سقوط مرگبار در کره ماه!

با این که در ماه گرانش بسیار کمتر از زمین است، اما این بدان معنا نیست که شما وقتی از ارتفاع به روی ماه میفتید، مانند سوپرمن روی پاهای خود فرود خواهید آمد!

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، گاهی پیش می‌آید که مردم در زندگی خود با سؤالات سرگرم‌کننده روبه‌رو می‌شوند. حال، یک سوال جالب که ممکن است برخی از ما به آن فکر کرده باشیم این است که «اگر از ارتفاع زیاد روی ماه سقوط کنید، آیا می‌میرید یا به شدت مجروح می‌شوید؟»

در زندگی واقعی، هر سقوط کوچک در ماه می‌تواند کاملاً کشنده باشد. جان یانگ فضانوردی که در ماه تجربه سقوط را دارد توضیح می‌دهد: «تصمیم گرفتم به آن ملحق شوم و پا خود را بر ماه فشار دادم و حدود ۱.۲ متر ارتفاع گرفتم. اما همانطور که بلند شدم، وزن کوله پشتی ام مرا به عقب کشید. حالا داشتم روی پشتم پایین می‌آمدم. سعی کردم خودم را اصلاح کنم اما نتوانستم، و وقتی قلبم پر از ترس شد، از ارتفاع ۱.۲ متری زمین خوردم ، این ضربه محکمی، درست روی کوله پشتی من بود.»

او ادامه داد:«فکر اینکه می‌میرم در ذهنم پیچید. این تنها باری بود که در تمام مدت اقامتمان در ماه، لحظه‌ای وحشت داشتم و فکر می‌کردم خودم را کشته‌ام. لباس و کوله پشتی برای پشتیبانی از سقوط ۱.۲ متری طراحی نشه بودند.»

اما اگر پوشش را در نظر نگیریم، آیا کاهش گرانش ماه به شما این امکان را می‌دهد که به آرامی به سطح ماه بیفتید و مانند سوپرمن بی‌خطر فرود بیایید؟

اگرچه گرانش کمتر به شما کمک می‌کند در ارتفاعات پایین تر فرود بیایید، اما اگر از ارتفاع زیاد سقوط کنید، کمک زیادی به شما نمی‌کند. روی زمین، وقتی سقوط آزاد می‌کنید، به سرعت نهایی می‌رسید، جایی که نیروی کشش هوایی که در آن حرکت می‌کنید برابر با نیروی گرانش رو به پایین است. در این مرحله، شتاب بیشتری وجود ندارد.

یک چترباز، اگرچه می‌تواند با پاها یا سر سریعتر سقوط کند و گرانش را کاهش دهد اما شتاب او چیزی حدود ۲۰۰ کیلومتر در ساعت است. در ارتفاعات بالاتر، جایی که هوا رقیق‌تر است، امکان سقوط سریع‌تر وجود دارد.

فرض کنید از ۱۰۰ متر سقوط کرده‌اید: زمانی که به سطح ماه برخورد می‌کنید به سرعت ۱۷.۸۹ متر در ثانیه یا ۶۴.۴ کیلومتر در ساعت می‌رسید. با این سرعت، به احتمال زیاد خود را مجروح خواهید کرد. اگر قرار بود از نوک بلندترین آسمان خراش جهان بپرید (بعد از اینکه به دلایلی آن را به ماه منتقل کردید) به سرعت ۵۱.۵۳ متر در ثانیه یا ۱۸۵.۵ کیلومتر در ساعت می‌رسید که این سرعت برای ایجاد آسیب جدی یا مرگ، بیش از حد کافی است.

دیدگاه تان را بنویسید