جی پلاس؛

هوش مصنوعی و هتلداری

صنعت هتلداری برای فراهم آوردن تجربه بهتر میزبانی همواره در پی نوآوری بوده است و در سال‌های اخیر توسعه هوش مصنوعی برای ایجاد انقلاب در این صنعت فرصت‌های جذابی ایجاد کرده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس به نقل از فوریس، به صورت بالقوه پیش بینی می‌شود هوش مصنوعی از طریق انجام کارهای روزمره و مشخص و شخصی کردن تجربه مسافران بتواند در این صنعت وارد شود و در نهایت درآمدزایی هتلداران را تحت تاثیر قرار دهد.

فرصت ارائه تجربه متمایز به مشتریان

یکی از مهم‌ترین زمینه‌های هوش مصنوعی فراهم آوردن تجربه بهتر مدیریت مشتریان است. هوش مصنوعی به هتل ها امکان ارائه خدمات پاسخگویی 24 ساعته به مشتریان و مدیریت رزرواسیون در هر زمانی از شبانه روز را می‌دهد و حتی می تواند به مشتریان پیشنهادهای شخصی شده ارائه دهد.  

به عنوان مثال در تجربه یک  هتل کوهستانی استفاده از هوش مصنوعی در پاسخگویی به تلفن‌ها،  باعث کاهش قابل توجه تماس‌هایی شد که میز پذیرش ملزم به پاسخ‌گویی آنها بود، ضمن این که سطح سرویس‌دهی نیز ارتقاء پیدا کرد. مهم‌تراز همه مشتریان به پاسخگویی هوش مصنوعی امتیاز بالایی دادند که این امر نشان می‌دهد هوش مصنوعی نه تنها رضایت مشتریان را افزایش می‌دهد بلکه اثربخشی کارها را نیز ارتقاء می‌دهد، ضمن این که در چنین شرایطی کارکنان زمان بیشتری برای انجام وظایف پیچیده‌تر پیدا خواهند کرد.

خدمات و پیشنهادهای شخصی شده

 الگوریتم‌های هوش مصنوعی از طریق پردازش انبوهی از داده‌ها می‌تواند به مشتریان  پیشنهادهای شخصی شده‌ایی ارائه دهد که حتی فراتر از درک کنونی ماست و می‌تواند منجر به تجربه‌ایی فراتر از یک اسکان معمولی شود. این پیشنهادها مجموعه‌ایی از جاذبه‌های محلی، رستوران‌ها و حتی وسایل در دسترس در اتاق هتل منطبق با نیاز مشتریان را می‌تواند شامل شود. در نهایت این خدمات بهتر نرخ بازگشت مشتریان را نیز بهبود خواهد داد.

کارهای جاری و افزایش اثربخشی

تجارب موجود نشان داده است هوش مصنوعی قادر است پردازش‌های عملیاتی را بهبود بخشد که همین امر اثربخشی را ارتقاء می‌دهد و در نتیجه هزینه‌ها می‌تواند کاهش پیدا کند. هوش مصنوعی داده‌های دریافتی از منابع مختلف شامل بازخوردهای دریافتی از مشتریان، سنجه‌های عملکردهای کارکنان و تخصیص منابع را  تجزیه و تحلیل می‌کند و این رویکرد داده محور به تصمیم‌گیری‌های بهتر منجر می شود که هم تخصیص منابع را بهبود می‌دهد، هم جریان کارها را نظم بهتری می‌بخشد و هم در نهایت عملکرد بهتری رقم خواهد خورد.

لزوم حفظ حریم شخصی و محرمانگی داده‌ها

در حالی که دانش هوش مصنوعی بر انبوه داده‌های دریافتی بنا شده است، باید روندی اتخاذ شود که محرمانگی داده‌ها را تضمین کند. این اتفاق تنها یک تعهد اخلاقی نیست و نیاز به زیرساخت‌های تکنولوژیک و به کارگیری پروتکل‌های خاص دارد به شکلی که بتوان محرمانگی داده‌ها را تضمین کرد.

آینده هوش مصنوعی در صنعت هتلینگ

هنوز زود است که به صورت کامل قضاوت کنیم هوش مصنوعی تا کجا در صنعت هتلینگ پیشرفت خواهد کرد؛ اما نکته مهم این است که نباید از پیشرفت روزافزون این فناوری هراس داشته باشیم و کسانی که به استقبال این فناوری بروند بی‌شک پیروز این بازار خواهند بود.

کمترین کاربردی که هم اکنون هوش مصنوعی در این صنعت دارد، سازماندهی درخواست مشتریان است. به عنوان نمونه جای این که میهمانی دقیقه‌های طولانی پشت خط ویا جلوی میز پذیرش معطل باشد که ببیند ساعت کار استخر چگونه است، به راحتی می‌توان این را به هوش مصنوعی سپرد. راه‌اندازی امکان چت هوشمند امکانی است که هم اکنون در بسیاری از کسب و کارها به کار گرفته می‌شود و نتایج بسیار خوبی داشته است؛ اما فراموش نکنید برای گرفتن نتایج خوب ابتدا باید نقاط بحرانی خود را شناسایی کنید و یا این که به صورت دقیق انتظارات خود را مدون کنید و ببینید نقطه هدف‌تان چیست و آن گاه منطبق با آن می‌توانید از امکان‌های مختلف هوش مصنوعی بهره بگیرید. صنعت هتلینگ در طول همه گیری کووید آسیب‌های جدی دیده است و هر گونه سرمایه‌گذاری جدید در آن نیازمند گام‌های آگاهانه است، درست است که به کارگیری هوش مصنوعی تا حد زیادی می‌تواند به بهبود این مشکلات کمک کند، اما باید بدانید که نقاط هدف کجاست؟ آن چه که تا کنون مسلم است هوش مصنوعی در زمینه ارائه خدمات هوشمند به میهمانان و رقم زدن تجربه‌ایی فراتر از یک اسکان ساده موثر است و این را هم باید تاکید کرد که هوش مصنوعی نمی‌تواند جایگزین انسان در این صنعت شود، آن چه که مهم است استقبال از این فناوری با اهداف مشخص است.

 

دیدگاه تان را بنویسید