به گزارش ایرنا، محمد درویش روز سه شنبه در سومین همایش آموزشی زیست محیطی و مدیریت سبز که با محور مدیریت مخاطرات طبیعی به ویژه سیل در باشگاه فرهنگی ورزشی میلاد کرج برگزار شد، اظهار داشت: هور العظیم، مهمترین تالاب خاورمیانه و آسیای جنوب غربی است که از منظر محیط زیست دارای جایگاه ویژه ای می باشد.
وی ادامه داد: 47 سال پیش در کنوانسیون جهانی محیط زیست که در رامسر ایران برگزار شد تلاش هایی برای ثبت جهانی تالاب هورالعظیم صورت گرفت اما به نتیجه نرسید لیکن تالاب های کوچکتر را ثبت کردیم.
درویش گفت: از سوی دیگر احداث جاده به بهانه توسعه منابع نفتی آزادگان در بالادست هورالعظیم سبب شد تا آب های سطحی به این تالاب بزرگ نرسد و زمانی متوجه خطرشدیم که گردو خاک منطقه را فرا گرفت و میزان مهاجرت ها را از خوزستان افزایش داد.
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور بیان داشت : در بی مهری به تالاب هور العظیم دستگاه های مختلف اجرایی مانند حفاظت محیط زیست، شرکت توزیع برق، جهاد کشاورزی و استانداری خوزستان مقصر هستند.
وی ادامه داد: همچنین بسیاری از مشکلاتی که اکنون در استان البرز با آن مواجه هستیم به خاطر اشتباهاتی است که در زاگرس مرتکب شده ایم .
درویش گفت: امیدواریم که وقتی بحث محیط زیست می شود، موضوع ساماندهی نظام شهری زیست بوم نیر مطرح و مسئولان در چنین نشست هایی حضور داشته باشند.
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور ، احداث سدهای مخزنی را برای محیط زیست مخرب دانست و افزود: حجم سدهای سه استان خوزستان ، ایلام و لرستان 21 میلیارد متر مکعب است لیکن با وجود این مخازن بزرگ در جریان سیل اخیر خسارت سنگینی را متحمل شدیم.
وی بیان داشت: فرو نشست زمین و تمرکز جمعیت در مناطقی از کشور مانند تهران و البرز از آسیب های سد سازی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
درویش خاطر نشان کرد: از حوادث سیل نوروز امسال باید درس بگیریم و محیط زیست و منابع طبیعی را پاس بداریم.
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل ها گفت: 47 سال پیش یک فرد ایرانی در کنوانسیون جهانی رامسر هشدارهایی در خصوص تالاب ها داد
که تاثیرخوبی داشت.
7410/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.