دهانشویه خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد؟!

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد می‌گویند دهانشویه باکتری‌های مضر برای تنفس داخل دهان را از بین می‌برد، اما استفاده بیش از حد از آن با افزایش خطر ابتلا به دیابت و پیش‌دیابت و چاقی مرتبط است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، یافته‌های یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که استفاده از دهانشویه اغلب با خطر بالایی برای ابتلا به دیابت نوع 2 در افرادی که شرایط لازم را دارند، همراه است و احتمال ابتلا به بیماری متابولیکی را افزایش می‌دهد.

جدیدترین پژوهش محققان دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد استفاده بیش از اندازه از دهانشویه ممکن است خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد.                                                

محققان در مطالعه جدید منتشر شده، داده‌های به دست آمده از بیش از 900 فرد دارای اضافه وزن یا چاق را که بخشی از مطالعات بزرگسالان "سن خوان" در پورتوریکو بودند، بررسی کردند.

"کامودی یوشیپورا" پژوهشگر از دانشکده بهداشت عمومی هاروارد و همکارانش دریافتند که شرکت کنندگانی که طی یک دوره 3 ساله حداقل دو بار در روز از دهانشویه استفاده می‌کردند، در مقایسه با افرادی که کمتر استفاده می‌کردند 55 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت و پیش‌دیابت هستند. پیش دیابت وضعیتی است که در آن اگرچه قند خون تاحدودی بالاست، ولی بیمار همه ملاک‌های دیابت را ندارد. 

این در حالی است که گروه دوم 30 درصد در معرض خطر ابتلا به دیابت یا پیش‌دیابت بودند.                                                      

محققان در مطالعه خود نوشتند: برآوردها پس از اضافه کردن فاکتورهای درآمد، تحصیلات، بهداشت دهان، شرایط دهان، اختلالات تنفسی خواب، رژیم غذایی (گوشت فرآوری شده، میوه و مصرف سبزیجات)، مصرف داروها، گلوکز ناشتا، CRP و غیره مشابه بود.                                    

اکثر دهانشویه‌ها حاوی مواد کشنده باکتری هستند و به منظور جلوگیری از رشد باکتری‌ها در دهان که باعث ایجاد پلاک و تنفس بد می‌شوند، استفاده می‌شوند.      

در یک مطالعه در سال 2016، محققان شواهدی را یافتند که یک دهانشویه می‌تواند باکتری‌های گنوره‌آ(عامل بیماری سوزاک) را در دهان و گلوی مردم کنترل کند.

محققان می‌گویند در حالیکه مایع ضد باکتری برای کشتن باکتری‌های مضر دهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند همه میکروب‌های مفید که از ابتلا به چاقی و دیابت جلوگیری می‌کنند و نیز میکروب‌هایی که به بدن کمک می‌کنند تا اکسید نیتریک تولید کند، از بین ببرد.

اکسید نیتریک به تنظیم میزان انسولین بدن کمک می‌کند که نقش مهمی در تنظیم متابولیسم، تعادل انرژی و حفظ سطح قند در بدن دارد. 

"یوشیپورا" گفت: بسیاری از این مواد ضدباکتری در دهانشویه انتخابی نیستند. به عبارت دیگر، آنها باکتری‌های خاصی را هدف قرار نمی‌دهند و در اصل، این ترکیبات می‌توانند روی طیف وسیعی از باکتری‌ها عمل کنند.

محققان همچنین گفتند که با از بین رفتن باکتری‌های مفید در دهان ممکن است باکتری‌های مضر رشد کنند و بنابراین محدود کردن استفاده از دهانشویه تنها یک بار در روز توصیه می‌شود.  

 

دیدگاه تان را بنویسید