یک کارشناس صنعت خودرو بررسی کرد؛

مقایسه نمایشگاه خودرو تهران با نمونه‌های جهانی

نمایشگاه بین المللی خودرو تهران در حالی روز گذشته پس از گذشت ۱۱ سال برای دومین بار در «شهر آفتاب» آغاز به کار کرد که به اعتقاد برخی کارشناسان فاصله زیادی با نمایشگاه‌های بین‌المللی جهانی دارد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو درباره تفاوت میان نمایشگاه خودرو در تهران و نمایشگاه های بین المللی جهانی گفت: به‌رغم آنکه در نمایشگاه‌های بین المللی خودرو در جهان تاکید جدی بر جلب رضایت مشتری، عرضه محصولات جدید و نمایش دستاورد شرکت‌ها در دانش، طراحی و تبادل اطلاعات و ارزیابی محصولات جدید صورت می‌گیرد، اما به‌نظر می‌رسد نمایشگاه خودرو تهران فاقد تمامی اهداف مدنظر در نمایشگاه‌های بین‌المللی جهانی باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر نمایشگاه خودرو تهران محدود به حضور تولید‌کنندگان خودرو، شرکای داخلی خودروسازان کشور و چینی‌ها و از سوی دیگر تعدادی از وارد‌کنندگان کشور شده است. در این بین به‌نظر می‌رسد که بحث حضور شرکت‌های مرتبط با صنعت خودرو، تبادل اطلاعات میان شرکت‌های مختلف، ارزیابی محصولات از سوی مشتریان نیز از سوی عرضه‌‌کنندگان خودرو در نمایشگاه صورت نمی‌گیرد.

کریمی گفت: موضوعی که نشان از فاصله عمیق برگزاری این رویداد با استانداردهای جهانی دارد. به اعتقاد کارشناسان مهم‌ترین دلیل ضعف نمایشگاه خودرو تهران به وضعیت بازار خودروی کشور و سیاست‌های دولت بازمی‌گردد. به‌عبارت بهتر نمایشگاه خودرویی که هم‌اکنون برگزار شده نشان از وضعیت و ظرفیت کنونی بازار خودروکشور دارد. از آنجا که سهم واردات خودرو در بازار کشور با سیاست‌گذاری دولت رو به کاهش است؛ بنابراین برندهای معتبر خارجی تمایلی به حضور مستقیم در نمایشگاه بین‌المللی خودروی تهران ندارند و تنها برخی از نمایندگی‌های این شرکت‌ها در ایران به‌منظور حفظ برندینگ و مارکتینگ خود در این نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند. اما موضوع مهم دیگر درباره وضعیت نمایشگاه خودرو تهران به بازار نسبتا انحصاری خودرو در کشور بازمی‌گردد. از آنجا که دو خودروساز بزرگ کشور در بحث طراحی خودرو سابقه چندانی ندارند، به همین دلیل خودروی جدیدی برای عرضه ورقابت با سایر خودروسازان جهانی ندارند و همین موضوع اثر جدی در برگزاری نمایشگاه دارد. 
 
کارشناس صنعت خودرو گفت: موضوع جالب توجه دیگر اینکه در شرایطی که خودروسازان جهانی در نمایشگاه‌های مختلف صرفا بر معرفی محصولات جدید خود تاکید دارند، اما در نمایشگاه خودروی تهران شاهد فروش و پیش‌فروش خودرو از سوی برخی از عرضه‌کنندگان خودرو بودیم که این اتفاق نادر نیز بر نقاط ضعف نمایشگاه و عدم انطباق آن با استانداردهای جهانی اضافه می‌کند. در این مورد یکی از کارشناسان صنعت خودرو با بیان اینکه مهم‌ترین ضعف نمایشگاه تهران از وضعیت بازار خودروی کشور نشات می‌گیرد، می‌گوید: در این رویداد تنها شرکت‌هایی حضور دارند که می‌توانند از بازار خودروی کشورمان سهم داشته باشند.

وی اضافه کرد: از آنجا که فعالان بازار خودروی کشور ما محدود هستند؛ بنابراین برندهای جهانی تمایلی به حضور مستقیم در این نمایشگاه‌ ندارند و تعداد شرکت‌‌کنندگان در این اتفاق زیاد نیستند. بر همین اساس نمایشگاه خودروی ما نمی‌تواند با استانداردهای جهانی همسو باشد. وی معتقد است؛ زمانی نمایشگاه خودروی تهران می‌تواند محلی برای نمایش خودروهای روز جهان شود که ارتباط ایران با جهان تغییر کند و وضعیت بازار خودروی کشور نیز دچار تحولی اساسی شود.

دیدگاه تان را بنویسید