گزارش جی پلاس/ متخصصان سایبر هشدار دادند

هوش مصنوعی تهدیدی برای امنیت ملی؟!

متخصصان هشدار داده‌اند که پهپادهای قاتل، حملات سایبری و تبلیغات هدفمند، امنیت ملی را به عنوان هوش مصنوعی مخرب که بسیار قدرتمند شده، به خطر می‌اندازد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، تروریست‌ها، دولت‌های سرکش و مجرمان به زودی از هوش مصنوعی به منظور تهدید امنیت ملی کشورها استفاده می‌کنند. هک کردن، نظارت و تعقیب ابرانسان‌ها تنها بعضی از شیوه‌های وحشتناکی است که هوش مصنوعی مخرب می‌تواند به این واسطه آزادی ما انسان‌ها را تهدید کند.

26 متخصص هوش مصنوعی در گزارشی 100 صفحه‌ای پیامدهای امنیتی فناوری‌های نوظهور را فهرست‌وار اشاره کرده‌اند. آنها پیش‌بینی کرده‌اند که ربات‌ها در جمع‌آوری اخبار و نفوذ در شبکه‌های اجتماعی در میان بسیاری از سناریوهای قابل قبول طی 5 تا 10 سال آینده دخالت خواهند داشت.

هوش مصنوعی در واقع بازی را تغییر می‌دهد و این گزارش نشان می‌دهد که جهان در 5 تا 10 سال آینده به چه شکلی در می‌آید. ما در جهانی زندگی می‌کنیم که روز به روز مملو از خطراتی می‌شود که به دنبال استفاده غیراصولی از هوش مصنوعی اتفاق می‌افتد و از آنجایی که خطرات واقعی هستند، این ما هستیم که باید مسئولیت این مشکلات را بر عهده بگیریم.

در این گزارش به استفاده‌های مخرب از هوش مصنوعی شامل پیش‌بینی و ممانعت اشاره شده و نیز مداخلاتی برای کاهش تهدیدهای تحمیل شده به دنبال استفاده مخرب از هوش مصنوعی توصیه شده است. متخصصان نشان داده‌اند که سیاست‌گذاران و محققان فنی در حال حاضر برای درک بهتر و آمادگی برای استفاده مخرب از هوش مصنوعی به همکاری با یکدیگر نیاز دارند.

هوش مصنوعی کاربردهای مثبتی دارد اما بیشتر به عنوان یک فناوری دو کاره شناخته می‌شود به این معنا که مهندسان باید با توجه به پتانسیل‌های آن از عملکردهای مخرب آن استفاده کنند.

بسیاری افراد در دنیا از قبیل پروفسور استیون هاوکینگ، بیل گیتس و ایلان ماسک نسبت به هوش مصنوعی ابراز نگرانی کرده‌اند. ایلان ماسک، مدیرعامل کمپانی‌های SpaceX و تسلا، هوش مصنوعی را بزرگ‌ترین تهدید فرازمینی عنوان کرده است. او معتقد است که دستگاه‌های ابرهوشمند از انسان‌ها به عنوان حیوانات دست‌آموز استفاده می‌کنند.

پروفسور هاوکینگ به تازگی اعلام کرده است که هوش مصنوعی، یک فاجعه عظیم فناورانه است که بشریت را طی 1000 تا 10 هزار آینده تهدید می‌کند.

مشاغل را نابود می‌کند

بیش از 60 درصد افراد می‌ترسند که ربات‌های جایگزین آنها شوند. طبق مطالعات صورت گرفته، طی 10 سال آینده مشاغل بسیار کم‌تر از امروز خواهند شد و حدود 27 درصد پیش‌بینی می‌کنند که این کاهش مشاغل آمار بالاتری را به خود اختصاص می‌دهد.

هوش مصنوعی سرکش می‌شود

دانشمندان معتقدند که دستگاه‌های هوش مصنوعی آنقدر پیچیده می‌شوند که مهندسان به طور کامل قادر به درک عملکرد آنها نخواهند بود. اگر متخصصان قادر به فهم عملکرد الگوریتم‌های هوش مصنوعی نباشند، نمی‌توانند افول آنها را پیش‌بینی کنند. این بدان معناست که خودروهای خودران یا ربات‌های هوشمند به سیستم‌هایی غیرقابل پیش‌بینی تبدیل می‌شوند که ممکن است جان افراد را به خطر بیندازند. به عنوان مثال هوش مصنوعی که در خودروهای خودران و بدون راننده مورد استفاده قرار می‌گیرد، تصمیم می‌گیرد که به سمت عابر پیاده برود یا با مانعی برخورد کند.

بشریت را نابود می‌کند

برخی افراد بر این باورند که هوش مصنوعی روزی، انسان را به کلی از بین می‌برد. «شین لگ»، مدیر واحد تحقیقات و از بنیانگذاران شرکت DeepMind معتقد است: «در نهایت انقراض انسان هم فرا خواهد رسید و فناوری در این میان نقش خواهد داشت». او هوش مصنوعی را خطر شماره یک قرن دانست.

سال گذشته، ایلان ماسک هشدار داد که: «خطر هوش مصنوعی برای جهان به مراتب بیشتر از کره شمالی است. اگر تاکنون متوجه خطرات این فناوری نبوده‌اید، از این پس بیشتر مراقب باشید». ماسک از دولت‌ها و مؤسسات خصوصی به منظور کاربردی کردن مقررات در فناوری هوش مصنوعی حمایت کرده است.

در گزارش 100 صفحه‌ای که ارائه شده بود، سه حوزه امنیتی شامل امنیت دیجیتال، فیزیکی و سیاسی را با گسترش فناوری هوش مصنوعی در معرض خطر عنوان کرده است. محققان معتقدند که حملات سایبری نوین مواردی را چون هک شدن خودکار، جعل هویت، یا ایمیل‌های اسپم یا استفاده از اطلاعات شبکه‌های اجتماعی افراد شامل می‌شوند.

از پهپادها می‌توان به عنوان موشک استفاده کرد و از سیستم‌های سلاح‌های خودکار در میدان‌های جنگ استفاده کرد که در تمام این‌ها، احتمال کاهش کنترل انسان به چشم می‌خورد.

دیدگاه تان را بنویسید