زباله های فضایی با جاروبرقی مویی از بین می روند

با استفاده از سیستمهای فضایی متفاوتی جمع آوری زباله های فضایی صورت می گیرد که ضخامتی کمتر از موی انسان دارند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، سال گذشته ماهواره Sentinel-۱A آژانس فضانوردی اروپا (اسا) در برخورد با یک تکه زباله فضایی سرگردان در مدار زمین دچار خساراتی شد که خوشبختانه تأثیر منفی چندانی بر عملکرد صفحات خورشیدی و کل ساختار این ماهواره نداشت اما اگر این تکه زباله ابعاد بزرگتری داشت آنگاه باید حادثه سختی را نظاره گر می شدیم.

برخی از این زباله های سرگردان که شمارشان به حدود نیم میلیون قطعه می رسد تا ۲۸ هزار کیلومتر بر ساعت هم سرعت دارند. آنها همواره تهدیدی جدی برای سامانه های فضایی و فضاپیماها به شمار می آیند.

کارشناسان تهدید این قطعات سرگردان را تا آن حد جدی می دانند که به گفته جیسون درلت، مدیر اجرایی برنامه پروژه های مفهومی پیشرفته ناسا موسوم به NIAC ممکن است به تعطیلی کامل حضور انسان در فضا منجر شود.

حالا گروهی از محققان بنگاه فضایی The Aerospace Corporation واقع در کالیفرنیا وارد عمل شده تا راه حلی جدی و مؤثر برای پایان بخشیدن به چالش زباله های فضایی سرگردان پیدا کنند. آنها با NIAC قراردادی منعقد کرده اند که طی آن به ازای دریافت نیم میلیون دلار اقدام به طراحی و ساخت کاوشگرهای فضایی کند که همچون جاروبرقی زباله های فضایی سرگردان را شکار و جمع آوری می کند.

این فناوری Brane Crafts نام دارد که تقریبا یک متر ابعاد داشته و جالب اینکه باریکتر از موی انسان است.

عملکرد این فناوری بدین گونه است که پس از در اختیار گرفتن تکه زباله فضایی مورد نظر، آن را به سوی اتمسفر زمین کشانده و در آنجا می سوزاند. بدین ترتیب زباله هایی از این دست در ارتفاع حدودا ۳۰۰ کیلومتری زمین نابود می شوند.

 

دیدگاه تان را بنویسید