گزارش جی پلاس؛

آیا دونده‌ها می‌توانند هر مواد غذایی مصرف کنند؟

محققان بر این باورند که ورزش کردن به ویژه در دونده‌ها ملاکی برای رعایت نکردن اصول تغذیه سالم نیست و باید تغذیه سالمی را در دستور روزانه خود قرار دهند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، اگر دونده هستید و در طول روز مسافت زیادی را می‌دوید و عادت کرده‌اید چند روز در هفته فست‌فود بخورید و حجم بالایی مواد قندی و انواع شیرینی‌جات، چیپس و بستنی مصرف می‌کنید اما در عین حال لاغر هستید، شاید در ظاهر خوب باشد، اما در حقیقت این‌گونه نیست.

به نظر می‌رسد که دونده‌ها در مقایسه با سایر افراد جامعه از سلامت بیشتری برخوردارند و کم‌تر به دیابت و بیماری‌های قلبی مبتلا می‌شوند. محققان معتقدند که سلامت دونده‌ها بیشتر از این که به دویدن و ورزش منظم مرتبط باشد، به تغذیه سالم آنها بستگی دارد. به طور کلی، از آنجایی که دونده‌ها باید مرتب بدوند، بیشتر مراقب بدن خود هستند که اغلب این کار را با تغذیه سالم و خواب منظم انجام می‌دهند.

اما در این میان، برخی دونده‌ها هم هستند که استفاده از انواع برگرها و مواد قندی را در رژیم غذایی خود قرار می‌دهند. دویدن در کوتاه مدت می‌تواند اثرات منفی سلامت را بر سبک زندگی ورزشکاران کاهش دهد. اما طی چند دهه، ورزش توانایی محافظتی خود را از دست می‌دهد و دیگر نمی‌تواند از بدن در برابر ابتلا به انواع بیماری‌ها محافظت کند.

چندی پیش، در نظرسنجی‌ای که از دونده‌های آمریکایی گرفته شده بود، 62 درصد اعلام کردند که به‌رغم اطلاع از دستورالعمل‌های تغذیه‌ای طب ورزشی، به آن عمل نمی‌کنند و معمولا چون ورزش می‌کنند و وزن اضافه ندارند، هر چیزی را که دوست دارند، می‌خورند.

در مطالعاتی که روی دونده‌های دهه‌های 50 و 60 میلادی انجام شده، نشان می‌دهد که بسیاری از آنها رژیم غذایی سالم را رعاتی نمی‌کردند و به بهانه این که ورزش می‌کنند، هر چیزی می‌خوردند در نهایت، سرانجام بسیاری از آنها به بیماری قلبی ختم شد.

تغذیه یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های سالم ماندن بین ورزشکاران است اما به دلیل نبود آزمایش‌های بالینی، کم‌تر به آن اهمیت داده می‌شود. محققان بر این باورند که با مصرف حجم بالای نان، پاستا و برنج سفید و مواد قندی فرآوری شده، بدن، آنها را به مولکول‌های بد تبدیل می‌کند که چربی‌ها بخشی از آنهاست. این مولکول‌های بد اغلب باعث آسیب به عروق قلب می‌شود.

محققان توصیه می‌کنند که حتی اگر ورزش می‌کنید، با وجود داشتن تغذیه ناسالم، موادغذایی نامناسبی که می‌خورید ممکن است بدن را تحت تأثیر قرار دهد.

دیدگاه تان را بنویسید