کلاهبرداری‌های مجازی عاشقانه با استفاده از هوش مصنوعی

رسانه‌های اجتماعی و برنامه‌های آشنایی آنلاین پر از پروفایل‌های جعلی هستند که راه را برای کلاهبرداران عاشق‌نما آسان کرده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، کلاهبرداری‌های عاشقانه در سال‌های اخیر گسترش یافته و مهاجمان از پروفایل‌های جعلی در رسانه‌های اجتماعی و برنامه‌های آنلاین برای فریب قربانیان احتمالی سوء استفاده می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ کلاهبرداری عاشقانه همچنین معمولاً به عنوان دروازه‌ای برای سایر انواع فعالیت‌های مخرب سایبری استفاده می‌شود. در اینجا لازم به ذکر است که کلاهبرداری‌های عاشقانه علاوه بر خسارت مالی، آسیب‌های روحی و روانی سنگینی را به همراه دارند و در مواردی منجر به مراجعه به کلینیک‌های روانپزشکی برای درمان آن‌ها می‌شود.

مشخصات کلاهبرداری‌های عاشقانه

کلاهبرداران عاشق نما اغلب بسیار پیچیده و صبور هستند و برای ایجاد اعتماد در یک رابطه آنلاین با قربانیان وقت می‌گذارند و آن‌ها را سرشار از محبت و توجه خود می‌کنند. آن‌ها با دقت در رسانه‌های اجتماعی و سایت‌های دوستیابی، از عکس‌ها و اطلاعات جعلی استفاده می‌کنند.

کلاهبرداران همچنین بهانه‌های زیادی را برای اینکه چرا نمی‌توانند شما را شخصاً ملاقات کنند یا چهره خود را در تماس‌های ویدیویی نشان دهند، می‌تراشند. بیشتر اوقات، کلاهبرداران عاشق نما، ویژگی افرادی را جعل می‌کنند که در نیرو‌های مسلح یا در امور کمک‌های بین المللی و خیریه کار می‌کنند. پس از ایجاد اعتماد نزد قربانی، به دلایل مختلف مانند مشکلات خانوادگی یا صورت‌حساب‌های پزشکی درخواست پول می‌کنند، که اغلب با مقدار کم شروع می‌شود و در طول زمان انباشته می‌شود.

داده‌های جدید نشان می‌دهد که مردان اندکی بیشتر یعنی به میزان ۵۲ درصد قربانی کلاهبرداری‌های عاشقانه می شوند. با این حال، زمانی که زنان قربانی می‌شوند، میانگین تلفات بسیار بالاتری نسبت به مردان گزارش می‌کنند.

افراد ۵۵ تا ۶۴ ساله بیشترین احتمال قربانی شدن توسط کلاهبرداران عاشق نما را دارند. گروه سنی که بیشترین ضرر را به خاطر این کلاهبرداری‌ها متحمل شده، بین ۶۵ تا ۷۴ سال بوده است.

چگونه کلاهبرداران عاشق نما را شناسایی کنیم

رسانه‌های اجتماعی و برنامه‌های دوستیابی آنلاین پر از پروفایل‌های جعلی هستند و تشخیص واقعی از جعلی می‌تواند دشوار باشد. از این رو، به یاد داشته باشید که هیچ رابطه خوبی با ارسال پول برای کسی که ندیده اید شروع نمی‌شود و این باید یک علامت قرمز بزرگ باشد.

برای اینکه قربانی این نوع کلاهبرداری نشوید، مراقب عکس‌های نمایه‌ای باشید که اگر زن هستند، حرفه‌ای یا شبیه به مدل به نظر می‌رسند، یا اگر مرد هستند، یک پرسنل نظامی یا مربی تناسب اندام هستند. اگر برایتان مقدور است عکس پروفایل را به صورت معکوس جستجو کنید.

هر زمان که بخواهید می‌توانید با کسی صحبت کنید که از قبل شما را به خوبی می‌شناسد و به او اعتماد دارید تا در صورت شک در مورد نمایه‌ای که با او صحبت می‌کنید، دیدگاه او را دریافت کنید. در همین راستا، وقتی طرف مقابل بهانه‌های بی‌پایانی در مورد اینکه چرا نمی‌تواند حضوری ملاقات کند یا تماس ویدیویی باز کند، محتاط باشید.

مهمتر از همه، هرگز برای کسی که به صورت آنلاین ملاقات می‌کنید پول نفرستید یا جزئیات شخصی یا مالی را ارائه نکنید. به یاد داشته باشید، کلاهبرداران عاشق نما صبور هستند و ممکن است ماه‌ها با شما تماس بگیرند تا شما را نرم کنند. وقتی اعتماد ایجاد شد، ممکن است عکس‌های خصوصی بخواهند تا بعداً از قربانی باج‌گیری کنند.

در اینجا لازم به ذکر است که از هوش مصنوعی در کلاهبرداری‌های عاشقانه استفاده می‌شود. مشاهده شده است که مجرمان سایبری از ابزار‌های هوش مصنوعی عمومی مانند "ChatGPT" برای تقویت حملات مهندسی اجتماعی و فریب قربانیان استفاده می‌کنند.

همچنین در برخی موارد، از چت ربات‌های مجهز به هوش مصنوعی برای صحبت با قربانیان استفاده می‌شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید