان تا سال 2050 سخن گفت. او همچنین بر همکاری‌ های بین‌ المللی به جای تکروی، تفکر جهانی به جای ملی‌ گرایی و باز کردن درها بر روی جهان خارج به جای دیوار کشیدن به دور خود تاکید کرد.

او گفت آرزوی جهانی را دارد که در آن دیوارها خراب شوند، «دیوارهای جهل»، دیوارهایی که میان مردم با رنگ پوست و ملیت و مذهب کشیده می‌ شوند.

صدراعظم آلمان که بیش از 20 هزار نفر برای شنیدن سخنرانی‌ اش در محوطه حیاط هاروارد جمع شده‌ بودند، یک راهنمایی غیرمستقیم هم به ترامپ کرد: «زمانی که ما برای تصمیم‌ گیری زیر فشار هستیم، بهتر است همیشه اولین چیزی که به ذهن‌ مان می‌ رسد را دنبال نکنیم، بلکه لحظه‌ ای تامل کنیم، سکوت کنیم، صبر کنیم و تفکر.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.