گزارش جی پلاس؛

باکتری‌ها روی خلق و خو اثر می‌گذارند

محققان کانادایی به تازگی دریافته‌اند که باکتری‌های روده می‌تواند روی عملکرد مغز افراد تأثیر بگذارد.

لینک کوتاه کپی شد

 به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، مدت‌ها طول می‌کشد تا دانشمندان بتوانند تمام میکروب‌های بدن و تأثیر آنها روی سلامت افراد را شناسایی کنند. با وجود این، مطالعات نشان می‌دهند که اوتیسم، افسردگی و بیماری‌های عصبی مغزی با میکروب‌های موجود در بدن ما در ارتباط هستند.  

محققان در حال حاضر مشغول مطالعه روی تأثیر میکروب‌های پروبیوتیکی اثربخش روی خلق و خو به منظور تغییر سلامت روانی افراد هستند. این زمینه فعالیت محققان از مطالعات چینی نشأت می‌گیرد که نشان می‌دهد موش‌هایی که در محیط‌های عاری از میکروب بزرگ می‌شوند، ‌چگونه در زمان اضطراب، میزان هورمون استرس دو برابر می‌شود. باکتری‌هایی که در روده زندگی می‌کنند، روی مغز تأثیر می‌گذارد.  

در حالی که ژنوم انسانی دارای 20 هزار ژن است، ژن‌های ترکیبی تمام این میکروب‌ها در بدن انسان به بیش از 20 میلیون می‌رسد. محققان ایرلندی نمونه‌هایی از مدفوع بیماران مبتلا به افسردگی را مورد بررسی قرار دادند. این نمونه‌ها حاوی میکروبیوتایی بودند که آن را به حیوانات آزمایشگاهی منتقل کردند. آنها گزارش کردند که حیوانات دریافت‌کننده علائمی از رفتارهای مبتلایان به افسرده را نشان می‌دادند.  

ارتباط بین میکروبیوم موجود در روده و مغز در بروز بیماری پارکینسون تأثیر دارد. این اختلال روی مغز تأثیر می‌گذارد اما برخی مطالعات حاکی از آن است که باکتری‌های روده ممکن است منجر به بروز پارکینسون می‌شود. افرادی که از این بیماری رنج می‌برند نسبت به افراد سالم میکروبیوم‌های بسیار متفاوتی دارند.  

محققان، میکروبیوتا را از بیماران مبتلا به پارکینسون به موش‌هایی انتقال دادند که به طور آزمایشگاهی در معرض ابتلا به این بیماری قرار گرفته بودند. در صورتی که این مدفوع انتقال یافته از افراد سالم انجام می‌شد، موش‌ها علائم شدیدتری نشان می‌دادند. این میکروبیوم علائم حرکتی را در موش‌ها ایجاد می‌کند. 

 

دیدگاه تان را بنویسید